العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 18-02-2010, 12:21 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: اللانسر و حقيقتها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drift مشاهدة المشاركة

الانسر عربية الناس مدينها اكتر من حقها وسعرها كتييييييير عليها وموتورها ضعييف وثباتها ضعيف اية في الانسر يحبب الناس فيها ان كانت الناس بتحبها فهي بتحبها علشان اسمها لانسر مش اكتر وبنعمل من العيوب مميزات علشان نححب نفسنا في العربية مفيهاش نعومة وصوت عالي وفتيس اتوماتيك غير ذكي بالمرة وبيخلي الموتور صوتو عالي وبيحرق بنزين قليلة في الخامات مش عيب اني ادفع106 الف في سيارة قليلة الخامات والابشن والاداء ممكن تشتري ب106 الف نيسان صني صوبر صالون او بريليانس اسبلندور التحفة او اسبرانزاا a620 هل دي مقارنة عادلة الانسر تبقي حلوة لما تبقي ب85 الف اكتر من كدة يبقي بتدفع ثمن الاعتمادية اللي هي موتسوبيشي لانسر علشان الاسم فقط علي فكرة انا بتكلم عن الانسر من اول 2007 الشكل القديم قبل 2007 كانت زي الفل
ياريت تحدد كلامك في نقات عشان نعرف نتكلم عليها
موتور لانسر قوي جدا و ممتاز و ان كان ضعيف لما كان اختاره الشباب كأكثر السيارات رياضيه و قابله للتعديل
ياراجل دا كفايا لما تدوس شويت بنزين تلاقي العربيه هبتط من ورا و علت من ادام بطريقه غبيه و زحف و فس سواني تسمع صفاره ال120 صباح النور
و حضرتك بتقول 106 و مدايق نفسك اوي كنت حاسب انا من كلامك انك من ملاكي السيارات الالمانيه مثلا عشان تكون مدايق اوي من البومه و شعبيه و لوكل و حلم الشعب و الكلام ده حسبت اوعا الرولس رويز داخل علينا و عشان كدا وخدنا تريقه و بتقول اسبرنزا a620 ياراجل وحد الله بس كداو بلاش الكلام علي العربيات المحترمه الكلام ده و بلاش نفتح في الصيني لان الشتايم فيها مش هتخلص
و علي الاقل حضرتك لما بكون انا ماشي بلاسنر في الشارع الناس معتاده علي شكلها الشبابي جدا و الجامد و عرفه قوتها محدش يقدر ييجي يلاعبني الا الي ادي و كتير اوي نفسهم في جنط من جنوطها حتي اما الاسبرنزا فهي ملفته للنظر جدا و انت ماشي الناس كلا اكيد بتبص لائبداع الصيني الفاشل و يقولون شوفو الصين عملت ايه عربيه ايه بس دي اجيب لها كلكس و اقلبها توكتوك و الي يبص يقول صيني اتفو علي دي عربيه انا اركب صيني خابت هي دا لو قالو شاهين ولا صيني اقول شاهين
اما عن كلام حضرتك ان 2007 و قبلها كانت بومه هي الاسطوره و الشارك و الكورولا الجديده غطو عليها احب اعرفك ان البومه افضل من الشارك كثبات و كمحرك و تخفق الشارك في مجارات البومه في التسارع او السحب علي السرعات العاليه دائما و ثباتها ربنا يحرمنا جميعا
اما الكورولا فهي سياره ب145 الف و زودد بمحرك محترم جدا و توزيع قوي ممتاز يجعلها قادره علي الاطاحه بالبومه ولكنها تكون مقارنه غير عادله تماما لبعد التكنولوجيا لبعد سنه التصنيع
اما عن ال106 هي للعلم 123 السوبر اكشن مش 106 و ده يدوب علي السياره الرئعه هذه و حضرتك لو تقدر تجيب عربيه افضل منها للشارع المصري في السعر ده ياريت تقول لي و انا انزل ابيع عربيتي و اجبها
تقبل تحياتي
وشكرا

