العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات > البنوك وشركات التمويل

البنوك وشركات التمويل (( هنا تجد )) بيانات البنوك والشركات المتخصصة فى تمويل قروض السيارات وعروضهم

قديم 05-09-2011, 10:07 AM
abdalraahman abdalraahman غير متواجد حالياً

abdalraahman is on a distinguished road
افتراضي رد: اى استفسار بخصوص البنوك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zobad مشاهدة المشاركة

انا كنت عايزه استفسر عن بنك CIB
مع العلم انى فتحت عليه حساب من اسبوع واحد بس لتحويل المرتب وانا مرتبى 2500 جنيه وعايزة اشترى افيو اوتوماتيك ودى تقريبا ب 88 الف جنيه او بروتون ساجا اوتوماتيك ودى تقريبا ب 73 الف جنيه مع العلم انى مش معايا غير 15 الف جنيه بس انا موظف خدمه العملا فى البنك قالى احسنلى اعمل قرض شخصى مش قرض سياره بس انا مش عارفه الفرق بينهم انا كل اللى عايزاه اقصى تموين البنك ممكن يدهولى على اطول فتره سداد اللى عرفت انها 7 سنين بحيث انى اسدد للبنك الف جنيه شهريا ياترى فى حاجه ممكن تسمحلى بكده واقدر ابدا فى الاجراءات بعد كام شهر بالظبط من تحويل المرتب عشان ميبقاش فى احتمال انهم يرفضو يدونى القرض
القرض الشخصي افضل من عدة نواحي :
أولا : هتاخدي الفلوس منهم و تشتري بيها العربية او اي حاجة و تبقى انتي المالكة الوحيدة ليها ، لكن قرض السيارة هيتعمل حفظ ملكية على السيارة لصالح البنك الى حين الانتهاء من سداد كامل الاقساط .
ثانيا : لو حبيتي تبيعي العربية بعد كده و هيا عليها حفظ ملكية مش هينفع الا لو كيشتي العربية كلها للبنك ، لكن لو كنتي شارية العربية باسمك انتي بس بالقرض الشخصي يبقى تبعيها في اي وقت براحتك .
ثالثا : غالبية البنوك بتشترط في حالة قرض السيارة انك تأمني عليها و تجددي التأمين كل سنة من سنوات القرض ، و ده هيكلفك مبلغ كبير جدا اذا كنتي لا ترغبي في التأمين من الأصل .
رابعا : فايدة قرض السيارة في غالبية البنوك بتكون اعلى من غيرها ( مثلا 9.5% في بنك كريدي اجريكول مصر )
خامسا : اجراءات ترخيص السيارة اللي بقرض بتكون مقرفة جدا ، جواب من البنك للمرور و بعدين تعطي للبنك صورة من الرخصة ، و كل سنة تروح البنك تاخد جواب للمرور بتجديد الترخيص ، و الترخيص بيكون سنة بسنة مينفعش مثلا 3 سنين ، و في المرور بيعملك الرخصة مكتوب عليها حفظ ملكية بيكون شكلها بايخ لو حد شافها خاصة لو انتي رغبتي في ان يكون تقسيط السيارة سر شخصي .
اخر حاجة لو هتاخدي قرض شخصي ده يكون طبعا افضل حتى لو فايدته اعلى بس متقوليش للبنك ان الغرض منه شراء سيارة اكتبي اي غرض ( ضيق مالي - ظروف خاصة - السفر للسياحة - الزواج - العلاج - اي حاجة تناسبك )
ارجو ان اكون افدت حضرتك
قديم 05-09-2011, 09:06 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zobad مشاهدة المشاركة

انا كنت عايزه استفسر عن بنك CIB
مع العلم انى فتحت عليه حساب من اسبوع واحد بس لتحويل المرتب وانا مرتبى 2500 جنيه وعايزة اشترى افيو اوتوماتيك ودى تقريبا ب 88 الف جنيه او بروتون ساجا اوتوماتيك ودى تقريبا ب 73 الف جنيه مع العلم انى مش معايا غير 15 الف جنيه بس انا موظف خدمه العملا فى البنك قالى احسنلى اعمل قرض شخصى مش قرض سياره بس انا مش عارفه الفرق بينهم انا كل اللى عايزاه اقصى تموين البنك ممكن يدهولى على اطول فتره سداد اللى عرفت انها 7 سنين بحيث انى اسدد للبنك الف جنيه شهريا ياترى فى حاجه ممكن تسمحلى بكده واقدر ابدا فى الاجراءات بعد كام شهر بالظبط من تحويل المرتب عشان ميبقاش فى احتمال انهم يرفضو يدونى القرض
لا اعتقد ان يقدم لك البنك كامل هذا الفرق تمويل لان البنك مش هيخلى قسطك يتعدى ثلث مرتبك
للاستفسار السريع
09009488
قديم 13-10-2011, 11:46 AM
ام سيف الدين ام سيف الدين غير متواجد حالياً

ام سيف الدين will become famous soon enough

السلام عليكم انا عايزة اشترى سيارة بالتقسيط اسبيرانزا a113 ومعايا 30000ج
ياترى انهى بنك افضل والقسط هيكون كام فى 60شهر وانا بشتغل موظفة فى الحكومه والمرتب 1600ج وممكن خلال سنة او سنتين اسدد المبلغ الباقى كامل
سؤال كمان والدتى عندها شهادات فى البنك الاهلى ياترى ممكن اتعامل مع البنك بضمانهم وهلى نسبة الفايدة هتفرق ولا لأ
جزاكم الله خيرا
قديم 15-10-2011, 08:17 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام سيف الدين مشاهدة المشاركة

ياترى انهى بنك افضل والقسط هيكون كام فى 60شهر وانا بشتغل موظفة فى الحكومه والمرتب 1600ج وممكن خلال سنة او سنتين اسدد المبلغ الباقى كامل
سؤال كمان والدتى عندها شهادات فى البنك الاهلى ياترى ممكن اتعامل مع البنك بضمانهم وهلى نسبة الفايدة هتفرق ولا لأ جزاكم الله خيرا
ممكن تاخد بضمان الشهادات وممكن من غيرها
للاستفسار السريع
09009488
قديم 18-10-2011, 12:02 AM
alladinad alladinad غير متواجد حالياً

alladinad will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام سيف الدين مشاهدة المشاركة

سؤال كمان والدتى عندها شهادات فى البنك الاهلى ياترى ممكن اتعامل مع البنك بضمانهم وهلى نسبة الفايدة هتفرق ولا لأ
جزاكم الله خيرا
السلام عليكم
عشان تاخدي باقي المبلغ وهو 20الف تقريبا فده مش اقل من 4 سنوات عشان القسط لا يتعدي نص مرتبك وده طبقا لمعدل الدين الخاص بيك وهو 40% من مرتبك ويصل 50% يعني اقصي قسط لك هو 700 جم تقريبا وده يدك 30 الف اقصي تقدير ع 5 سنوات مثلا
ممكن تاخدي المبلغ الفرق ده ال20 من خلال بنك ارشحولهك وهو المصرف المتحد لانه اقل فائده الان 6,9% سنوي وكمان بيحدد الغرض من الشراء ايه بعقد تكافلي طبقا للشريعه ولو كده اكلمك صديق ليا واعطيك رقم البنك تكلميه
موضوع الشهادت طبعا ينفع بس بيخلي الشهاده مجمده طول مانت بتسدد القسط
والله الموفق

الكلمات الدليلية
البنك المركزي