العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 11-09-2012, 01:38 PM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النترا ولا تيدا ولا لانسر شارك بموتورها الجديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

اولا العربية دي مش بستريحلها خاالص
وثانيا انا اعرف واحد جاب العربية دي وندم انه جابها وباعها بعد شهرين
ياراجل حرام عليك بتحكم علي عربيه لمجرد انك مش بترتحلها او عشان واحد جابها وباعها ع فكره التيدا مع اخويا وعربيه ممتازه جدا واعتماديه جدا وانصح صاحب الموضوع انه ليجيب الشارك او التيدا واوعي حتي تفكر في السيراتو مفيش مقارنه اصلا بين التيدا والشارك وبين السيراتو وعلي فكره ديه عن تجربه مش كلام وخلاص عشان مش برتحلها ربنا يوفق للخير
قديم 11-09-2012, 01:46 PM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa senosy مشاهدة المشاركة

** مش 2013 عرفت ليه هوه منزل الفلوس دى وده كان اول عييب
5 الانسر اللى بالمبلغ ده مفيهاش abs ولا حتى حتى الجنوط ال17 ولا التكييف تاتش يعنى ناقصة مميزات كتيير قوى
6 لاحظت ان التيدا لما ركبتها واسعة قوى ومريحة جحا فى قعتدها التبلوه مش تيك زى الالنترا بس خاماته كويسه جحا تبطين الباب رائع جدا السعر كان 128.5 وفيها abs و اير باج وتكييف تاتش بس يعييب التيدا انه يقال ان على السرعات العاليه بتكون خفيفة بس قالولى برده ان الهاتش باك العربيه افضل من السيدان فى تلافى العيب وده بالضافة ان العيب ده موجود فى الالنترا وده من كلام ناس معاهم الالنترا ومع وجود عيوب الانس اللى اتشرحت سلبقا يبقى الاقل عيوب والافضل سعر وجوده وتوكيل وكمان يابانى هى التيدا ومتهيقلى ان موضوع الشكل مش حلو ومش وحش
توكل ع الله عربيه ممتازه وعن تجربه وسعره مناسب جدا وانصحك فعلا بالهاتش باك افضل من السيدان وثابته جدا وخامتها ممتازه وهي تقفيل مكسيكي زي اللي بينزل في الخليج
قديم 12-09-2012, 10:16 PM
adel hosny adel hosny غير متواجد حالياً

adel hosny will become famous soon enough

السلام عليكم على احلا اعضاء......
ياريت مكينش راى تقيل على حد...
بس من تجربتى للسيراتو شايفها خفيفه ومش مريحه فى المشى .. بعد 90 بيخف وزنها ده انا حسيته فيها اكتر من مره .. صوت المكنه عالى ....... هيا ماشاء الله ممتازه من ناحية الشكل و الصالون الداخلى و الامكانيات من ( تكيف تاتش و وطابلوه شكله جميل جدا وغيره ..) ..وكمان سعرها حلو بالنسبه لباقي الفئات اللى بتنفسها
بالنسبه للعفشه معقوله والفرامل جميله جدا و العربيه مش هتعوم منك لو مسكت فرامل فجاه ده كمان من تجربه ..
... مش هتكلم عن الشاصيه خفيف وكدا عشان مش هتفرق كله تقريبا لو اتخبط هيبقا نفس التاثير ..

التيدا انا ركبتها بس مكنتش عارف والله 1.8 ولا 1.6 عشان مكدبش عليكوا بس اللى ركبتها ده لو1.6 يبقا المكينه ده مشاء الله عليها لا صوت وال rpm لما بيعلى مبسمعش الصوت بتاع المكينه يزعق زاى السيراتو مثلا .. تقريبا الثبات هوا هوا باع السيراتو مش فارق كتير حتى محستش انها اتقل من السيراتو وعلى فكره كانت HB ....
بالنسبه للصالون عجبنى جدا جدا واسع فعلا يعنى انا ارتحت فى العربيه ده عن عربيات كتيره .. زاى الكرولا
العفشه واحد من اليابان بتواصل معاه بيقول ان العربيه ده ممتازه و بيقولى انها من العربيات الشعبيه اللى فى اليابان ( ازاى محدش يسالنى ) ... .لو مصر فى اليبان اظن الشعب مش هيركب اقل من الكامرى ......

و انا برضه بقول تقريبا العربيات فى مصر زاى بعض بسبب الطرق الغير ادميه اللى بنمشى عليها ..حتى الطرق السريعه الواحد بيجيب 120 يلاقى الطريق يوقف ولا تلاقى نقل عاوز يعمل فيك غرزه تقوم ماشى على اليمين مكانه ( نعمل ايه بس )

المهم فعلا العربيه اللى هتخترها تبقا عن اقتناع ....
قديم 28-10-2012, 09:09 PM
maro007 maro007 غير متواجد حالياً

maro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to all

1.هوندا سيتى
2.لانسر شارك
3.مازدا 3
4.نيسان تيدا
5.هيونداى النترا
6.كيا سيراتو

الكلمات الدليلية
نيسان تيدا