الانسر عربية يباني ومحترمة وكل حاجة وبالذات اكريستالة عربية ملهاش حل وهي اللي تستحق كلمة لانسر اما البومة ازاي تقارنها مش هقولك الانترا هقولك سيراتو ازاي الانسر احسن من السيراتو الكلام دة في شرع مين انت تعرف اية فرق قوة الموتور بين الانسر والسيراتو او فرق النعومة او فرق العزل او فرق الصالون الداخلي او فرق الخامات من الاخر كل حاجة في السيراتو احسن من الانسر واي كلام غير كدة يبقي غلط وبعدين انا بحمد ربنا اني معنديش لانسر كفاية انها مالية الشوارع ومحدش بيبص عليها دة مفيش حد في مصر مركبش لانسر حتي اللي معندوش عربية بقي يأجر لانسر السيارة الرسمية في معارض الايجار لشعبيتها لازم دلوقتي نفكر في الاختلاف انا ركبت عربية صيني مع اني عارف ان الانسر احسن في التحمل بس لكن عربيتي ناعمة وثابتة عن الاسر وموتورها اقوي وصالونها احسن حتي لو هوديها للتوكيل كل يوم احسن من عربية انا مش مبسوط منها زي البي ام لانسر ههههههههههههه
مش عارف ليه في ناس بتحب الكرستاله اوي كدا هو اه انا جربتها و هي عربيه محترمه اوي بس خلاص زمنا ون فركش متفكروش فيها دا موديل و انتهي
سيراتو و لانسر مقارنه يراها البعض لصالح سيراتو لتفوق الموتور كالعاده من الكوري بكل جداره
و البعض الاخر يراها مقارنه محسومه و ليس هناك شئ غامض فيها و هي كالتالي
لانسر بومه هي موديل منتهي ولكنه ممتاز جدا و يحقق ارباح كبيره فتركته الشركه في السوق ولكن لا تطلب منه الشكل الديناميكي و الطبلو الكامل كما اطلق عليه قطعه واحده مثل السيراتو قارن السيراتو بالشارك و تخسر السيراتو طبعا في الشكل
اما مع البومه انا افضل البومه لعده اسباب
صناعه عاليه الجوده يبانيه 100%
ثبات علي ججدا
تسارع و سرعه قصوي ممتازه
توكيل ممتاز
قطع غيار معمره
سعر اعاده البيع ممتاز
اسم عريق و رائع و كما يقولو عنه مثلث الرعب متسوبيشي

ولكن تتفوق لانتير هي و سيراتو علي البومه في شيء واحد و هو الموتور و هو المعتاد من الصناعه الكوريه فهي ثور بدون ارجل كما اطلق عليه من تجربتي للالنترا فهي سياره رائعه كمحرك كفايه ان شويت بنزين محترمين و هي وقفه تلاقي العداد نط ل40 و جبت 160 علي ال3 و كان لسه فيها خلص صباح الافترا و طبعا كان كل حاجه في العربيه بتتهزل ليه و ازاي متسألشي مكنتش حاسس اني راكب عربيه ملاكي اسمها الانترا كنت حاسس اني راكب ميكروباص معفن دا عندي 160 دي بتكييف و اغاني مبكنشي حاسس بلسرعه مقديها تغريز و خلاص بقول الناس هي الي بطيئه مش انا الي سريع و العربيه اصلا لسه مخدتشي ال4(اوتو) اعمل ايه؟!!!!!!!
ولكن في المقابل لا تتحدث عن الثبات و بوم مش بيقفل زي البنئدمين بعد ال120 و استخدام التكنولوجيا بطريقه تنرفز جدا و اقل حاجه الاقفل بتقفل مع اداره المحرك و بدء التحرك و لو وقفت لازن ابطلها عشان تفتح الاقفل او افتحها انا يدوي طب عاوز اعرف ليه الاقفل بتقفل و انا لسه بادء اتحرك دا فولفو بجلاله قدرها الاولي في الامان الاقفل بتقفل بعد ال40 و تفتح بعد ما تنزل عن ال40 و ايه موضوع الانتظار الي بيفتح لو السواق او الي جمبه فتحين الباب طب فين اختراع الصفاره بس و علي اساس اني علي طريق علطول مثلا او اي شئ من قبيل هذا عشان يفتح الانتظار غصب عني
يعني تاعب نفسه اوي و عامل الحجات دي و مش هاين عليهم يقفلو البور بعد ال120 دا دي مصيبه انا عندي بعد ال80 يبدء يتقل و بعد ال120 بيقفل خالص مش الالنترا ميه 24 ساعه
خامات اقل بكثير من لانير بحس اني اعد في عربيه بلستك مفهاش حته نيكل ولا جلد فاخر ولا الهوا دا بجانب التوزيع الزباله داخل العربيه اقلهم السمعات كلها ي الابواب مش عارف و راحت فين الخلفيه و توزيع صنديق الامتعه و الدرج بتاع الطبلو الكبير بيقف عند نصه عشان في واحد اعد لا حول ولا قوه لا بالله دا انا بطلع الكرسي ادام خالص عندي و بفتحه عمرها ما حصلت معي و كفايا كدا عن الانترا لاني زهقت منها مش عارف دي معموله فين دي
اما السيراتو ولله العربيه كانت عجباني اوي و كنت هجبها منيول كمله ب97 بس الراجل بتاع الاجنس لما اعد معاه فتره و اعد اقلب معاه في العربيات قل لي حات الانترا افضل(الاجنس كان فيه الاثنين طبعا) استغربت دا الراجل عمال شغل و دعايا للسيراتو جامده و حطط 3 في الوش و الانترا في التوكيل الي جمبه و هما الاثنين بتوع نفس الشخص غريبه اوي بقا عاوز يمشي حاجت التوكيل و يسيب بتعته!!!!!!!!!!!!!!
قال بس يا سيدس السيراتو مبقلهاش سنه في السوق و كتير جدا بيبعها و مكملتشي معاه 5 شهور ليه معرفشي اسأل الناس محدش يقول حاجه اجرب العربيات زي الفل ليه بتتباع بالكم ده مش عارف و اعد يرص لي في مشاكل فيها من الجنط ال17 الغبي و مشاكله طبعا و الثبات و الخامات و قطع الغيار و الحساسات الغبيه الي عوزي يقلدو البي ام بيها رصلي رصه الحقيقه كرهتني في العربيه و بعد الحوادث الي انا شفتها ليها من غير اثبات زي ما عرفت في الالنترا بعد عن السيراتو عربيه جديده و طلع حوليها شوشره و اتأكدنا منها فعلا و الانترا بعد ما 2 صحابي اتقلبو بيها واحد علي 140 و ماشي عادي لا بيغرز ولا اي حاجه ماشي عادي خالص طارت العربيه و التاني بيخطف غرزه علي 80 يا رجاله 80 العربيه اتقلبت الله يرحم الانسر 140 و بغرز ولا اكني في ملاهي ولا ال120 علي الملفات الشديده الانحدار ملف زاويه 85 كدا
بعد عن الانترا دورت اجيب ايه ب100 لقتها لاما عربيات زباله لاما زباله مع اني كنت بكره لانسر كره العمه و قلت اجيب كرولا 1600 الشكل القديم 2007 حاجه ممتازهعربيه كفائه و مش شعبيه زي الانسر بس بعد م سقتها تفيت عليها و انا نازل و قلت دا الانسر 1300 برقبتها و فعلا صحبي ب كورولا 1400 خليجي و انا 1300 خليجي و احنا الاثنين اوتو و انا مركب معي 4 ولله جاي جري من ورايا بمسافه و عداني بفتره و بعدين تست الكيك دون مفيش سواني و كنت طاير من جمبه احاول اقرره اعرف ليه العربيه بيعلا صوتها علي الفاضي يبص لعربيتي و يقول الكورولا مبتجريش بحس انه كان عاوز ياكل عربيتي
انا عارف اني لكيت كتير اوي و سوري بس حبيت اجيب لك الخلاصه عشان متتعبشي نفسك و تعد تقول دي كدا و دي كدا كل حاجه ادامك و لو عاوز عملي تحت امرك في اي وقت بس الي هيخسر هيعزم التاني في كوك دور و انا عند وعدي

