العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 22-07-2009, 11:37 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حمى الكيا سيراتو الجديدة

الماتريكس MPV
التيريوس SUV
وكويس ان مهندس أحمد كامل رد .. وجاب المفيد ...
لأن انا نفسي اتقطع من الموضوع ده ...
بس انا كنت عايز اضيف نقطتين صغننين

1- الجيتا هي السيدان للجولف ... شوف في كام جيتا 2007 - 2009 ... قصاد كام جولف نفس الموديلات
وشوف في كام جوليت قصاد الانوس ... وكام اي 30 قصاد الالنترا ... وكام اوبترا هاتشباك قصاد الاوبترا سيدان

2- انت ممكن جدا في اي اوبن بوفيه تملا طبقك 100 مره ... و كل مره تملا طبق نضيف و تحط عليه اللي يعجبك من مختلف الاصناف .. يعني مره تحط سمك و رز ... مره فراخ و مكرونه ... و مره لحمه و بطاطس ... واللي يعجبك منهم تعمل منهم اطباق زي ما انت عايز .. ولو جدع كل
لكن احنا منعرفش ناكل الا لما نحط السمك على الفراخ على اللحمه والرز جنب المحشي فوق البطاطس .. و مش مشكله لو السلطه وقعت ... اصلها أرخص حاجه !!!

لو قلت لي ليه بنعمل كده .. اقولك ليه بنفضل السيدان على الهاتشباك ..
وعلشان اساعدك على الحل
هو مش بزخ ...
وحقولك تنويه بسيط كمان ...
تفتكر ايه التصرف بتاع واحد كان بيقف سنين في طوابير المجمعات الاستهلاكيه ومنافذ التموين للحصول على السلع الاستهلاكيه الاساسيه زي الزيت و الصابون و السكر و الشاي ..
و بعد كده ... اتعزم على فرح اوبن بوفيه .. تفتكر حيتصرف ازاي ؟؟

ومقدرش اقولك اكتر من كده ... بس متهيألي انها وصلت ...ptmnlo123per172

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 23-07-2009, 02:13 AM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

الماتريكس MPV
التيريوس SUV
وكويس ان مهندس أحمد كامل رد .. وجاب المفيد ...
لأن انا نفسي اتقطع من الموضوع ده ...
معليش يا اخ سامح تصحيح بسيط لحضرتك و اخ احمد ال mpv ,و ال suv كل دى تفريعات من الهاتش باك و يدخلو فى نطاق الهاتش باك برضو , اى سيارة بباب خلفى يحتوى على زجاج تدخل فى نطاق الهاتش باك واتفضل حضرتك دة شرح الهاتش باك من ويكيبيديا :

Hatchback is a term designating an automobile design, containing a passenger cabin with an integrated cargo space, accessed from behind the vehicle by a single, top-hinged tailgate or large flip-up window. The vehicle commonly has two rows of seats, with the rear seat able to fold down to increase cargo space.

مافيش حاد شارى ماتريكس فى مصر حيقولك انا معايا ام بى فى .....!!!!
التصنيفات دى حضرتك فى اوروبا و الدول المتقدمة مش عندنا ...

و لو ليسة مش مصدقنى دور فى النت على ماتريسك هاتش باك حتلاقى كتير معروضين للبيع ...
و كذلك التريوس .....كل دة هاتش باك

و بعدين خلاص انت اتورتط فى الموضوع دة مش حينفع تخلع دلوقتى و احنا ليسة بنسخن ....ههههه

التعديل الأخير تم بواسطة wawoo ; 23-07-2009 الساعة 02:16 AM
قديم 23-07-2009, 03:53 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

معليش يا اخ سامح تصحيح بسيط لحضرتك و اخ احمد ال mpv ,و ال suv كل دى تفريعات من الهاتش باك و يدخلو فى نطاق الهاتش باك برضو , اى سيارة بباب خلفى يحتوى على زجاج تدخل فى نطاق الهاتش باك واتفضل حضرتك دة شرح الهاتش باك من ويكيبيديا :

Hatchback is a term designating an automobile design, containing a passenger cabin with an integrated cargo space, accessed from behind the vehicle by a single, top-hinged tailgate or large flip-up window. The vehicle commonly has two rows of seats, with the rear seat able to fold down to increase cargo space.

و لو ليسة مش مصدقنى دور فى النت على ماتريسك هاتش باك حتلاقى كتير معروضين للبيع ...

و بعدين خلاص انت اتورتط فى الموضوع دة مش حينفع تخلع دلوقتى و احنا ليسة بنسخن ....ههههه
لا يا واو اختلف معاك في الشرح دا
ويكيبيديا مش مرجع لان اللي بيكتب فيها ناس عاديين برضه فمش لازم كلامهم كله يكون صح
التريوس مش هاتش باك اطلاقا و هيا suv(سبورت يتوليتي فيكيل) يعني السياره متعدده الاستخدامات
و هيا تفريعه من سيارات الفور باي فور اذا جاز التعبير و معموله للي غاوي شكل الفور باي فور
و قدرات اعلي من السيارات السيدان و معموله للاستخدام داخل المدينه اكتر من الاستخدام في الصحاري.
اما بالنسبه ان التصنيف دا لاوربا مش لينا فدا برضه غلط لان التصنيف واحد في كل مكان
يعني عندك كل العربيات الفور باي فور بباب خلفي زجاجي
لكن لم يجرؤ احد و سماها سياره هاتش باك بل هي فئه الدفع الرباعي مش هاتش باك
لان مافيش حاجه اسمها فئه الهاتش باك فيه فئات زي الميني و الكومباكت كارز و الصب كومباكت و و و الخ الخ الخ و كل فئه فيه منها سيدان و هاتش باك
الهاتش باك شكل مش فئه

