العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هو الحل في رأيك لإنهاء مشكلة وحدة مرور السلام بالقاهرة ؟
تقسم وحدة مرور السلام لعدة وحدات مرورية حسب الأحياء 28 80.00%
نقل الوحدة لمنطقة أخرى خالية وبنائها بحجم ضخم لتستوعب الزحام 5 14.29%
لا أرى أن مرور السلام به مشكلة 1 2.86%
لدي رأي آخر سأقوله في ردي 1 2.86%
المصوتون: 35. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 30-09-2009, 07:26 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: وحدة مرور السلام بالقاهرة (أسوأ وحدة مرورية في العالم) حيث لا سلام ولا نظام ولا آدمية ولا إحترام

لازم تفكرني !!!!!!!!!!!!!

تصدقوا بالله انا رخصة العربية خلصانة من شهر 9

و لحد دلوقتي مكسل اروح اجددها

كل ما اتخيل اللي هيحصل فيا في مرور السلام

رغم اني كده هدفع غرامات تأخير لما اتضبط

بس قدر لابد منه

رغم اني كل سنة اقول هانقل محل اقامتي ،، لأني اساسا مش ساكن تبعه حاليا

بس ارجع اكسل برده اهوا كله حكومة

مرور السلام تفقد آدميتك و انسانيتك

و تحس انك عبد و ذليل و رخيص

و حسبنا الله و نعم الوكيل

فالمسئولين اللي مش بيفكروا و لا يشتغلوا

عشان يسيبوا وحدة مرور واحدة تخدم منطقة عدد سكانها يعادل سكان ليبيا

في حين مرور مصر الجديدة اتقسم لمرور النزهة و مرور مصر الجديدة

و مرور مدينة نصر اتقسم للتجمع الخامس و مدينة نصر

قديم 30-09-2009, 10:08 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: وحدة مرور السلام بالقاهرة (أسوأ وحدة مرورية في العالم) حيث لا سلام ولا نظام ولا آدمية ولا إحترام

هو طول عمره كده الكلام ده بقالة اكتر من 6 سنين تقريباً يعنى حتى قبل فيضان العربيات اللى حصل فى ال 4 سنين الاخيرة

انا غيرت محل السكن برضو للعباسية علشان ابقى تابع لمرور الوايلى زى باقى العيلة كلها عندنا وطول عمره مرور محترم ومقبول حتى مع تغير مسؤلين كتير عليه

بس حتى احسن مرور مش هتلاقيه منظم او حضارى او الموظفين مدربين على التعامل مع الجمهور بسرعة وجدية وامانة واحترافيه

اللى يغيظ ان دخل المخالفات والضرائب والرسوم والجبايات اللى بياخدوها يخليهم يعملو وحدات مرور على احدث الطرز والنظم لكن تقول ايه بقى واحنا بلد المليون طابور

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 30-09-2009, 10:24 PM
الصورة الرمزية mostafa2000
mostafa2000 mostafa2000 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس استشاري وصاحب مكتب هندسي
هواياتي: القراءة وتنس الطاولة والسيارات

mostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond repute

يا جماعة لاحظو ان الحكومة لو عايزة تريح الناس ممكن تحل مشكلة التراخيص مثلا في اربعة وعشرين ساعة
مش هنقول وحدات نموذجية وكلام كبير لا ببساطة كدة تزود الموظفين وتعمل اربع او خمس شبابيك خزن بدل من شباك واحد
ودة كلة مش هيكلفهم حاجة
ويزودو علي الطلب مبلغ بسيط ندفعة
بس هما بيعملو كدة علشان الناس اللي بتمص دمنا هناك من اكراميات وخلافة
ربنا يهدي السبيل

قديم 30-09-2009, 10:30 PM
الصورة الرمزية mahmoudnada80
mahmoudnada80 mahmoudnada80 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا سيارات

mahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond repute

حسبي الله ونعم الوكيل
المرور ده بروحه كل شهرين تلاته وكل مره اخلص بعديها باسبوع
انا لفيت جميع الوحدات المروريه الي في القاهره والجيزه بس مشفتش زي السلام
مهما تجييب في وصايت لازم تدفع يعني لازم تدفع
اخر مره شفت راجل معدي السبعيين سنه دخل علي الموظف فقاله في شباك لكبار السن
انا فرحت اوي ان الناس بدات تحس
بس بعديها بخمس دقايق الراجل رجع وقاله مفيش حد في الشباك
الموظف قاله انا مليش دعوه ومش هخلص الورق غير لما تخش لصحب الفرن ..... قصدي رئيس الوحده
ويبقي الوضع كما هو عليه
واعتقد ان مفيش حل او مفيش فايده
علي فكره لو دخلت وحده الكمبيوتر هتلاقي مكتوب عليها كومبيتر والمره الي جايه ممكن اصورها

قديم 01-10-2009, 01:24 AM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

شكرا ياباش مهندس أحمد على الموضوع ..طب ليه مافكرتش ترسل الموضوع ده بالأميل على موقع بوابة الحكومه المصرية
http://www.egypt.gov.eg/arabic/default.aspx يمكن يحطوه فى الخطة اللى جاية بعد متين سنة ( أنا مش بتاريق بس أنا فعلأمتغاظ ptmnlo123per111) يا باشا صدقنىمفيش حاجة هاتتغير والحل حاجة من الأتنين يا أما حضرتك تغير محل سكنك وتشترى راحت بالك وديه سهلة مش صعبة باى عقد أيجار وهمى على أى شقة بأيجار لمدة سنة فى أى منطقة أخرى بعيدة عن الجحيم ده ..يا أما بقى ندعى ربنا تقوم حرب عالمية زى الحرب اللى نسفت المانيا وتولع لنا فى المرور ده من ساسه لراسه ...يا باشا مأأحنا كلنا واكلين من طبق الفول المدمس مع بعض وعارفين اللى فيها ( أتعب الناس عشان الناس تريحك...ولأأيه........... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! )

التعديل الأخير تم بواسطة ابو هيما ; 01-10-2009 الساعة 01:28 AM

الكلمات الدليلية
وحدة مرور السلام