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 19-02-2010, 12:23 AM
najahaja najahaja غير متواجد حالياً

najahaja is a jewel in the roughnajahaja is a jewel in the roughnajahaja is a jewel in the rough

السلام عليكم يا شباب
ان شاء الله ناوي اجيب عربية وبنسبه حوالي 90% استقريت ع اللانسر
ماشاء الله انا مسمعتش تقريبا اي عيوب عليها كبيرة اوي غير فالموضوع ده
وبعدين ناس كتير اعرفهم شخصيا مجربين اللانسر البوما وبيشكروا فيها اوي وعاملين بيها كيلوات كتييييير جدا و شغل رهييب اوي
وكمان العربيه ماشاء الله لو حصل حاجه فيها لاقدر الله اي ميكانيكي ولو حتي مبتدأ عارف اللانسر وشغلها لانه متربي عليها
وبعدين عربيه حلوة ولو عملت فيها اي شغل ولو حتي خفيف بيبان ع العربيه وسهله اوي فالتظبيط
وده رأي............
قديم 19-02-2010, 07:15 AM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

ياريت تحدد كلامك في نقات عشان نعرف نتكلم عليها

موتور لانسر قوي جدا و ممتاز و ان كان ضعيف لما كان اختاره الشباب كأكثر السيارات رياضيه و قابله للتعديل
ياراجل دا كفايا لما تدوس شويت بنزين تلاقي العربيه هبتط من ورا و علت من ادام بطريقه غبيه و زحف و فس سواني تسمع صفاره ال120 صباح النور
و حضرتك بتقول 106 و مدايق نفسك اوي كنت حاسب انا من كلامك انك من ملاكي السيارات الالمانيه مثلا عشان تكون مدايق اوي من البومه و شعبيه و لوكل و حلم الشعب و الكلام ده حسبت اوعا الرولس رويز داخل علينا و عشان كدا وخدنا تريقه و بتقول اسبرنزا a620 ياراجل وحد الله بس كداو بلاش الكلام علي العربيات المحترمه الكلام ده و بلاش نفتح في الصيني لان الشتايم فيها مش هتخلص
و علي الاقل حضرتك لما بكون انا ماشي بلاسنر في الشارع الناس معتاده علي شكلها الشبابي جدا و الجامد و عرفه قوتها محدش يقدر ييجي يلاعبني الا الي ادي و كتير اوي نفسهم في جنط من جنوطها حتي اما الاسبرنزا فهي ملفته للنظر جدا و انت ماشي الناس كلا اكيد بتبص لائبداع الصيني الفاشل و يقولون شوفو الصين عملت ايه عربيه ايه بس دي اجيب لها كلكس و اقلبها توكتوك و الي يبص يقول صيني اتفو علي دي عربيه انا اركب صيني خابت هي دا لو قالو شاهين ولا صيني اقول شاهين
اما عن كلام حضرتك ان 2007 و قبلها كانت بومه هي الاسطوره و الشارك و الكورولا الجديده غطو عليها احب اعرفك ان البومه افضل من الشارك كثبات و كمحرك و تخفق الشارك في مجارات البومه في التسارع او السحب علي السرعات العاليه دائما و ثباتها ربنا يحرمنا جميعا
اما الكورولا فهي سياره ب145 الف و زودد بمحرك محترم جدا و توزيع قوي ممتاز يجعلها قادره علي الاطاحه بالبومه ولكنها تكون مقارنه غير عادله تماما لبعد التكنولوجيا لبعد سنه التصنيع
اما عن ال106 هي للعلم 123 السوبر اكشن مش 106 و ده يدوب علي السياره الرئعه هذه و حضرتك لو تقدر تجيب عربيه افضل منها للشارع المصري في السعر ده ياريت تقول لي و انا انزل ابيع عربيتي و اجبها
تقبل تحياتي
وشكرا

