العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 10-09-2011, 09:04 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي معروض عليا رينو ميجان 2006 اوتوماتيك \ والمهندس بيشكر فيها

السلام عليكم
انا يا جماعه النهارده روحت شوفت رينو ميجان 2006 اوتوماتيك ماشيه 60 ألف كيلو و مطلوب فيها 68 وهنحاول نوصلها ل 65 وبصراحه العربيه عجبتنى اوى من بره وخصوصا من جوه مقارنه بعربيتى الحاليه جيب شيروكى 93 يا جدعان العربيه مليانه اوبشانات و حاسس بفرق شاسع ونقله لايستهان بها من سنه93 الى سنه 2006
فى مهندس معرفه الراجل ده ماشاء الله عند ورشه كبيره جدا ومستوى عالى وشغله فى الرينو كان معانا
وسألته عن أغلب الأقاويل المتضاربه عن رينو زى مشاكلها و عيوب التصنيع و السمعه اللى واخداها
قاللى بالعكس كل ده كلام فاضى وانا مسؤل قدامك
قولتله طب ازاى عربيه 2006 و اوتوماتيك وبالامكانيات دى و ب 68 الف
قالى من الاخر عشان احنا مش بنفهم فى العربيات ومش بنقدرها ودى ثقافة سوق مش هتقدر لا الميجان و لا اللوجان يغيروها
وكمان شكرلى فى توكيل رينوا وقايللى انا مغير بطاريه و طرمبه بنزين ببلاش وبيقولى الخدمه ممتازه
ملحوظه : احنا كان قدامنا Bmw 316 موديل 92 و رينو ميجان 2006 انا وانا رايح اشوف العربيه كنت مستبعد الرينو وقولت لا الbmw لا يعلى عليه حتى لو 92 وكفايا انى هبقى من ملاك ال bmw
لكن لما دخلت الرينو حسيت بتقله كبيره وامكانيات عاليه و حابب اركب عربيه 2006 وكمان اوتوماتيك
العربيه معششه فى نخاشيشى يا جماعه
وحابب اعرف رأيكم

التعديل الأخير تم بواسطة ahmedraafat00 ; 10-09-2011 الساعة 09:20 PM
قديم 10-09-2011, 10:14 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future
افتراضي رد: معروض عليا رينو ميجان 2006 اوتوماتيك \ والمهندس بيشكر فيها

والله ياباشا ربنا يسعدك

وانا برضه باعشق شكلها بس برضه لازم نعرف ايه سبب الانهيار الكبير فى سعرها

وكمان انا سمعت ان مشاكلها كتير ومش بتتحل الا فى التوكيل وب طبعا وده اللى مقلل تمنها

وكمان برضه تقيله قوى فى بيعها

من الاخر اللى يجيبها يبقى عاجبه شكلها ومش فارقه معاه اى فلوس بعد كده
قديم 11-09-2011, 01:37 AM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ezzat2002mo مشاهدة المشاركة

والله ياباشا ربنا يسعدك

وانا برضه باعشق شكلها بس برضه لازم نعرف ايه سبب الانهيار الكبير فى سعرها

وكمان انا سمعت ان مشاكلها كتير ومش بتتحل الا فى التوكيل وب طبعا وده اللى مقلل تمنها

وكمان برضه تقيله قوى فى بيعها

من الاخر اللى يجيبها يبقى عاجبه شكلها ومش فارقه معاه اى فلوس بعد كده
شكرا يا ستاذ عزت على ردك واهتمامك
والعربيه الصراحه كشكل عام من بره وجوه حالتها زيروووووو
وعجبنى اووووووى انها اتوماتيك
والمهندس تخصص رينو بيأكدلى انها لقطه
وهو نفسه معاه رينو فلونس
واذا كان على ان بعض الاعضاء بيقولوا مش رياضيه انا اصلا مش غوى جرى ومناوره وكده انا سواقتى هاديه ومش بنزل بالعربيه كتير

قديم 11-09-2011, 02:09 AM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 مشاهدة المشاركة

شكرا يا ستاذ عزت على ردك واهتمامك
والعربيه الصراحه كشكل عام من بره وجوه حالتها زيروووووو
وعجبنى اووووووى انها اتوماتيك
والمهندس تخصص رينو بيأكدلى انها لقطه
وهو نفسه معاه رينو فلونس
واذا كان على ان بعض الاعضاء بيقولوا مش رياضيه انا اصلا مش غوى جرى ومناوره وكده انا سواقتى هاديه ومش بنزل بالعربيه كتير
ياباشا اولا انا مش باكسر فرحتك وعلى فكرة كلامى ده مش عن تجربه بس من ناس مجربه

لو انت فى دماغك العربيه ومش فارق معاك مشوار التوكيل واى مبلغ هاتدفعه توكل على الله لانها عربيه كل حاجه فيها كمبيوتر حتى الكونتاكت والشنطه بكارت كمبيوتر

انما لو عاوز عربيه لما تعطل تقدر تصلحها فى نفس اليوم وصيانتها مش غاليه يبقى دور على حاجه تانيه تخش مزاجك

وبرضه الراى النهائى لك
قديم 11-09-2011, 04:01 AM
الصورة الرمزية Elsebily
Elsebily Elsebily غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Communication engineer
هواياتي: Playstation 3

Elsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud of

حضرتك انا مخصص مبلغ تقريبا قد المبلغ اللي مع حضرتك للعربيه يعني وتقريبا حيرتي كلها بين النيسان 2007 والاوبترا 2006/2007 المهم انا ركبت ميجان بتاعة واحد صاحبي وعجبني الاوبشن الكتير اللي فيها بس قبل ما اكمل اعجابي كان صاحبي عمال يحكيلي عن ماساته مع التوكيل ومع العربيه ومع الدنيا كلها وبقيت حاسس اني ناقص اني اهديله الاضاءه وانزله الكرسي عشان اعرف مشكلته المهم اني حضرتك لو ناوي تشتري العربيه لازم يكون عندك وقت كتير فاضي انك كل شويه تروح التوكيل وبردو لازم يكون حضرتك مخصص مبلغ محترم كل شويه للصيانه وبعد لما تيجي اوعي تخليها تقرب بس جنب ورشة اي ميكانيكي لانو هتخرب ومن الاخر ممكن توصل لمرحلة انك هتكون مدمن توكيل وعامة اصحاب الرينو ميجان كلهم بيعتبرو التوكيل ده بيتهم وبيعتبرو العاملين فيه اهلهم وناسهم لانهم بيقعدو معاهم اكتر ما بيقعدو مع اولادهم بجد نصيحه بلاش وانا شايف اني فيه الفئه السعريه حاجات كتير افضل بمراحل ثم اني انا اصلا شاييف ان 65 كتير عليها وفي الاخر احب اقول لحضرتك ان الانسان لما بيفكر يشتري عربيه بيشتري عربيه عشان تريحه مش تتعبه ارشحلك بالمبلغ ده نيسان او اوبترا او هيونداي نيو اكسنت او رينو لوجان جديد لو كنت من هواة الرينو