العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 25-04-2010, 06:07 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ماهي افضل سياره صيني في السوق المصري الآن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drift مشاهدة المشاركة

ياريت متخرجش عن البي واي دي f3او الجيلي mkسيدان او هاتش باااك لانهم ةقطع غيارهم متوفرة بشكل كبير لاعتمادهم علي التكنولوجيا اليابانية في كل شيء مثلا الجيلي محركها تويوتا مو94 وبيتحمل جدااا وقطع غيارة كتيير واي ميكانيكي بيفهم فيهاا وبالنسبة للعفشة هي نفس عفشة التويوتااا الياريس من مقصات ويايات ومساعدين وطنابير وحتي تيل الفرامل والبي واي دي محركها متسوبيشي ذووو كفاءة عالية بس محرك الجيلي اقوووي وسحبة اعلي وصوتة منخفض لان جيلي فيها نظام تقفيل للمحرك super sielnt مانع للضوضااء وعفشتها كويسة اما البي واي دي تماام وعفشتها اقوي من الجيلي لان الجيلي عيبها ان مقصاتها ضعيفة من الاخر العربيتين زي بعض مش واحدة افضل من التانية الاختلاف هيبقي حسب زووق المستهلك واي معلوماات عن الجيلي انا تحت امرك انا معايا العربية عاملة 60 الف كيلووو

هو سمك لبن تمر هندى أنا مش فاهم حاجة هى العربية أساسا مركتها أى اللى محركها ميتوبيشى وعفشتها ياريس

قديم 25-04-2010, 03:09 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

هو سمك لبن تمر هندى أنا مش فاهم حاجة هى العربية أساسا مركتها أى اللى محركها ميتوبيشى وعفشتها ياريس

drift كلامه واضح جدا و هو يقصد إن الجيلى بتعتمد على تكنولوجيا من تويوتا

أما BYD بتعتمد على تكنولوجيا من متسوبيشى

ملحوظة خارج الموضوع

ه هو أحنا هانهجص

يبقى أسمه هبل

هو سمك لبن تمر هندى
يا ريت نحسن من مستوى الحوار علشان فيه ناس ممكن تتضايق من الأسلوب ده

قديم 25-04-2010, 03:22 PM
الصورة الرمزية Ahlsonah
Ahlsonah Ahlsonah غير متواجد حالياً

Ahlsonah will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

ملحوظة خارج الموضوع

يا ريت نحسن من مستوى الحوار علشان فيه ناس ممكن تتضايق من الأسلوب ده
أضم صوتي إليك في ذلك
قديم 25-04-2010, 08:08 PM
remonds remonds غير متواجد حالياً

remonds has a spectacular aura aboutremonds has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

سيبك أنت من موضوع الأف-3 ده هو أحنا هانهجص ولا أى أروح أجيب عربية أساسا ليس لها وجود فى السوق وأطلقت من كام شهر ولا يعرف لها مصير والله يبقى أسمه هبل,إذا كنت مصر على الصينى وأنا نبهتك يبقى عليك وعلى اسبيرانز لأنها أقوى فئة صينى فى مصر وكيان لن يختفى فى سنة ولا 2

في كثير من الاحيان , تكون الاراء السلبيه مفيدة وتوضح حقائق .... لكن بهذا المستوي ( شيئ غير لائق وغير مقبول بالمرة )

لقد تابعت الكثير من مشاركاتك في كثير من الموضوعات الخاصه بالسيارات الصينيه ... اري ان جميع ارائك عبارة عن هجوم غير موضوعي يفتقد لاي براهين او دلائل وايضا بشكل مستفز .... انت عملت اللي عليك وحظرت المشترين لهذه النوعيه من السيارات , كفايه وسيبهم يقرروا بنفسهم , لان وجهه نظرك مش لازم تكون صحيحه
وشكرا
قديم 25-04-2010, 10:15 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة remonds مشاهدة المشاركة

في كثير من الاحيان , تكون الاراء السلبيه مفيدة وتوضح حقائق .... لكن بهذا المستوي ( شيئ غير لائق وغير مقبول بالمرة )

لقد تابعت الكثير من مشاركاتك في كثير من الموضوعات الخاصه بالسيارات الصينيه ... اري ان جميع ارائك عبارة عن هجوم غير موضوعي يفتقد لاي براهين او دلائل وايضا بشكل مستفز .... انت عملت اللي عليك وحظرت المشترين لهذه النوعيه من السيارات , كفايه وسيبهم يقرروا بنفسهم , لان وجهه نظرك مش لازم تكون صحيحه
وشكرا

والله أنا حر طلاما مجرحتش حد ولا قلت كلمة مستفزة لحد
ثانيا فعلا اللى بيتقال دايما غلط فى غلط
ثانيا لا عيب فى الحوار وكل واحد حر فى رأيه ولكن ليس أن كان الرأى غلط