مش عارف ليه في ناس بتحب الكرستاله اوي كدا هو اه انا جربتها و هي عربيه محترمه اوي بس خلاص زمنا ون فركش متفكروش فيها دا موديل و انتهي
سيراتو و لانسر مقارنه يراها البعض لصالح سيراتو لتفوق الموتور كالعاده من الكوري بكل جداره
و البعض الاخر يراها مقارنه محسومه و ليس هناك شئ غامض فيها و هي كالتالي
لانسر بومه هي موديل منتهي ولكنه ممتاز جدا و يحقق ارباح كبيره فتركته الشركه في السوق ولكن لا تطلب منه الشكل الديناميكي و الطبلو الكامل كما اطلق عليه قطعه واحده مثل السيراتو قارن السيراتو بالشارك و تخسر السيراتو طبعا في الشكل
اما مع البومه انا افضل البومه لعده اسباب
صناعه عاليه الجوده يبانيه 100%
ثبات علي ججدا
تسارع و سرعه قصوي ممتازه
توكيل ممتاز
قطع غيار معمره
سعر اعاده البيع ممتاز
اسم عريق و رائع و كما يقولو عنه مثلث الرعب متسوبيشي

ولكن تتفوق لانتير هي و سيراتو علي البومه في شيء واحد و هو الموتور و هو المعتاد من الصناعه الكوريه فهي ثور بدون ارجل كما اطلق عليه من تجربتي للالنترا فهي سياره رائعه كمحرك كفايه ان شويت بنزين محترمين و هي وقفه تلاقي العداد نط ل40 و جبت 160 علي ال3 و كان لسه فيها خلص صباح الافترا و طبعا كان كل حاجه في العربيه بتتهزل ليه و ازاي متسألشي مكنتش حاسس اني راكب عربيه ملاكي اسمها الانترا كنت حاسس اني راكب ميكروباص معفن دا عندي 160 دي بتكييف و اغاني مبكنشي حاسس بلسرعه مقديها تغريز و خلاص بقول الناس هي الي بطيئه مش انا الي سريع و العربيه اصلا لسه مخدتشي ال4(اوتو) اعمل ايه؟!!!!!!!
ولكن في المقابل لا تتحدث عن الثبات و بوم مش بيقفل زي البنئدمين بعد ال120 و استخدام التكنولوجيا بطريقه تنرفز جدا و اقل حاجه الاقفل بتقفل مع اداره المحرك و بدء التحرك و لو وقفت لازن ابطلها عشان تفتح الاقفل او افتحها انا يدوي طب عاوز اعرف ليه الاقفل بتقفل و انا لسه بادء اتحرك دا فولفو بجلاله قدرها الاولي في الامان الاقفل بتقفل بعد ال40 و تفتح بعد ما تنزل عن ال40 و ايه موضوع الانتظار الي بيفتح لو السواق او الي جمبه فتحين الباب طب فين اختراع الصفاره بس و علي اساس اني علي طريق علطول مثلا او اي شئ من قبيل هذا عشان يفتح الانتظار غصب عني
يعني تاعب نفسه اوي و عامل الحجات دي و مش هاين عليهم يقفلو البور بعد ال120 دا دي مصيبه انا عندي بعد ال80 يبدء يتقل و بعد ال120 بيقفل خالص مش الالنترا ميه 24 ساعه
خامات اقل بكثير من لانير بحس اني اعد في عربيه بلستك مفهاش حته نيكل ولا جلد فاخر ولا الهوا دا بجانب التوزيع الزباله داخل العربيه اقلهم السمعات كلها ي الابواب مش عارف و راحت فين الخلفيه و توزيع صنديق الامتعه و الدرج بتاع الطبلو الكبير بيقف عند نصه عشان في واحد اعد لا حول ولا قوه لا بالله دا انا بطلع الكرسي ادام خالص عندي و بفتحه عمرها ما حصلت معي و كفايا كدا عن الانترا لاني زهقت منها مش عارف دي معموله فين دي
اما السيراتو ولله العربيه كانت عجباني اوي و كنت هجبها منيول كمله ب97 بس الراجل بتاع الاجنس لما اعد معاه فتره و اعد اقلب معاه في العربيات قل لي حات الانترا افضل(الاجنس كان فيه الاثنين طبعا) استغربت دا الراجل عمال شغل و دعايا للسيراتو جامده و حطط 3 في الوش و الانترا في التوكيل الي جمبه و هما الاثنين بتوع نفس الشخص غريبه اوي بقا عاوز يمشي حاجت التوكيل و يسيب بتعته!!!!!!!!!!!!!!
قال بس يا سيدس السيراتو مبقلهاش سنه في السوق و كتير جدا بيبعها و مكملتشي معاه 5 شهور ليه معرفشي اسأل الناس محدش يقول حاجه اجرب العربيات زي الفل ليه بتتباع بالكم ده مش عارف و اعد يرص لي في مشاكل فيها من الجنط ال17 الغبي و مشاكله طبعا و الثبات و الخامات و قطع الغيار و الحساسات الغبيه الي عوزي يقلدو البي ام بيها رصلي رصه الحقيقه كرهتني في العربيه و بعد الحوادث الي انا شفتها ليها من غير اثبات زي ما عرفت في الالنترا بعد عن السيراتو عربيه جديده و طلع حوليها شوشره و اتأكدنا منها فعلا و الانترا بعد ما 2 صحابي اتقلبو بيها واحد علي 140 و ماشي عادي لا بيغرز ولا اي حاجه ماشي عادي خالص طارت العربيه و التاني بيخطف غرزه علي 80 يا رجاله 80 العربيه اتقلبت الله يرحم الانسر 140 و بغرز ولا اكني في ملاهي ولا ال120 علي الملفات الشديده الانحدار ملف زاويه 85 كدا
بعد عن الانترا دورت اجيب ايه ب100 لقتها لاما عربيات زباله لاما زباله مع اني كنت بكره لانسر كره العمه و قلت اجيب كرولا 1600 الشكل القديم 2007 حاجه ممتازهعربيه كفائه و مش شعبيه زي الانسر بس بعد م سقتها تفيت عليها و انا نازل و قلت دا الانسر 1300 برقبتها و فعلا صحبي ب كورولا 1400 خليجي و انا 1300 خليجي و احنا الاثنين اوتو و انا مركب معي 4 ولله جاي جري من ورايا بمسافه و عداني بفتره و بعدين تست الكيك دون مفيش سواني و كنت طاير من جمبه احاول اقرره اعرف ليه العربيه بيعلا صوتها علي الفاضي يبص لعربيتي و يقول الكورولا مبتجريش بحس انه كان عاوز ياكل عربيتي
انا عارف اني لكيت كتير اوي و سوري بس حبيت اجيب لك الخلاصه عشان متتعبشي نفسك و تعد تقول دي كدا و دي كدا كل حاجه ادامك و لو عاوز عملي تحت امرك في اي وقت بس الي هيخسر هيعزم التاني في كوك دور و انا عند وعدي

