العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 22-10-2014, 04:40 PM
sameh_saso sameh_saso غير متواجد حالياً
من انا؟: Heliopolis

sameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the rough
افتراضي رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو منه مشاهدة المشاركة

السلام عليكم عربيتي كيا شوما موديل 2000 وفيها عيب مش عارف من ايه وهو العربيه بتفصل مني وانا علي الطريق واحاول ادور تاني مش بدور صوت المارش لاكن المحرك مبينطقش وعملتها معايا كتير وكشفت عليها كمبيوتر قال كتاوت مروحه رادياتير روحت للكهربائي ضبط والمروحه تمام وبعدها عملت نفس المشكله تاني اليوم ياريت تفيدوني اعمل ايه فيها وشكرا للاعضاء جميعا
العربية بتفصل منك كهرباء!! وهي ماشية حاجة غريبه وعلي فكرة الموضوع ده خطير ان العربيه بتفصل منك ده ممكن يحصل ان العربية تفصل فرامل معاك لا قدر الله . كمان ياريت تروح لكهربائي محترم وياريت تراجع علي علبة الفيوز وانا استبعد طرمبة البنزين لانها بتفصل العربية وهي ماشية لما بتسخن ولكم مش بتقطع كهرباء عن المارش.
تحياتي
قديم 22-10-2014, 04:42 PM

sameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody9118 مشاهدة المشاركة

رجاء من اهل الخبرة .... معروض عليا كيا سيفيا 1995 وهتبقي اول عربية ليا .. اي عيوبها ومشاكلها المتكررة ... وقطع غيارها متوفره ؟؟؟ ارجو سرعة الرد للأهمية .. ولكم جزيل الشكر
اهرب منها وبسرعة علي فكرة عربية محترمة جدا ولكن المشكلة في كمالياتها وقطع غيرها صعبة
قديم 22-10-2014, 04:46 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abu_eldahab مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بحي جميع من شارك في هذا الموضوع المثمر الي استفدت منه جدا وقريته صفحة صفحة مشاركة مشاركة
وجزاكم الله خيرا
إن شاء الله تعلى هذا الأسبوع هنضم رسميا لأصحاب السيفيا وهشتري عربية سيفيا 2000 بمشيئته تعالى
ودعواتكم الواحد يتعلم المشاكل بتاعتها بسرعه ويبقي فاهم فيها كويس زي الكثير من الإخوة هنا ولو فيه نصائح عامة لا تبخلوا علينا بيها
علي الرحب والسعة
قديم 20-12-2014, 12:01 PM
م.ص م.ص غير متواجد حالياً

م.ص is on a distinguished road
استفسار رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحت عايز حد بتاع عدادات كويس عندى المؤشر بتاع البنزين مش بيتحرك خالص والتانك والعوامه تمام وجزاكم الله خيرا .
قديم 20-12-2014, 12:11 PM
م.ص م.ص غير متواجد حالياً

م.ص is on a distinguished road

ده اختصار للاوفر دريف هو زرار كده ف الفتيس فائدته انه بيسقط غيار يعنى لو عايز تعدى من عربيه بسرعه بدوس عليه وبعد كده بتقفله ... هو كده مفتوح اقفله هتلاقى اللمبه طفت

الكلمات الدليلية
اسبكترا, سيفيا