العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 27-07-2011, 11:33 PM
ramy6_1 ramy6_1 غير متواجد حالياً

ramy6_1 has a spectacular aura aboutramy6_1 has a spectacular aura about
افتراضي رد: عاجل 516 الجديده فعلا هتوقف حال عربيات كتير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

الشعب المصرى بيموت فى الجدال نفسى يستنوا لما تنزل الول وبعدين نحكم عليها وماله الموديل الحالى مهو عامل احلى شغل وفى ناس برده بتشكر فى العربيه زى ما فى ناش بتشتكى زى اى عربيه اخرى
سؤالي لحضرتك
أنا شايفك حطت صورة فيرنا في التوقيع بتاعك
و واضح من تعليقاتك انك جربت ال-516
فلو حضرتك تقولي رأيك ببساطة في الاتنين و أيهما تفضل ؟
شكراً لاهتمامك
قديم 28-07-2011, 11:53 AM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

بص اخى انا والله معى فيرنا ووالدى ام 11 ومن قبل لانوس الحمد لله كلهم زيرو الانوس بعناها كانت لانوس 1 تحفة الحمد لله راحت لصاحب نصيبها انا بالنسبة لى الأم 11 احسن من الفيرنا والانوس ده راى واحسن فى المجمل يعنى هتلاقى لكل واحده عيوب ومميزات بس احسنهم الأم11 بالنسبة لى وبحب اركابها كتير وابويا زهق منى لدرجة انى ان شاء الله لما اخلص اقساط الفيرنا هاخذ منه الأم11 ان شاء الله او هخش فى حاجه اعلى ربنا يسهل

اسف على الأطالة اصل الصراحة بحب المنتدى جدا وبحب كل اعضائة بالنسبة ل516 هى مع اخو زوج اختى والحمد لله مرياحه ومفيش اى شكوى ولكن كتجربه انا ركبتها من راس سدر للقاهره ملاحظاتى مقارنة بالفيرنا اوسع بكتير وخامتها احسن وتكيفها ما شاء الله مثل الفيرنا علشان مش اظلمها بس انا مشكلتى انى مش بحب شكلها الخلفى يعنى لو كان شكلها مختلف من الخلف كنت جبتها بدل الفيرنا بس والله سالت السواق وهو ماشى بيها اكتر من 300000 الف كيلوا وفاجئنى انه قعد يشكر فيها جدا وانه بيحافظ عليها باستمرار ومش بيبخل عليها كصيانة بس بره التوكيل طبعا علشان كده هى مريحاه الحمد لله طول الفترة الى فاتت ربنا يبارك له فيها وانا الصراحة طول الطريق كنت مرتاح جدا فيها علشان كده بستغرب من الناس الى بتهاجم العربيه دى بصورة مبالغ فيها كل عربيه فيها عيوب ومميزات كل واحد حر فى اختياره وطبعا رايه انا بحترم الناس الى بتهاجم بس شايف ان فى عربيات صينى بدات تكون كويسه ومناسبة جدا لسعرها وطبعا الى ظروفه يركب المانى او يبانى يركب وربنا يوفق الجميع

geologist the best
قديم 28-07-2011, 12:28 PM
ramy6_1 ramy6_1 غير متواجد حالياً

ramy6_1 has a spectacular aura aboutramy6_1 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

بص اخى انا والله معى فيرنا ووالدى ام 11 ومن قبل لانوس الحمد لله كلهم زيرو الانوس بعناها كانت لانوس 1 تحفة الحمد لله راحت لصاحب نصيبها انا بالنسبة لى الأم 11 احسن من الفيرنا والانوس ده راى واحسن فى المجمل يعنى هتلاقى لكل واحده عيوب ومميزات بس احسنهم الأم11 بالنسبة لى وبحب اركابها كتير وابويا زهق منى لدرجة انى ان شاء الله لما اخلص اقساط الفيرنا هاخذ منه الأم11 ان شاء الله او هخش فى حاجه اعلى ربنا يسهل