انت باين عليك انك بتعشق الانسر بس مش معني كدة انك تجامل العربية انت كدة جبت مميزات سيارة اية بالضبط هل هي مرسيدس ولا بي ام لا بيتهيألي اودي صح ههههههههه يباشا انت بتقول كلام لو دة فعلا موجود في الانسر مكنتش بقت لانسر انت بتقول كلام كبييييييييير اوي علي العربية انا ن كتر منا مذهول من اعجابك بلعربية مش عارف اقولك اية ولا اية ولااية ولااية ياعم دة انت بتتكلم عن الانسر البومة احنا حفظنا كل مسمار فيها انت محسسني انها اسطورة السيارات دة انت حتي مطلعطش عيب واحد فيها وكمان بتعيب في الكوري والصيني وعمااااال تقووووول لانسر لانسر لانسر يجماعة المفروض نتكلم عن الحقيقة الي بتحصل انا مش بهاجم العربية بس منديهاش اكتر من حقها مش بالطريقة دي واوكلامي كان مفهوم كانت تبقي حلوة لما تكون85 الف اكتر من كدة كتير عليها المشكلة مش في العربية المشكلة في الشعب المصري انة بيحب المظاهر 90% من مشتري الانسر في مصر ركبها علشان انها موتسوبيشي لانسر دون النظر لمميزات وعيوب السيارة نهاية الحوار اللي ملوش اخر ان الكلام اللي قولتة مفيهوش دليل من الصحة انا لو معايا فيرنا شوف فيرنا يعني متجيش حاجة جمب الانسر اكتسح الانسر مش عايز اقولك اني ممكن مشوفكش في المرايا هتقولي الفيرنا مش ثابتة هاقولك معاك بس انا عايز اعرفك ان موتور الانسر مش قوي جدا ولا حاجة ودي حاجة اكيدة مفيهاش نقاش مش محتاجة كلام ان الفيرنا سحبها اعلي من الانسر بكتيير انت بتقول اللي هيخسر ياتري مين اللي هيخسر سحب الانسر ام سحب الفيرنا الفرق واضح دون منافسة المفروض انك تعزمني دلوقتي
قديم 19-02-2010, 12:38 PM
najahaja najahaja غير متواجد حالياً

najahaja is a jewel in the roughnajahaja is a jewel in the roughnajahaja is a jewel in the rough

