العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 14-12-2010, 06:32 PM
waelelgazawey waelelgazawey غير متواجد حالياً

waelelgazawey is on a distinguished road
افتراضي رد: افكار لتظبيط (تجديد) AX

استاذ ايمن تحياتي اولا ليك بس الفكرة كلها ان في الغالب ان اللي دخلوا الموضوع كانوا فاكرين زيي انهم هيلاقوا تعديلات في عربيتك بس من الواضح انهم اتصدموا زيي ان مفيش اي تعديلات وانك لسه بتفكر عموما انا بفكر زيك بالظبط وانا معايا نفس العربية بس الحقيقة ان عربيتك محتاجة وبكل صدق ان الفرش بتاعها يتشد عند سروجي كويس يعني دي نصيحتك انك تبدأ بكدة وموضوع الازاز الكهرباء والسنتر الاوتوماتيك دة ينفع جدا بس عايز كهربائي نضيف وروافع ازاز كويسة
ثانيا موضوع العتب والحاجات دي ياريت لو لقيتها تقول عشان انا عايز اعملها عندي في العربية
ثالثا انا نفسي في الكشاف الامامي اللي هو مدور من جوة يعني مستطيل شكله عادي بس من جوة عبارة عن كشافين مدورين بالاضافة اللي اني بفكر في عمل فوجات في الاكصدام الامامي بس مستحرم انه يبوظ
رابعا انا بفكر في بعض التغييرات في شكل التابلوة بس بصراحة مش لاقي فكرة حلوة اقدر اعتمد عليها واطورها او اعملها على طول
عموما ياريت لو عملت اي تعديلات تبلغنا فين وبكام وبالصور
لك جزيل الشكر
قديم 14-12-2010, 07:24 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

اخى العزيز
ربنا يكرمك وتلاقى صنايعية تعرف تعملك الى انتة عاوزو
انا شايف انك ترش العربية عند بهيجى كويس وتشد فرش الصلون
الطبلوم عندك كويس مش وحش يتلمع وتركب العتب علشان دى ها يفرق جامد جدا فى شكل العربية ويا سلام على طقم جنوط اسبور كويس بيخليها تحفة وتسقط العفشة شوية ها تبقى جامدة اوى دى رئيى الشخصى

قديم 14-12-2010, 07:34 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

وائل باشا نورت الحتة وشرفتنى جدا بالمشاركة
والله انا كاتب ع الموضوع (افكار) يعنى مجرد كلام وبعرض فيه اللى فى دماغى والصور اللى ممكن اوصلها (تبقى افكار ولا ما افكارش؟؟؟) هههههههه
ع العموم كلامك هو المفيد انك تدينى رأى وتقولى على نصيحة ونتبادل الافكار وان شاء الله سلعة التنفيذ يبقى فى موضوع تانى مصور لكل خطوة وسرد التجربة بالكامل(دعواتك ربنا يقدرنى وابتدى -- المهم البداية) لانى لما سألت ع الحوار ده اتقال لى انه يخشله فى حدود 4 بواكى وطبعا مبلغ مش هين لكن ربنا يسهل وتقضى وهوه ده هدفى وبعون الله احققه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelelgazawey مشاهدة المشاركة

موضوع العتب والحاجات دي ياريت لو لقيتها تقول عشان انا عايز اعملها عندي في العربية
اللى عرفتة ان العتب طبعا عند بتاع الفيبر ومش صعب خالص انه يتنفذ لان فكرتة غاية فى البساطة المهم التكلفة

ثالثا انا نفسي في الكشاف الامامي اللي هو مدور من جوة يعني مستطيل شكله عادي بس من جوة عبارة عن كشافين مدورين بالاضافة اللي اني بفكر في عمل فوجات في الاكصدام الامامي بس مستحرم انه يبوظ
الكشافات اللى حضرتك عايزها نممكن تكون عبارة عن فانوسين يمين وفانوسين شمال زى الجولف كده وكلها هتبقى مدورة او رسمة على الكشاف المربع الاصلى عبارة عن دايرتين متحددين بالاسود لكن ده يعيق الضوء اللى خارج من الكشاف لان الدايرتين هيتقابلوا فى النص يعنى مركز الاضاءة او نشيل اللمبة من نص الكشاف من جوة ونفتح فتحتين يمين وشمال الكشاف الواحد ونحط لمبتن كبيرة وصغير او عند الفنجرى اللى الحرفيين(ده سمعت عنه) بيفصل فوانيس زى مانت عايز يعنى ممكن يوفقلك فانوس لمتين من جوه ويتقفل عليهم بالوش المربع من بره والفوجات عادى انه يتفتح لها فى الاكصدام بس عايزة حد محترم وامين فى شغله وجارى البحث

