العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 26-07-2010, 01:31 AM
الصورة الرمزية Ahmed.gunners
Ahmed.gunners Ahmed.gunners غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري يحب الشعب والجو المصري واموووت في حاجة اسمها عربيات
التخصص العملى: طالب ببكارليوس تجارة
هواياتي: السواقة&النت&الخروجات

Ahmed.gunners is a jewel in the roughAhmed.gunners is a jewel in the roughAhmed.gunners is a jewel in the rough
افتراضي انهاردة روحت المصرية للسيارت اتفرج علي العربيات ويارتني ما روحت

اولا بسم اللة الرحمن الرحيم
اعذروني لاني ممكن اطول عليكم في الموضوع دة
انهاردة حبيت اروح المصرية للسيارت عند كلية البنات روكسي اتفرج علي العربيات لاني عايز اشتري سيارة المهم دخلت اول عربية شفتها كانت اسبيرانزا ام 11 لونها بيج المهم انا عارف عنها كل حاجة بس حبيت استعبط بصراحة وادخل فيها واسئل احد المندوبين عنها وعن الماتور وكدة
المهم مسكت واحد قولتلوا لو سمحت العربية دي بكام اول شي استفذني راح يفتح الورق ويعرف دي سعرها كام (دا انا مش شغال في المهنة وتقريبا حافظ الاسعار)ما علينا عديتها قولتلوا العربية دي ماتورها بلدوا عايزكم تتخيلوا المفاجأ [قالي الماني صرف انا سمعت كدة وعرفت انوا ..........
قعدت الف ودخلت النيو اكسنت بصراحة عربية عجبتني اوي شكلا ومضمونا وكذالك الافيو بس ناس كتيرة اشتكت منها
شفت عربية بصراحة حسيت اني في طربة وفعلا الطرب جنبيهم عالطول الماهيندرا سكوربيو عربية فعلا بجد شكلها وحش جدااااااااا وسعرها عالي اوي ويقولي عليها وحش الصحراء
المهم كملت فرجة وروحت قاعد قدام واحد تاني وسالتوا سوال قولتلوا ماتور الام 11 نوعوا اية قالي اتحاد اوربي خدوا بالكم من الاجابات المختلفة في نفس الوقت ومن نفس الشركة
الحاجة الي لفتت انتباهي بجد وخاتني منزعق من الشركة الناس الي بيشتغلوا فيها تحس كدة انهم باردين مالهمش في العربيات اساسا كل سعر اسال علية يروح يبص في الورق ميعرفش كمايات العربية ميعرفش الفرق بين 8صباب و 16 صباب لا بجد الناس الي هناك لا ينموا باي صلة بالسيارات الشغلة دي الي انا اعرفوا انها تكون هواية قبل ما تكون عمل الرسمي دا في واحد مكنش عارف يفتح الكبوت بتاع العربية مش عارف الشنكل فين ينهاري عليا
دا لا يعني ان في ناس محترمة وبتفهم بس الاغلبية ..................
انتوا شايفين اية بقة بالموضوع دة
وخاصة ان انا حسيت اني مرواحي ملوش اي لزمة وحرقت بنزين علي الفاضي وراجع مش عايز اعتب الشركة دي تاني بسبب المعاملة
قديم 26-07-2010, 03:08 AM
الصورة الرمزية ahmed.bahlol
ahmed.bahlol ahmed.bahlol غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد محمد الطوخي بهلول
التخصص العملى: معيد الميكروبيولوجيا الزراعية بكلية الزراعة - جامعة بنها
هواياتي: الانترنت - كرة القدم - السيارات

ahmed.bahlol has a spectacular aura aboutahmed.bahlol has a spectacular aura about
افتراضي رد: انهاردة روحت المصرية للسيارت اتفرج علي العربيات ويارتني ما روحت

اولا عايز اسأل سؤال لو المصرية للسيارات شركة حكومية يبقي ده الطبيعي جدا اما لو قطاع خاص يبقي المفروض يولعوا فيهم بجاز

Dr Ahmed Bahloul

قديم 26-07-2010, 03:18 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

للاسف دا حال معظم المعارض
مافيش حد بيفهم غير قله قليله جدا
وطبعا دي حاجه مرفوضه بالنسبه للشركات الكبيره
مافيش اي وي ولا تدريب للايد العامله

حـازم خـضـر

قديم 26-07-2010, 10:35 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

دة العادى فى معظم المعارض مش مهم انة يعرف نوع الماتور ولا كماليات العربية المهم يبيع العربية

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 26-07-2010, 11:18 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

معظم الناس اللى فى المعارض بتشتغل بالواسطة وكل شغلتهم أنهم يبيعوا وبس, وسوق العربيات عندنا بقى زى الزفت.
ومبروك يا أحمد باشا, نزلت وبتلف وبتدور أهه, عايزين نعرف نوع العربية الجديدة ولا لسه بتدور؟

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.