العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 15-05-2011, 09:52 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن سيتروين BX

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صحبة خير مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله انا سمعت عن العربيه دى والى معاه العربيه واحده بنت زى واخدتها من واحد برده وكانت مش عارفا تجيب منين قطع الغيار وسألت ولقتها متوفره فى السوق والصراحه العربيه ممتازه احسن من ax الى معايا بس شوف ميكانيكى كويس وعفشجى معاك وانت بتشتريها واكشف عنها كويس وكمان اسأل فى الرخصه مكتوبه موديل كام يعنى هى من 82 الى 94 وبعدها طلع ال ax موديل 94 و96 انا معايا 96 والصراحه نفسى اجيب العربيه دى اوى بس اعرف الموديل بتاعها كام والمهم الميكانيكى لان فعلا العربيات دى انا اكتشفت ان بيبقى فيها مشاكل ميكانيكا كتير اوى كل الى معاه بيشتكى من كده والاهم الماتور بتاعها علشان كده بقولك اسأل على الموديل وكمان العشرين كتير هى جابتها من سنتين ب 17 تقريبا يعنى كبرها اوى لو حالتها كويسه والموديل حديث يبقى 18 الى 18 ونصف غير انها مش موجوده بكثره فده سعرها وربنا يكرمك اوعى تجيب ax ولا zx لو مش حتخادها ابعد عن النوعين دول واعرف الموديل وهات الميكانيكى والعفشجى وشوفها الاول الحاله بتاعتها ايه وقولنا
إيه يا باشا الكلام الكبير اوى ده....ده انتِ طلعتى مرجع وانا مش واخد بالى....لا لا لا
من هنا ورايح أسألك بقى واعرف منك كل حاجه ههههه
قديم 15-05-2011, 10:14 AM

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nomore مشاهدة المشاركة

شكرا اوي محمود.. كنت فاكر ان مفيش اي حد سمع عن العربيه دي
بس المشكله فعلا ان النوع ده مش منتشر في مصر خالص .. اللي موجود ال ax وال zx.
بس المشكله في قطع غيارها اذا متوفره في مصر ولا لأ.. علشان كده يا ريت احد حد عنده خبره في قطع غيار السيتروين يفيدنا في الموضوع ده
بص يا BOSS
العربية دى فعلا زى ماقال احد الافاضل بداية انتاج شركتى بيجو وستروين وحسب المعلومات ان امكاناياتها جبارة زى ما قال الاخ الفلسطينى الحبيب mahmoudfs وخصوصا ان شوارع مصر شبه جبلية وهتغنيك عن فكرة انك تدور على ثبات (على السرعة العالية والطرق المفتوحة) وهتوفرلك ارتفاع كويس ومرونة مع المطبات الكتير عندنا
للحق انا ما شوفتهاش بس سمعت عنها والفيديو اللى حضرتك نزلة بيبين امكانية ارتفاع وانخفاض العربية لانها بنظم هيدروليك زى ماحضرتك عارف
ده فى كمان موديل ستروين اسمة xantia برضه بنظام هيدروليك شوفته عند الحاج فرج وابنه قالى ان العربية دى ممتازة اللى هى الاكسانتيا وانا دخلت قعدت فيها من جوه اجرب الاحساس وهى واقفه تحس انك راكب طيارة من كتر الزراير والوسع
اما بقى الـ BX نفسها انا ما شوفتهاش عشان كده انصحك تتأكد من حالتها الاساسية وخصوصا بقى نظام العفشة الهيدروليك وتعرف حالتها ايه لان ده النظام اللى مبنية علية من ناحية بقى الكهرياء والصاج والميكانيكا مافتكرش فى مشكلة وخصوصا ان الموتور زى مابتقول بيجو 405 يعنى سهل الصيانة واعرف برضه عند الحاج فرج وغيرة مدى توافر قطع غيارها عشان ماتدوخش نفسك
والعربية شكلها كده داخلة دماغك وعجباك من امكانياتها اللى اكبر من سعرها لكن خلى بالك لازم تعرف انك هتتعب مع اى عربية مستعملة وخصوصا قليلة الانتشار فا لازم تطول بالك وتحب حاجتك وتديها عشان هى تحبك وتديك
اسأل على الصيانة وقطع الغيار وإستخير ربنا وتوكل ومش هتاخد اكتر من نصيبك اللى ربنا كتبهولك
وتمنياتى بالتوفيق
قديم 15-05-2011, 10:48 AM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