حـازم خـضـر

قديم 23-07-2009, 04:36 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

أرجو عدم الإصرار على الخطأ

ليس كل من له باب خلفي يحتوي على زجاج يصبح هاتشباك ptmnlo123per195 حرام عليك

يعني الأوكتافيا وهي تعتبر سياره بباب خلفي وبه زجاج تقدر تقول عليها هاتشباك ptmnlo123per111

والشيروكي عشان بباب خلفي به زجاج تبقى هاتشباكptmnlo123per111
والتويوتا الهاياس بما أنها بباب خلفي به زجاج تبقى هاتشباك مع إنها ميكروباس ptmnlo123per111

ومعنى كده إن كل العربيات إللي في الدنيا تم إختصارهم لنوعين هاتشباك و سيدان وبس خلاص على رأي شعبان عبدالرحيم

وبكده نقدر نعرض ليكوا ياجماعه مجموعه رائعه من السيارات الهاتشباك

لو كل شيء يمشي على رجلين يبقى إنسان كانت تبقى الفرخه إنسان والبغبغان إنسان......
ولو كل اللي بيمشي على أربعة أرجل يبقى مثلا قطه كان يبقى الحصان قطه والكلب قطه والبقره قطه

خلاصة القول لابد من التحليل وتصنيف الشيء وإدخال العقل في الكلام عشان الناس ماتتلخبطش

وإليكم الصور العجيبه على الهاتشباك المزعوم ptmnlo123per156

ياراجل حرام عليك برجلت دماغ الناس
يعني إحنا عاملين المنتدى عشان نوعي الناس ونصحح بعض المفاهيم الخاطئه تيجي تبوظها بالشكل ده وتعتمد على نصف معلومه منتقصه كده ببساطه

ماتزعلش مني لكن أنا حبيت أصحح لك وللجميع وأثبت لك وللجميع الكلام عشان ماحدش يتلخبط

قديم 23-07-2009, 09:05 AM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

أرجو عدم الإصرار على الخطأ

لو كل شيء يمشي على رجلين يبقى إنسان كانت تبقى الفرخه إنسان والبغبغان إنسان......
ولو كل اللي بيمشي على أربعة أرجل يبقى مثلا قطه كان يبقى الحصان قطه والكلب قطه

والبقره قطه
خلاصة القول لابد من التحليل وتصنيف الشيء وإدخال العقل في الكلام عشان الناس ماتتلخبطش

مهو لو عاوز تتريق على كلامى اتريق براحتك , بس انا جبتلك شرح معنى الهاتش باك من موسوعة عالمية , لو حضرتك عندك مرجع تانى بيقول كلام مختلف عن التعريف الهاتش باك اتفضل نزلة , بدل التريقة و الاصرار على الخطأ زى ما بتقول .

انما انك انت تألف مفاهيم من عندك و تقولى فرخة و بغبغان معليش اسمحلى دة مش اسلوب نقاش خالص , انا بكلمك بشكل علمى , و كمان مش بألف من عندى , لو عند حضرتك مرجع تانى غير الى انا ذكرت فى تعريف تانى للهاتش باك تخرج فية الماتريكس و التريوس عن الوصف المكتوب تقدر تفدنى و تفيد القراء بية بدل التريقة و تسفية اراءالاخرين لمجرد العناد لرايك الشخصى الخاطء.

و اوضح تانى كلمة اس يو فى suv دى تصنيف لاستخدام السيارة مش لتصنيفها فى التصميم .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

يعني الأوكتافيا وهي تعتبر سياره بباب خلفي وبه زجاج تقدر تقول عليها هاتشباك ptmnlo123per111

و ايوة اصلح لمعلوماتك الاسكودا الاوكتافيا اللى حضرتك ذكرتها بتهكم الهاتش باك كمان رغم ان شكلها مثل شكل اى سيدان تمام لكن عشان الباب فية زجاج و بيفتح على السيارة كلها من الداخل بقيت الهاتش باك ,تمام زى التعريف مهو قايل .... شوفت بقى انك حضرتك اللى المفاهيم خاطئة عندك و بتألف من عندك و خلاص .

دة موقع what car و دة من اشهر مواقع اختبار و تقيم السيارات شوف حضرتك مصنفين الاوكتافيا اية فية قبل ما تتريق .

http://www.whatcar.com/car-reviews/s...ummary/25355-5

, ودة تقيم تانى للاسكودا اوكتافيا الهاتش باك من موقع تانى برضو عشان ااكد لحضرتك كلام .

http://cars.uk.msn.com/Reviews/artic...entid=15267683

و ياريت بقى تقولى الاوكتافيا دى تصنف اية بعد كل المراجع دى , و ارجو انك تكون عرفت مين اللى بينشر المفاهيم الخاطئة عند الناس لمجرد الاصرار الخطأ ....فهمتنى ....

و ياريت كل الاخوة الاعضاء يراجعو اللينكات و يتاكدو ان الاسكودا اوكتافيا هاتش باك كمان عشان الكل يستفيد ,و اكون افدت فعلا اللى عاوزين معلومة صح ...و شكرا

التعديل الأخير تم بواسطة wawoo ; 23-07-2009 الساعة 09:24 AM

الكلمات الدليلية
كيا سيراتو