العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 26-05-2011, 05:14 PM
PIERRE NABIL PIERRE NABIL غير متواجد حالياً

PIERRE NABIL is on a distinguished road
افتراضي هو تصالح سيارات المعاقين قبل 3 سنين لسه شغال ؟ سؤال للخبراء

ارجوكم ساعدونى انا حمايه عامل جواب سياره معاقين و اتقبل و احنا دلوقت بنفكر نجيب واحده بالجواب ده اشتريها انا و انا الحمد لله سليم
طبعا انا فكرت فى الموضوع لجوده السيارات و رخصها بس هو ممكن اعمل تصالح ولا لأ وكمان لو مشيت بيها بدون تصالح ايه العقوبه
قديم 26-05-2011, 09:18 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هو تصالح سيارات المعاقين قبل 3 سنين لسه شغال ؟ سؤال للخبراء

أولا رخصة العربية مش بتطلع إلا لما المعاق يطلع الرخصة السواقة وبيتكتب على رخصة العربية ( سيارة معاق لا يقودها إلا مالكها)

الرخصة مش بتطلع بدون ما يكون التجهيز راكب فى السيارة.

إذا هتسوق العربية زى اللى سارقها من المعاق ولو أتمسكت بيتقبض عليك لحد ما المعاق نفسة يجى يقول إنه هو اللى سامح لك تسوقها وهنا هو اللى ياخد المخالفة.

العربية دى عليها حظر بيع 5 سنين يعنى لو أتزنقت مش هتعرف تبعها قبل 5 سنين. ولو المعاق مات لا قدر الله تبقى العربية من حق الورثة والله أعلم هيطلع عندهم اصل ويبيعوا العربية ليك سورى بعد 5 سنين.....

لو هتعمل الحوار دة لازم تتأكد من المعاق ومن أنه أمين جدا. وهتمشى وأنت حاطط أيدك على قلبك لمدة خمس سنوات.....
قديم 27-05-2011, 02:35 PM
PIERRE NABIL PIERRE NABIL غير متواجد حالياً

PIERRE NABIL is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

أولا رخصة العربية مش بتطلع إلا لما المعاق يطلع الرخصة السواقة وبيتكتب على رخصة العربية ( سيارة معاق لا يقودها إلا مالكها)

الرخصة مش بتطلع بدون ما يكون التجهيز راكب فى السيارة.

إذا هتسوق العربية زى اللى سارقها من المعاق ولو أتمسكت بيتقبض عليك لحد ما المعاق نفسة يجى يقول إنه هو اللى سامح لك تسوقها وهنا هو اللى ياخد المخالفة.

العربية دى عليها حظر بيع 5 سنين يعنى لو أتزنقت مش هتعرف تبعها قبل 5 سنين. ولو المعاق مات لا قدر الله تبقى العربية من حق الورثة والله أعلم هيطلع عندهم اصل ويبيعوا العربية ليك سورى بعد 5 سنين.....

لو هتعمل الحوار دة لازم تتأكد من المعاق ومن أنه أمين جدا. وهتمشى وأنت حاطط أيدك على قلبك لمدة خمس سنوات.....
الف شكر يا كبير
قديم 24-06-2011, 01:48 AM
الصورة الرمزية Rania Elhoseny
Rania Elhoseny Rania Elhoseny غير متواجد حالياً

Rania Elhoseny has a reputation beyond reputeRania Elhoseny has a reputation beyond reputeRania Elhoseny has a reputation beyond reputeRania Elhoseny has a reputation beyond reputeRania Elhoseny has a reputation beyond reputeRania Elhoseny has a reputation beyond reputeRania Elhoseny has a reputation beyond reputeRania Elhoseny has a reputation beyond reputeRania Elhoseny has a reputation beyond reputeRania Elhoseny has a reputation beyond reputeRania Elhoseny has a reputation beyond repute

طبعا كلام سليم جدا بس انا سمعت انه بيطلع قرار فك حظر وبيلغوه وكل شوية يطلعوه ويلغوه ممكن تفك الحظر اللى عليها ب 9600 ج وتخلى المعاق يبيعهالك رسمى وكدة تبقى بتاعتك وتريح دماغك خالص

قديم 24-06-2011, 02:23 AM
الصورة الرمزية whitevego
whitevego whitevego غير متواجد حالياً
التخصص العملى: aviation and tourism

whitevego has a spectacular aura aboutwhitevego has a spectacular aura aboutwhitevego has a spectacular aura about

انا اخويا معاه العربية دي الموضوع كان ظريف لحد ما انتشر ولغوا موضوع المصالحة بس انت علشان تبقي في المضمون بفك الحظر وتدفع حوالي9500 تقريبا وطبعا معاك التوكيل من صاحبها ( المعاق ) ادارة وبيع وتمشي زي الفل لحد ما الـ 5 سنين يعدوا عليك تروح ناقل ملكية بالتوكيل اللي معاك . اهم حاجة علشان محدش يقولك حاجة من المرور والغرامات والكلام اللي ملوش لازمة ده لازم يكون معاك علطول في العربية ورق المصالحة بتاع الجمارك والتوكيل ورخصة العربية .