انا بفكر في بعض التغييرات في شكل التابلوة بس بصراحة مش لاقي فكرة حلوة اقدر اعتمد عليها واطورها او اعملها على طول
ده بقى اللى شاغلنى حاليا وبجمع معلومات وتجارب الاخرين وفى حلول كتير للنقطة دى او ما احصرهم هبلغك ان شاء الله

عموما ياريت لو عملت اي تعديلات تبلغنا فين وبكام وبالصور
لك جزيل الشكر
ان شاء الله اى حاجه هتتم هحطها فى المنتدى على طول ويمكن على ميعاد التنفيذ اوصل لافكار جديدة ماحدش عملها
والشكر لحضرتك انت على مناقشتك ونصيحتك ولك كل الاحترام والتقدير
قديم 14-12-2010, 07:47 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek elbadry مشاهدة المشاركة

اخى العزيز
اراء حضرتك غاية فى الموضوعية يا استاذ طارق وانا روحت عند ميكانيكى متخصص ستروين فقط فى جسر السويس (اسمه فرج) يمكن سمعت عنه وعرضت عليه الفكرة وع اللى عاوز اعمله وكل حاجه اقولهاله يقولى عندى (الصنايعى طبعا اللى هيودينى ليه) وبصراحة الراجل ده انا جربته مره وارتحت له هوه شاب من سننا كده وملتحى اسمه محمود فرج وان شاء الله هروحله تانى واشوف الصنايعية دول واشوف شغلهم وبعدين اقرر

اخى العزيز
انا شايف (وهوه ده المطلوب) انك ترش العربية عند بهيجى كويس وتشد فرش الصلون
ده اساسى ان شاء الله

الطبلوم عندك كويس مش وحش يتلمع
انا بس هجلد النص التحتانى عشان بفكر اعمل الكونسول اللى فى دماغى وطبع هيتكسى جلد من نفس نص التابلوه التحتانى عشان العك اللى فيه

تركب العتب علشان دى ها يفرق جامد جدا فى شكل العربية ويا سلام على طقم جنوط اسبور كويس بيخليها تحفة وتسقط العفشة شوية ها تبقى جامدة اوى دى رئيى الشخصى
العتب مافيهوش خلاف مع الرفارف -الجنوط الاسبور انا عندى تحفظ عليها لانها مش عمليه زى الحديد الاصلى وثانيا هى اعرض فابالتالى هتأثر ع العفشة وكمان حضرتك عارف المطبات عندنا شكلها ايه وخايف جدا اهبط العربية لا الكارتيرة تحك فى المطبات لانى بعيد عنك ساكن فى حته مايعلم بيها الا ربنا لكن بفكر فى طاسات استانلس تفصيل بطريقة معينة يقارب من شكل الاسبور منه شكل حلو وبرضه حافظنا على الابعاد الاصلية للجنط وكمان (ان شاء الله) هيكون بيتركب ع العجل بمساميرة منعا للسرقة وفى النهاية رأيك افادنى جدا وعرفت ان افكارى ماراحتش لبعيد وجزاك الله خيرا
قديم 15-12-2010, 12:14 AM
الصورة الرمزية momo100010
momo100010 momo100010 غير متواجد حالياً

momo100010 is a jewel in the roughmomo100010 is a jewel in the roughmomo100010 is a jewel in the roughmomo100010 is a jewel in the rough

متابع اوى اوى اوى
انا والله كل اللى موقفنى عن المشاركة ف مووضوع التعديل دا هو بحثي عن العربية
انا استقريت ان شاء الله خلاص
ومعايا الفلوس ان شاء الله
ونويت على ال ax
وان شاء الله قريب جدا جدا جدا هجيب واحدة
على اخر الاسبوع دا باذن الله
لو فعلا ف دماغك التعديل الجامد جدا ومش مكلف اوى ف نفس الوقت
يبقى اكيد هنعمل كل خطوة مع بعض
وصدقني هنعمل شغل عالى ان شاء الله
وعلى رأي المثل