انا لو معايا فيرنا شوف فيرنا يعني متجيش حاجة جمب الانسر اكتسح الانسر مش عايز اقولك اني ممكن مشوفكش في المرايا هتقولي الفيرنا مش ثابتة هاقولك معاك بس انا عايز اعرفك ان موتور الانسر مش قوي جدا ولا حاجة ودي حاجة اكيدة مفيهاش نقاش مش محتاجة كلام ان الفيرنا سحبها اعلي من الانسر بكتيير انت بتقول اللي هيخسر ياتري مين اللي هيخسر سحب الانسر ام سحب الفيرنا الفرق واضح دون منافسة المفروض انك تعزمني دلوقتي [/quote]

بدون مانخرج عن الموضوع انا معايا فسرنا حالتها كويسه جدا وكنت والله العظيم بشد امبارح مع مرسيدس c 200
ومش بشكر في نفسي بس بجد تعبت المرسيدس جدا جدا وعديت كمان منها بكتييييييير.....
انا معاك ان اللانسر مش احسن عربيه فالدنيا بس الفكرة انها عربيه غالية شوية بالنسبة للاوبشن بتاعتها وتدخل جواها تلاقيها فقيرة فالاوبشن مقارنة مثلا بالسيراتو او الكروز(اللي تقريبا نفس السعر)
بس الواحد بيحب انه يكون عنده عربية لانسر عشان بعد كده صيانتها معروفه وعيوبها معروفه وتظبيتها سهل ومعروف برضو
ولو مثلا السيراتو او الالنترا هنلاقيهم عربيات ناجحه ومكسرة السوق بس بصوا لعمر اللانسر وعمر العربيات دي
وبيني وبينكم الموضع سهل جدا لان العربيات دي نفسيات لازم العربيه اللي تجبها لاااااازم تكون مستريح نفسيا ليها حتي لو كانت اقل عربيه عشان لو مش عجباك هتتلككلهاptmnlo123per195
معلش طولت عليكم فالكلام
والسلام ختام
قديم 20-02-2010, 08:55 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

انت باين عليك انك بتعشق الانسر بس مش معني كدة انك تجامل العربية انت كدة جبت مميزات سيارة اية بالضبط هل هي مرسيدس ولا بي ام لا بيتهيألي اودي صح ههههههههه يباشا انت بتقول كلام لو دة فعلا موجود في الانسر مكنتش بقت لانسر انت بتقول كلام كبييييييييير اوي علي العربية انا ن كتر منا مذهول من اعجابك بلعربية مش عارف اقولك اية ولا اية ولااية ولااية ياعم دة انت بتتكلم عن الانسر البومة احنا حفظنا كل مسمار فيها انت محسسني انها اسطورة السيارات دة انت حتي مطلعطش عيب واحد فيها وكمان بتعيب في الكوري والصيني وعمااااال تقووووول لانسر لانسر لانسر يجماعة المفروض نتكلم عن الحقيقة الي بتحصل انا مش بهاجم العربية بس منديهاش اكتر من حقها مش بالطريقة دي واوكلامي كان مفهوم كانت تبقي حلوة لما تكون85 الف اكتر من كدة كتير عليها المشكلة مش في العربية المشكلة في الشعب المصري انة بيحب المظاهر 90% من مشتري الانسر في مصر ركبها علشان انها موتسوبيشي لانسر دون النظر لمميزات وعيوب السيارة نهاية الحوار اللي ملوش اخر ان الكلام اللي قولتة مفيهوش دليل من الصحة انا لو معايا فيرنا شوف فيرنا يعني متجيش حاجة جمب الانسر اكتسح الانسر مش عايز اقولك اني ممكن مشوفكش في المرايا هتقولي الفيرنا مش ثابتة هاقولك معاك بس انا عايز اعرفك ان موتور الانسر مش قوي جدا ولا حاجة ودي حاجة اكيدة مفيهاش نقاش مش محتاجة كلام ان الفيرنا سحبها اعلي من الانسر بكتيير انت بتقول اللي هيخسر ياتري مين اللي هيخسر سحب الانسر ام سحب الفيرنا الفرق واضح دون منافسة المفروض انك تعزمني دلوقتي
حضرتك انا مش طالع بالانسر و بقول انها مرسيدس مش عاوز اقول لك مرسيدس c230 عمل فيا ايه انا كيك دون و هو مدسشي نص الدواسه و اختفا من ادامي يا مان انا ركبت الاثنين و سقتهم و سقت بي ام و عارين كل العربيات دي طبعا و عارف ان كل الياباني بستسناء هوندا لا تعني شئ بالنسبه للألماني بمعني الكلمه
انا رصيت لك كل مميزات لانسر لان العربيه كلها مميزات يا مان انا عربيتي 1300 و شايف عبها الوحيد مش بتسد في ريس اما لما بسوف ال1600 اوتو من صحابي مملكه من الجمال و القوه كفايا و هي بتسقط النقله بعد الكيك دون و لو في حاجه علي الطبلو تقع علي الارض و تلقيها بتفرك و هي مشيه علي سرعه حوالي 40 و تطير
انا مش بقول انها تقدر تجاري الالنترا و انا قلت لك ابل كدا الكوري ثور بدون رجلين
لانسر 1600 منيول و الانترا منيول ثيكون صراع قوي جدا بينهم تتفوق فيه لانترا في النهايه
انا لسه امبارح جاي علي المطب الي في اخر جيهان و انا و صحابي كنا 5 في العربيه في امانه الله و لقيت الانترا مفيم و زينون و عايش اللحظه جاي و بيزود و بيسخني قلت يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم و ردزعت الكيك دون ابل ما اخلص المطب و طبعا طرت ب5 و غرزت جامد اوي المهم طلعت منه في الزحمه طلعنا لطريق الاستاد انا دايس الكيك دون و هو علي ما طلع من الزحما و داسه مش عاوز اقول لك عداني كأني واحد راكن مش هقول لك عمود ولا عمودين لا واحد راكن و عربيه مشيا عدته جينا للملف الي علي استاد الجامعه من ورا التاني هو هدي لاقل من 40 مع انه مجنط و مهبط بس هدي جامد و انا علي 100 و هايص جبني تاني جينا علي ملف 90 درجه هديت علي 60 و هو هدي جامد و انا في نص الملف دست اليك دون ولله و العربيه ترك جامد و طارت و بردو جبني علي الطريق
يا مان هي موتور اه ممتاز بس ثبات متتكلمشي عنه جوده تصنيع تحس انك راكب عربيه بلستك مفيش تطعيمه واحده ولا حته جلد و جوده تصنيع صحبي معاه 2006 لو ركبتها تقول حتي شهين احسن هتقول مبهدلها هقول لك صحبي التاني معاه لانسر بومه 2004 اوتو كمان و الالنترا منيول الانسر بسم الله ما شاء الله طقم عجل كل شهر و بنزين و زيت و تيل غير كدا مبيعملشي حاجه اما الالنترا الجير بوكس سلاموز لما جبت بيها ال160 سوري تفيت علي الطبلو و قلت اتفو علي دي عربيات تتركب مش هقدر اوصف لك الموقف مش علي الثبات بس لا كل حاجه في العربيه بتلعب لوحدها
فرنا ايه بس ياراجل يا طيب صحبي معاه فرنا 2004 كوري تقفيل كوري مش مصري سبنا منها كعربيه عربيه خفيفه جدا موتور 1600 عاوز منها اداء ايه و مع ذلك انا ال1300 نفخو رايح جاي هو اه بيطلع مني في الجير ال2 اما في ال3 مش بيشفني يا راجل يا طيب انا لسه مغيرتش هدومي اليوم علي استاد الجامعه الملف الي قلت لك خده علي 100 و ابل كدا 120 هو داخل 50 4 في العربيه تلقيها بتزحف و تعوم و الحمد لله متقلبتشي اخبط له علي الطبلو و اقول ايه الي انت عملته ده يقول سوري يا مان اصلي كنت راب معاك امبارح و متأثر شويه يا حبي فرنا ايه بس دا انا اعد فيها 3 ساعات ضهري و رقبتي بيوجعوني الله يرحمك يا لانسر فين ايام لما كنت بطبق فيكي يا عم دا انا مقتنب بأن العربيه بتعتي اريح من السرير
بردو حضرتك انا اعد ارص لك في مميزات الانسر الي انت بتقول علي بعشقها الي حضرتك بردو لو شفتني من 3 شهور تقول ايه ده هو صاحب مصنع متسوبيشي قتل حد من علته دا انا كنت بكره الي ميتكرهشي فيها و امسكها تريقه 24 ساعه و ساعت ما قلت هجيب عربيه اعد ادور ايه عربيه ب90 الف و مش هيزيدو مليم قلت لانترا ايه هو انا مستغني عن عمري يعني كنت بقول الفا روميو و لما انزل انزل لكوري لا طبعا دي عربيه زباله بكل المقاييس انا عاوز عربيه تعيش معايا مش اعد العب بيها جوه المدينه سنيتين و تتكلقلت كورولا الشكل القديم يوزد اولا مش عاوز يوزد ثانيا هي عربيه زباله و اعدين يطنططو بيها و تعاني من مشكله الثبات بردو جين 2 ولا اكسنت و لا اوبترا ولا يارس دا انا ابقا غبي خلق الله مفيش غير الانسر عربيه من فئه متوسطه الفخامه و في نفس الوقت رخيصه غير كل المميزات البقا بتعتها و اول تجربيه معاها قلبت العربيه كلها طبعا و فتحت الوش تشائمت من ان المكنه مش مغطاه بالكامل و قلت فين النظافه فين لجمال بس عديها و خلاص اهضم دي اديقت شويه بردو من لوحه التكييف البدائه في التصميم غير كدا زي العسل و رائعه و نقشه الابانوز الي فيه بحس منها اني راكب بي ام الفئه ال3 مع احتارم الفرق الكبير طبعا ول كل يوم كنت بكتشف حاجه تحببني فيها اه انا جالي فترات تشائم من العربيه كزا مره و كزا واحده فيهم كنت هبيع العربيه و بعدها بفتره ارجع افكر ولاقي ان زي ما بيقولو انت معاك لانسر انت معاك جنه و كل الي انا قلت له انا هدخلها في الانترا لاني مندهش بقوت موتورها و هظنط و اهبط يقول حرام عليك حد يسب لانسر و يروح لانترا و يعدو يشتمو في الالنترا
و علي فكره صحبي بلانسر شارك 2009 امام لانترا 2009 هما الاثنين منيول الالنترا فضلت جمب الشارك لغايت 100 و بعدها الشارك طلعت دي الشارك الي بيقولو عليها موتور مش اد كدا امال البومه هتعمل ايه و لاني مقبلتش ريس بين الانترا و البومه مش هقدر افتي فيه
خلاصه الليله لو سمحت بكل امانه انا و انت لو حضرتك شايف عيوب في لانسر بومه اسطوره فئه لانسر كلها ياريت تحطها في عناصر مرتبه و تحكي عن العيب بأستفاضه و انا هرد و لو كلامي معجبكشي ولله العربيه معايا و اهلا بيك في اي وقت و الميه تكدب الغطاس زي ما بيقولو صح
تبقل تحياتي
وشكرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة najahaja مشاهدة المشاركة

انا لو معايا فيرنا شوف فيرنا يعني متجيش حاجة جمب الانسر اكتسح الانسر مش عايز اقولك اني ممكن مشوفكش في المرايا هتقولي الفيرنا مش ثابتة هاقولك معاك بس انا عايز اعرفك ان موتور الانسر مش قوي جدا ولا حاجة ودي حاجة اكيدة مفيهاش نقاش مش محتاجة كلام ان الفيرنا سحبها اعلي من الانسر بكتيير انت بتقول اللي هيخسر ياتري مين اللي هيخسر سحب الانسر ام سحب الفيرنا الفرق واضح دون منافسة المفروض انك تعزمني دلوقتي

بدون مانخرج عن الموضوع انا معايا فسرنا حالتها كويسه جدا وكنت والله العظيم بشد امبارح مع مرسيدس c 200
ومش بشكر في نفسي بس بجد تعبت المرسيدس جدا جدا وعديت كمان منها بكتييييييير.....
انا معاك ان اللانسر مش احسن عربيه فالدنيا بس الفكرة انها عربيه غالية شوية بالنسبة للاوبشن بتاعتها وتدخل جواها تلاقيها فقيرة فالاوبشن مقارنة مثلا بالسيراتو او الكروز(اللي تقريبا نفس السعر)
بس الواحد بيحب انه يكون عنده عربية لانسر عشان بعد كده صيانتها معروفه وعيوبها معروفه وتظبيتها سهل ومعروف برضو
ولو مثلا السيراتو او الالنترا هنلاقيهم عربيات ناجحه ومكسرة السوق بس بصوا لعمر اللانسر وعمر العربيات دي
وبيني وبينكم الموضع سهل جدا لان العربيات دي نفسيات لازم العربيه اللي تجبها لاااااازم تكون مستريح نفسيا ليها حتي لو كانت اقل عربيه عشان لو مش عجباك هتتلككلها
معلش طولت عليكم فالكلام
والسلام ختام[/quote]

مع احترامي الشديد ليك و لعربيتك فرنا 2004 كوري و تقفيل كوري مش مصري تحت ايدي 24 ساعه فرنا ايه بس الي تشد ادام لانسر 1600 ياراجل سوري بتاع الانسر مش هيستنضف اصلا و مش هيحاول و يشد
علي كلامك لو حصلت معاك مره يبقا انا ال1300 تغلبت علي لانسر شرك لاني مره عملت مع واحد ريس و كسبته بس انا كسبته لانه سواق فاشل و بيخاف علي عربيته اكثر من الازم و مدسشي بنزين اصلا
و مرسيدس c200 بجلاله قدرها حضرتك بالفرنا طلعت منه و كمان تعبت المرسيدس هو في احتمالين لاما حضرتك بتتكلم عن مرسيدس المعدله اواخر السبعينيات و دي حسب حالتها طبعا لاما حضرتك حات لي الc200 و طريق 3 كيلو و هتمشي انت 2 كيلو لو مجبتكشي ابل ما توصل للكيلو الثالث ولله اكتب لك اسمك علي عربيتي و اقول ده هزمني
يا مان يقول لك لانسر بطئ استجابه بعد ال180 يا مان بكون انا سايق الفرنا العداد يعد يجري لغايت 100 و بعدين يهدي د ياراجل انا علي ما بينقل عندي من الاول للثاني بيكون بتاع الفرنا في نص التاني يا عم وحد الله بس دا عمري ما شفت عربيه جديده بتكركر الا الفرنا

و انا رايي الشخصي يادوب السعر ده علي الانسر و مينفعشي تتساوا بالالنترا و السيراتو لان دي يباني و دي كوري مع بعض الاوبشان الزياده و ده طبعا لان لانسر بومه خلص تطويرها من2007

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