العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 11-03-2010, 08:17 AM
ahmed-alaa ahmed-alaa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

ahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنة رينو لوجان ضد بروتون ساجا الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

ptmnlo123per154
ptmnlo123per154ptmnlo123p er154
ptmnlo123per154ptmnlo123p er154ptmnlo123per154
2ana fi3ln meshla2e mezah tanya lel saga 2aktar mn keda we 7`asatn 2eny mesh ba7eb el manewal 7`ales.ptmnlo123per144
انا شايف ان العربيتين تقريبن واحد الفروق بسيطة جدا يعني اللي ترتحلو هاتو
قديم 11-03-2010, 08:18 AM
ahmed-alaa ahmed-alaa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

ahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة refoo مشاهدة المشاركة

شكرا علي المقارنة
الغفو يا باشا
قديم 11-03-2010, 12:39 PM
hazem4alex hazem4alex غير متواجد حالياً

hazem4alex is on a distinguished road

طب يا جماعة محدش عنده فاكرة عن اسعار قطع الغيار ؟ و هل متوفرة بره التوكيل ولا لأ...
قديم 09-04-2010, 08:58 PM
Galilioz Galilioz غير متواجد حالياً

Galilioz is on a distinguished road

هو انا اولا حاسس ان الساجا حجمها اكبر من اللوجان من الصور انا شوفت اللوجان فى الشارع بس الساجا لا
اتمنى التاكد من طول السياره اللوجان وعرضه
من وجهه نظرى الفرق وانا بقارن بقالى فتره بين الاتنين

الساجا 1300 سى سى بس استهلاكها فى البنزين يساوى استهلاك اللوجان ال1600 سى سى معرفش ده ناتج عن ايه بس ده من كلام اللى اشتروها

الساجا فيها ميزه مش موجوده فى اللوجان وهو السنسور بارك واللى جرب عربيه فيها سنسور بارك هيعرف انه يعطى السياره ميزه كبيره

اللوجان فيها مميزات مش فى الساجا زى كمبيوتر الرحلات متقدم شويه فيه متوسط استهلاك البنزين والشكل الداخلى بصراحه اجمد بكتيرمن الساجا بس دى وجهات نظر طبعا وكمان شنطه اللوجان اوسع
اللوجان كمان زجاج كهرباء امامى وخلفى طبعا انا بقارن مع الفول اوبشن للوجان لان الهاف اوبشن ضعيف المقارنه مع الساجا ككامليات

قطع الغيار
حاليا فى مصلحه اللوجان لانها موجوده بقالها سنه ونصف فى مصر

التوكيل
من راى المتعاملين توكيل الاتنين سىء وانت وحظك معاهم

اعاده البيع
دى فى علم الله صعب حسابها اللوجان فى الاسواق المصريه منذ اكثر من سنه ونصف والساجا بقالها 4 شهور فقط محدش هيعرف مين اللى هتنتشر وعلى هذا الاساس سعر اعاده بيعها هيرخص بس انا شايف اللوجان تقريبا بتنتشر اكتر اليومين دول

ملحوظه مهمه جدا
اللوجان دخلت فى احلال التاكسى المرحلة القادمه
دى ميزه لبعض الناس وعيب للبعض الاخر
يعنى فى ناس تقول دخلت تاكسى يعى هترخص قطع غيارها وهتتوافر بره التوكيل والميكانيكيه هيشتغلوا فيها
وفى ناس تقول انا مشتريش عربيه شغاله تاكسى زى مثلا معملت بعض الشركات ورفضت انها تنزل فى مشروع احلال التاكسى مثل النيسان مثلا والحركه دى كسبتها عملاء كتير من وجهه نظرى

السعر الان
طبعا المانول الساجا 63900 واللوجان 68000 يعنى اللوجان اغلى باكتر من 4 الف جنيه

انا راى الاتنين ممتازين وحلوين بالنسبه لسعرهم واللى هيختار دى او دى مش هيبقى مخطا

انا بفكر جديا بقه فى الساجا هتقولى ليه
1- عشان فرق السعر ارخص هيفرق مع الواحد فى ثمن العربيه ثم الترخيص بعد كده الترخيص هيزيد الضعف يعنى انت ممكن ترخص ال1300 ب 650 جنيه وال1600 هتضرب فى2 يعنى 1300 تقريبا
2- السنسور بارك ميزه الساجا
3- شكل الساجا الخارجى احسن من وجهه نظرى
4- ان السياره بتاعتى مش عايزها تكون معروفه فى الاول يعنى اللى يبص على العربية دى ميعرفهاش ممكن يفتكر انها عربيه غاليه معديه ال 100 الف اشتغاله يعنى وانا مش عايز اجيب عربيه نازله فى احلال التاكسى بصراحه
وانا حاسس ان الساجا عملت شغل كويس فى أقل من 4شهور ومين عارف بعد سنه هيبقى موقفها ايه فى السوق؟؟؟
قديم 09-04-2010, 09:06 PM
Galilioz Galilioz غير متواجد حالياً

Galilioz is on a distinguished road

اه فى اضافه نسيت اقولها
فيه بعض العيوب ظهرت من ملاك اللوجان زى
1-سخونة بتاعة دواسة البنزين
2- عضة في الفتيس

3- فرعه الزجاج بدون سبب (سرطان)
4- فى المطبات طرقعه غريبه من المساعد
5- البنزين صوته باين وهو بيترج فى التنك تحس ان فيه ميه بتحرك صوتها واضح
الكلام ده من اراء ناس جابت اللوجان
اللى اشتروا الساجا كانت عيوبها لا تذكر من وجهه خلال كلامهم كلها عيوب طفيفه اتحلت فى التوكيل باستثناء استهلاك البنزين وده بيبقى بعد ال5000 كيلو وعيب كان فى علبه الدريكسيون وده اتحل فى الصيانه بتغير علبه الدريكسيون وبقت مع المبيعات الجديده العلبه كويسه غير كده فى ناس كتير بتقول ان توكيل عز العرب بتاع البروتون اتحسن عن الاول