بص يا BOSS
العربية دى فعلا زى ماقال احد الافاضل بداية انتاج شركتى بيجو وستروين وحسب المعلومات ان امكاناياتها جبارة زى ما قال الاخ الفلسطينى الحبيب mahmoudfs وخصوصا ان شوارع مصر شبه جبلية وهتغنيك عن فكرة انك تدور على ثبات (على السرعة العالية والطرق المفتوحة) وهتوفرلك ارتفاع كويس ومرونة مع المطبات الكتير عندنا
للحق انا ما شوفتهاش بس سمعت عنها والفيديو اللى حضرتك نزلة بيبين امكانية ارتفاع وانخفاض العربية لانها بنظم هيدروليك زى ماحضرتك عارف
ده فى كمان موديل ستروين اسمة xantia برضه بنظام هيدروليك شوفته عند الحاج فرج وابنه قالى ان العربية دى ممتازة اللى هى الاكسانتيا وانا دخلت قعدت فيها من جوه اجرب الاحساس وهى واقفه تحس انك راكب طيارة من كتر الزراير والوسع
اما بقى الـ BX نفسها انا ما شوفتهاش عشان كده انصحك تتأكد من حالتها الاساسية وخصوصا بقى نظام العفشة الهيدروليك وتعرف حالتها ايه لان ده النظام اللى مبنية علية من ناحية بقى الكهرياء والصاج والميكانيكا مافتكرش فى مشكلة وخصوصا ان الموتور زى مابتقول بيجو 405 يعنى سهل الصيانة واعرف برضه عند الحاج فرج وغيرة مدى توافر قطع غيارها عشان ماتدوخش نفسك
والعربية شكلها كده داخلة دماغك وعجباك من امكانياتها اللى اكبر من سعرها لكن خلى بالك لازم تعرف انك هتتعب مع اى عربية مستعملة وخصوصا قليلة الانتشار فا لازم تطول بالك وتحب حاجتك وتديها عشان هى تحبك وتديك
اسأل على الصيانة وقطع الغيار وإستخير ربنا وتوكل ومش هتاخد اكتر من نصيبك اللى ربنا كتبهولك
وتمنياتى بالتوفيق
مفيش غير ميكانيكى واحد فى القاهرة
اللى بيعمل صيانة للستروين الهيدروليك !!
اسمه جمال فى شارع جانبى فى ضهر
الفجالة فى ميدان رمسيس روح واساءله وخليه يكشف عليها واوعى
تقع فى فخ يكون جمال يعرف العربية
ويكسف من صاحبها يقولك حلوة تاخدها انت وتشربها!!
روح اعرف مكان جمال الاول وهو اخصائى ستروين بس وعامة الهيدروليك !! وقابله لوحدك من غير عربية ولو عجبك الوضع ارجع واحكى لنا تجربتك وبالتوفيق ان شاء
الله !!
شوف اللينك ده !!
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=49230

قديم 15-05-2011, 02:17 PM

حيبي قلبى cars admire
حضرتك اخدت اقتباس من مشاركتى وعلقت يا ترى التعليق ده على كلامى لان مشاركتك موجهه لصاحب الموضوع وانا مجرد مشارك بس يمكن حصل لَبس؟؟؟
وبعدين حضرتك اجزمت ان مافيش غير واحد بس بيشتغل فى الستروين دى ومتخصص كمان طب ما الحاج فرج اللى جسر السويس متخصص برضه ستروين بس
حضرتك ماسمعتش عنه فى المنتدى؟؟؟ انا بقول كده بس لانى شوفت عنده العربية الـ اكسانتيا الهيدروليك برضه وانبهرت من امكانياتها وابنه قالى ان الاكسانتيا تعتبر تطوير للـ BX
وفى النهاية اتشرفت بالحوار مع حضرتك
قديم 15-05-2011, 02:21 PM
cars admire
Guest

عاجل رد: استفسار عن سيتروين BX

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

حيبي قلبى cars admire
حضرتك اخدت اقتباس من مشاركتى وعلقت يا ترى التعليق ده على كلامى لان مشاركتك موجهه لصاحب الموضوع وانا مجرد مشارك بس يمكن حصل لَبس؟؟؟
وبعدين حضرتك اجزمت ان مافيش غير واحد بس بيشتغل فى الستروين دى ومتخصص كمان طب ما الحاج فرج اللى جسر السويس متخصص برضه ستروين بس
حضرتك ماسمعتش عنه فى المنتدى؟؟؟ انا بقول كده بس لانى شوفت عنده العربية الـ اكسانتيا الهيدروليك برضه وانبهرت من امكانياتها وابنه قالى ان الاكسانتيا تعتبر تطوير للـ BX
وفى النهاية اتشرفت بالحوار مع حضرتك
aymangalal
THANKS ALOT FOR THE INFORMATIONS
SEE THIS LINK
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=42854

الكلمات الدليلية
عفشة هيدروليك