العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO

شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO دايو - شيفرولية الكورية daewoo يشمل سيارات دايو وشيفروليه المصنعة في كوريا ( لانوس - نوبيرا - أفيو - أوبترا......إلخ)

قديم 11-06-2013, 11:17 PM
الصورة الرمزية samehsaeed
samehsaeed samehsaeed غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير إلى الله
التخصص العملى: مبرمج دوت نت
هواياتي: القرآة والتعلم

samehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of light
افتراضي تغيير زيت الجير المانوال

السلام عليكم أزيكم يا جماعة ايه الأخبار ؟
عندي سؤال لو سمحت أن معايا أوبترا 2009 واخدها مستعملة من كام شهر كده ، المهم أنا ساعات بحس الفتيس بيعلق كده خاصة في الثالث وبيقفش ، وأحيانا لما باجي ارجع مارش ، وكمان في حاجة غريبة مش فاهمها لما بجيب الرابع بسمع صوت شخلله من الفتيس بس بسيط ولما بمسك الفتيس بايدي الصوت بيقل خالص أو بيروح ، السؤال بقى هل أنا محتاج أعمل حاجة معينة وهل زيت الفتيس محتاج يتغير مثلا أو هو أصلا بيتغير ولا لأ ؟ العربية ماشية لحد دلوقتي 57000 ومش عارف اللي كانت معاه قبلي كان بيظبطها ازاي

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنّا

قديم 21-06-2013, 08:22 PM
angel 83 angel 83 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: السيارات

angel 83 is just really niceangel 83 is just really niceangel 83 is just really niceangel 83 is just really nice
Smile رد: تغيير زيت الجير المانوال

اكشف علي الزيت وشوف حالته يمكن اللي كانت معاه غيره قبل كده ولومتغيرش قبل كده غيره فوراا وبعد كده شوف
قديم 22-06-2013, 12:13 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تغيير زيت الجير المانوال

حكاية تغيير الزيت ديى حسب الكتالوج
فى اللانوس مثلا الكتالوج صريح .......... مفيش تغيير ............ تزويد بس لو لزم الامر
انصحك تكشف على مستوى الزيت ....... و الفتيس بارد ( تستحمل سخونيته بلمسة ايدك ) ......... و العربية موازية تماما للارض .......... لو ناقص زود ......... لو زيادة سيبه ينزل من طبة الكشف
المارشيدير ساعات يعلق ................. طبيعى فى كل المانيوال ............. ساعة لما يعلق ...... شيل رجلك خالص و ارجع دوس تانى
صوت الشخللة ......... يفضل الكشف على الوصلات من اول العصايا لغاية المشاغل اللى على الفتيس و فى حوض الماتور
بس الاحتمال الاكتر العصايا

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا