العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 26-05-2011, 06:59 PM
الصورة الرمزية دحداحي
دحداحي دحداحي غير متواجد حالياً
من انا؟: فاشل
التخصص العملى: طالب
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

دحداحي has a spectacular aura aboutدحداحي has a spectacular aura aboutدحداحي has a spectacular aura about
افتراضي ارجو الدخول محدش ينفض جمعة غضب27

السلام عليك

انا اسف اني عملت موضوع تاني مع ان في شخص غيري عمل موضوع عن جمعة الغضب 27 بس حبيت اكتب الموضوع ده عشان تقرو كلكو كلامي

لو سمحتو يا جماعه ارجوكم ان انتو تفكرو ليه هاتنزلو يوم الجمعه 27 فكرو كويس اوي وفكرو مين الي صوتهم هايعلي في الاعلام ومين الي هايطلع كل يوم في الاعلام زي الارجوزات
علي فكرا انا مش قصدي علي الشعب المصري انو ارجوز لا والله بس قصدي علي السياسيين سوري الي فاكرين نفسهم سياسيين وابطال الثوره الي انتو عارفينهم

المطالب بقي الي الشعب عاوزها
ان يتحاكم رموز الفساد والبلد حالها يمشي والناس تشتغل وترجع الفلوس وكل شئ كويس وفي صالح الشعب
لاكن الي صوتهم هايطلع في الاعلام ان هما عاوزين المجلس العسكري يمشي ويجيبو مجلس مدني طيب ازاي المجلس العسكري يمشي اذا كان احنا بنتخانق في الحوار الوطني ازاي بقي هانعمل مجلس رئاسي مدني
ولو عملنا مجلس رأسي مدني طيب مين الي هايمسك العامل بتاع يوميه ولا مين اكيد انتو عارفين الي هايمسكو المجلس المدني الارجوزات الي طالعين كل يوم في الاعلام

فا ارجوكم يا جماعه ماحدش ينزل يوم الجمعه 27 ارجوكم
عشان مانهدش المجلس العسكري والجيش ارجوكم مش عاوزيين نهدو زي الشرطه وبعد كدا نروحلهم نرجوهم ان هما يرجعو تاني طيب ليه نعمل كدا ما البلد حالها بدأ يمشي و مبارك والبشريه الفاسده ديه هاتتحاكم ولو متحكمتش في الدنيا هاتتحاكم من عند ربنا
وانا مش عاوز تاني اسيب دراستي وشغلي وانزل احرس الشارع تاني واللجان الشعبه ومش عاوز امسك تاني السلاح في ايدي وانزل الشارع

بالله عليكم انتو اهلكم يعني الاطفال او الحريم عندكو مش بتخافو عليهم جدا لما بينزلو لوحديهم دلوقتي فا ارجوكم احنا ماصدقنا نتقدم خطوه مش عاوزيين نرجع مليار خطوه الي الخلف

ملحوظه :
اقسم بالله انا شاركة في الثوره وكونت مأيد ليها واعز اصدقائي والله توفي في الثورا وتوفي جمبي وهو شال عني رصاصه الي المفروض تيجي فيا
انا اقسم بالله مش بقول كدا عشان استعطاف او الكلام ده لا والله بس حبيت اقولكم عشان محدش يقول ده مش حاسيس بدم الشهداء لا بالعكس انا حاسيس بيها زي اي حد واكتر كمان

واقسم بالله انا ولا تبع الجيش ولا الشرطه ولا اخواني ولا سلفي ولا اي حاجه انا مجرد شاب وعندي 19 سنه و نفسي البلد تبقي كويسه وماتنهرش والعمود الفقري في البلد ماينهرش

وارجوكم فكرو الشعب الي نازل عادي مش قصدو ان المجلس العسكري يمشي صوتو والله ما هايتسمع وارجوكم شوفو مين الي نازل بكري اسماء محفوظ و6 ابريل وناس كتير الشخص العادي مش هايتسمعلو صوت الي هايتسمع الناس بتوع الحركات ارجوكم فكرو في كلامي كويس واقروه كذا مره

وانا اسف جدا علي الاطاله

قديم 26-05-2011, 07:26 PM
@واحد من الناس@ @واحد من الناس@ غير متواجد حالياً

@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو الدخول محدش ينفض جمعة غضب27

مع إحترامى لحضرتك وكامل تقديرى لك ولخوفك على مصلحة البد بس معلش الجمعة دى معليهاش توافق لان مطالبها كلها الكل متفق عليها معادا المطلب اللى هو تأجيل الإنتخابات وإلغاء نتيجة الإستفتاء وده يعد إنقلاب على الديموقراطية لأن لما النتيجة تطلع مش على هوايا مينفعش أرفضها لأن كده أبقى أنا ديكتاتور ومفرقتش عن مباك واعوانه حاجة بغض النظر صوت بنعم أو بلا بس لما طلعت نعم رفعت القبعة وإنحنبت إحتراما لأرى الديموقراطية اللى كان نفسى تبقى موجوده فى البلد من زمان تقوم أول ما تيجى أرفسها برجلى وقول يع مش زى منا عايز لا ده مش كلام منطقى نهائيا وبإستثناء ذلك أنا شايف إن لحد ما الناس الطيبين اللى مش عجباهم الديموقراطية يتعدلوا أنا مش هنزل بس أنا مفوتش ولا جمعة تم التوافق عليها من بداية الثورة وحتى قبل التنحى بس الجمعات اللى بيبقى فيها كلام عمرى ما هنزلها لأنها مشهيصة يعنى تقبل رئيى وخالص إحترامى ولإختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

مـثل صيـنـي يقول :

" إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه
لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول "

تحياتي

@ واحد من الناس @

قديم 27-05-2011, 01:18 AM
الصورة الرمزية دحداحي
دحداحي دحداحي غير متواجد حالياً
من انا؟: فاشل
التخصص العملى: طالب
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

دحداحي has a spectacular aura aboutدحداحي has a spectacular aura aboutدحداحي has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة @واحد من الناس@ مشاهدة المشاركة

مع إحترامى لحضرتك وكامل تقديرى لك ولخوفك على مصلحة البد بس معلش الجمعة دى معليهاش توافق لان مطالبها كلها الكل متفق عليها معادا المطلب اللى هو تأجيل الإنتخابات وإلغاء نتيجة الإستفتاء وده يعد إنقلاب على الديموقراطية لأن لما النتيجة تطلع مش على هوايا مينفعش أرفضها لأن كده أبقى أنا ديكتاتور ومفرقتش عن مباك واعوانه حاجة بغض النظر صوت بنعم أو بلا بس لما طلعت نعم رفعت القبعة وإنحنبت إحتراما لأرى الديموقراطية اللى كان نفسى تبقى موجوده فى البلد من زمان تقوم أول ما تيجى أرفسها برجلى وقول يع مش زى منا عايز لا ده مش كلام منطقى نهائيا وبإستثناء ذلك أنا شايف إن لحد ما الناس الطيبين اللى مش عجباهم الديموقراطية يتعدلوا أنا مش هنزل بس أنا مفوتش ولا جمعة تم التوافق عليها من بداية الثورة وحتى قبل التنحى بس الجمعات اللى بيبقى فيها كلام عمرى ما هنزلها لأنها مشهيصة يعنى تقبل رئيى وخالص إحترامى ولإختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
اهلان بيك يا استاذ واحد من الناس

