العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 01-12-2010, 06:58 PM
mahranahm mahranahm غير متواجد حالياً
من انا؟: صاحب صحبى اوى
التخصص العملى: مدير انتاج فى شركة الحمد الصناعية
هواياتي: الكمبيوتر والنت و الاعمال اليدوية

mahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

انا اشتريت عربية جولف 2 موديل 1987 والرخصة بأسم صاحبها وانا المجددة معاه واتلمتها منه يوم لما استلمها من المرور فى المرور والنمر الجديدة متركبا على ايدايا

المفروض انى دعتله مبلغ وباقى المبلغ بتاع العربية يوم لما يعملى توكيل بالشهر العقارى للبع للنفس او للغير

كدة مظبوط ولا الاحسن انوا يبعهالى ونسجل العقد فى الشهر العقارى

انا شايف انى استفاد من مدة الترخيص الهيا سنة كاملة لانى استلمتها يوم لما استلمها

طيب ايه الخطوات الجاية عشان لما السنة تخلص لازم اعملها قبل ما تخلص

وشكرا جدا على المجهود الرائع

My car
قديم 15-12-2010, 01:49 PM
tabeh tabeh غير متواجد حالياً

tabeh is on a distinguished road
عاجل رد: كل ما يخص الشهر العقارى

سيدى الفاضل ...
بعد التحية ...
الموضوع : بخصوص سيارة لادا 2107 موديل 1991

قام حمايا ببيع السيارة اعلاه لى بموجب توكيل يحق لى من خلاله البيع لنفسى او الغير و التعامل مع المرور
و بناء ع التوكيل ده رحت رخصت العربية و خدت نمرة جديدة و خلَيت الرخصة الجديدة باسم حمايا بردو
دلوقتى انا عاوز ابيع العربية و مضيت عقد ابتدائى (اشترناه من مكتبة ف الفجالة)مع المشترى و اخدت عربون
المشترى (اللى انا عرفت بعدين انه تاجر/سمسار عربيات)كان عاوزنى اعمل له توكيل
انا رفضت بعد ما استشرت بعض المقربين و اللى قالولى انه الاحسن تروح معاه و تعملو عقد جديد ف الشهر العقارى و هو طبعا اللى هايشيل مصاريف التسجيل و لازم يمضى مشترى و انا امضى بائع
الأخ المشترى (و عشان هو مش دوغرى و بيكدب كتير) مرة قاللى انه بطاقته ضاعت لمل قلت له نسجل ف الشهر العقارى
و اما شديت معاه و اصريت ع التسجيل -مهددا بفسخ العقد الابتدائى و ارجاع العربون لو رفض التسجيل- وافق ع التسجيل
و قاللى خد باقى فلوسك و ادينى العربية و صورة الرخصة و سجل انت براحتك و كلمنى اجيلك اخد صورة العقد المسجل
بردو انا رفضت لأنى حسيت ان فى حاجة غلط ... و من خلال قرائتى لردودك , فهمت انه من الافضل انه يمضى مشترى (و ده طبعا يستلزم وجوده معايا) عشان يسجل بعد كده باسمه ف خلال شهر واحد ... بدل ما يعمل مصيبة بالعربية و حمايا اللى يدَبس
عاوز استأذنك فى :-
1- استشارتك فيما سبق
2- امكانية فسخ عقد ابتدائى و عواقبه
قديم 17-12-2010, 10:33 AM
momtaztalaat momtaztalaat غير متواجد حالياً
من انا؟: مدرس موسيقى
التخصص العملى: موسيقى
هواياتي: تربية الحيوانات

momtaztalaat is on a distinguished road

جزاكم الله كل خير على مجهودك الكبير ده
و لى عندك سؤال

عايز انقل السيارة باسم ابنى هل فى الشهر العقارى بيطلبو رخصة القيادة للمشترى
قديم 17-12-2010, 10:43 PM
dr_hegab dr_hegab غير متواجد حالياً

dr_hegab is on a distinguished road

انا اشتريت سياره بتوكيل من البائع والعربيه لسه فيها فتره في الرخصه
البائع معاه عقد مسجل من 7 شهور وكان ماضي فيه انه مشتري ومكتوب بياناته بس ما نقلشي الملكيه يعني الرخصه بأسم المالك الاصلي
يعني انا دلوقتي معايا عقد مسجل فات عليه 7 شهور وكمان توكيل
هل كان لازم ان اللى انا اشتريت منه ينقل ملكيه
وانا دلوقتي واجب عليا اعمل ايه
قديم 18-12-2010, 04:19 PM
elrawy010 elrawy010 غير متواجد حالياً

elrawy010 is on a distinguished road

من فضلكم حد يفدنى أنا اشتريت عربيه مستعمله من حوالى 8 شهور وكالعاده عملت عقد مشجل بس ممضتش مشترى عشان امشى بالرخصه واستفيد من الضربيه وجه ميعاد انتهاء الرخصه وانا لزم انقلها باسمى رحت مرور مدينه نصر دفعت الضريبه والمخالفات وجيت اطلع شهاده بيانات موجهه لمرور حلوان الى انا تابع له لقيتالموظف بيقولى ان فى شهاده بيانات طلعت لمرور العاشر من رمضان ولازم تجيب شهاده المرور ده وقالى مينفعش تاخد شهاده الا لما تجيب التانيه والظاهر كده انا الى بعلى العربيه استخرجها ومدهانيش وانا نمرته ضاعت منى وكمان مش عارف بيته ومش عارف ارخص اعمل ايه