اسف على الأطالة اصل الصراحة بحب المنتدى جدا وبحب كل اعضائة بالنسبة ل516 هى مع اخو زوج اختى والحمد لله مرياحه ومفيش اى شكوى ولكن كتجربه انا ركبتها من راس سدر للقاهره ملاحظاتى مقارنة بالفيرنا اوسع بكتير وخامتها احسن وتكيفها ما شاء الله مثل الفيرنا علشان مش اظلمها بس انا مشكلتى انى مش بحب شكلها الخلفى يعنى لو كان شكلها مختلف من الخلف كنت جبتها بدل الفيرنا بس والله سالت السواق وهو ماشى بيها اكتر من 300000 الف كيلوا وفاجئنى انه قعد يشكر فيها جدا وانه بيحافظ عليها باستمرار ومش بيبخل عليها كصيانة بس بره التوكيل طبعا علشان كده هى مريحاه الحمد لله طول الفترة الى فاتت ربنا يبارك له فيها وانا الصراحة طول الطريق كنت مرتاح جدا فيها علشان كده بستغرب من الناس الى بتهاجم العربيه دى بصورة مبالغ فيها كل عربيه فيها عيوب ومميزات كل واحد حر فى اختياره وطبعا رايه انا بحترم الناس الى بتهاجم بس شايف ان فى عربيات صينى بدات تكون كويسه ومناسبة جدا لسعرها وطبعا الى ظروفه يركب المانى او يبانى يركب وربنا يوفق الجميع
والله حضرتك كلامك محترم جداً
أنا بسأل علشان أنا في خلال شهرين حجيب وحدة مستعملة بإذن الله و كنت ناوي على فيرنا 2005
و أنا معك إن العربيات الصيني بدأت تثبت نفسها
بس المشكلة برد في التافيل ، يعني ال-BYD و البريليانس تافيل صيني و دة إلي مخلي مشاكلهم مش كتيرة ، عكس ال-516 اللي أبو الفتوح عمال يلعب فيها
طب الفيرنا عمل معك أيه ؟ ، و أدوس في الفيرنا 2005 ، ولا تنصحني بحاجة تاني ؟
قديم 28-07-2011, 12:35 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

byd f3
تقفيل مصرى برده
الفيرنا والله عربيه كويسه برضه هى معى من 2008 الميزه الوحيده سحبها جبار وتكيفها محترم الصراحة تسارعها 100 100 بس الخامات مش اوى واختيار حتى لون الخامات مش حلو بس الحمد لله انا مركب فرش جلد وجنوط نفس مقاس الأصلى ومش تقيل والعربيه الحمد لله زى الفل بس بتحتاج ابص على مياه الريداتير كل فترة صغيره صدقنى كل العربيات الى بالسعر ده تحس انها متقاربه جدا مع اختلاف التصميم المهم تجيب العربيه حالته كويسه ان شاء الله ومبروك مقدما

geologist the best
قديم 28-07-2011, 03:43 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

الموديل لم يتغير، ولكن حصل له Face Lift أو شد وجه فقط، وعادة ما تحدث هذه التعديلات قبيل تغيير الموديل بالكامل لمحاولة زيادة المبيعات، بحيث يظن غير المتخصصين أنه موديل جديد، أو قد يرغب بعض المشترين بنفس الموديل ولكن بتعديلات شكلية تجعل من الموديل القديم حديثا بعض الشيء

أوضح ما يمكن ملاحظته عند مقارنة السيارتين هو الأبواب، لإنها الشيء الذي لايمكن تغييره عند الحفاظ على هيكل السيارة
الاكصدامات والفوانيس والشبكة الأمامية كلها أجزاء سهل تغييرها دون تغيير الهيكل

قارن الصور

من الممكن أن تضم التعديلات بعض التعديلات في الموتور أو في التجهيزات... ولكن هيكل السيارة الأساسي لم يتغير

,ولكني أعترف ... التعديلات قوية وشاملة ... والتطوير سريع جدا في السيارات الصينية بشكل عام، وفي "شيري" بشكل خاص

...

التعديل الأخير تم بواسطة borio1704 ; 28-07-2011 الساعة 03:57 PM