مع احترامي الشديد الي حضرتك
انا الحمد لله كونت بشارك في المظاهرات المليونيه معظمها
بس انا مع الجمعه المليونيه دي بس دي فيها كام طالب بيهم و هم
استقالت سيادة المشير طنطاوي وان يرحل المجلس العسكري ويسيب الحكم
طيب لو ساب الحكم مين هايجي ولا ايه رأي حضرتك
وانا برضو مش موافق علي الاشياء الي حضرتك زكرتها الي هو بتاع الغاء التعديلات الدستوريه و تأجيل الانتخابات
لاكن انا مع محاجمة الفاسدين وتصوير المحاكمات وكل شئ في صالع الشعب الناس المحترمه مش الارجوزات

هل حضرتك توافقني في كدا ولا لا ؟

وملحوظه انا بقول ماحدش ينزل ليه عشان ال5 مطالب خطيره جدا
1: رحيل المجلس العسكري
2:استقالة المشير طنطاوي
3:تأجيل الانخابات
4:الغاء التحديلات الدستوريه
5: عمل التجنيد اختياري
ودي حجات خطيره جدا
وانا قصدي ان ماحدش ينزل حتي لو مش موافق علي ال5 مطالب ديه ليه
قصدي عشان الصوت الي هايقول لا للخمسة مطالب دول مش هايتسمع الي هايتسمع بتوع الحركات والاحزاب

ومنتظر رأي حضرتك في كلامي ورأي كل الناس وارجو الناس كلها تشارك في النقاش

قديم 27-05-2011, 01:23 AM
walidelwahsh
Guest

جمعه الغضب 28 يناير كانت غضب على النظام الفاسد
جمعه غضب 27 مايو بقى ان شاء الله غضب على مين بقى
يمكن غضب على نوع الاكل اللي على السفرة مثلا
ولا غضب من عدم تسهيل الامتحانات
ولا يمكن غضب من عدم الغاء الثانوية العامة السنة دي

ارحمنا برحمتك يارب
قديم 27-05-2011, 01:44 AM
xwaledx xwaledx غير متواجد حالياً

Waleed Nabil
Branch Manager
Abaza Auto Trade

xwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond repute

السلام عليكم
انا اول مرة اشارك فى حوار من هذا النوع السياسى ولكن
انا مش ضد الثورة انما ضد كل من يكون فاكر انه بالصوت العالى هيكسب
الثورة حققت لينا مطالب كثيرة عمر ماكان حد يتوقعها او حتى بيحلم بيها لكن برضه حققت لينا اشياء انا فى نظرى اكثر خطورة الا وهى الانفلات الامنى وسياسة لى الذراع والصوت العالى
المطالب التى كانت فى البداية تم تحقيق حوالى 90 % منها والنسبة الباقية تأتى مع الوقت وليس حالا ( الدنيا اتبنت فى 7 ايام مش فى يوم واحد )المفروض اننا كلنا نساعد على تحقيق النهوض لبلدنا نبص على اقتصادنا الذى ينهار امامنا نبص على الخراب اللى بقى حوالينا
حد يقولى كان فيه كام عاطل قبل الثورة وكام عاطل بعد الثورة اكيد فى فرق ولسه
مينفعش الناس تقول نهد المجلس العسكرى ونجيب مجلس مدنى طب هنجيب مين ده حتى الحوار الوطنى مختلفين فيه والمركب اللى ليها ريسين تغرق
ليه بعض البهوات بيطالبوا بالوقيعة بين الشعب والجيش حنفرح لما نبقى زى ليبيا او غيرها
حنفرح لما كل يوم بيموت شهداء ويسيبوا اسر وعائلات الحزن والحسرة تقتلهم كل يوم على ابنائهم ولا اسرة يموت عائلها الوحيد فى حرب اهلية بين المصريين وبعضهم لان ما فيش حد يحميهم ولا شرطة ولا جيش
نفسى فى اجابة لسؤالى
لمصلحة مين اللى احنا فيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لا لمجلس مدنى ونعم للمجلس العسكرى
واسف على الاطالة

[COLOR="Blue"][SIZE="4"][CENTER][SIZE="5"][I]Waleed Nabil

01021163010