العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 11-03-2010, 09:30 PM
الصورة الرمزية ahmedzizo
ahmedzizo ahmedzizo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: موظف

ahmedzizo is on a distinguished road
ارجو الافادة من خبراء الكيا برايد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم
الى جميع السادة خبراء الكيا برايد برجاء الافادة من سيادتكم عن :-
متوسط اسعار قطع غيار كيا برايد سيدان
يعنى مثلا سعر (داينمو/ مارش / فانوس امامي / فانوس خلفى / ............... الخ ) .
هل العربية كويسة و عملية ولا لاا ؟
علشان انا معروض عليا واحد موديل 1998 كاملة و بيتكلم فى 27000 ( اية رائيكم )؟

و هل السيدان افضل ام الهاتش باك ؟

لا اله الا الله & محمد رسول الله
قديم 13-03-2010, 03:24 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو الافادة من خبراء الكيا برايد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

24516008 - 0123916567

ديه ارقام تليفون الجندى وده اشهر وافضل موزعين قطع غيار كيا فى القاهرة حضرتك ممكن تكلمة وتسأله عن تفاصيل الاسعار كلها

لكن عامة البرايد قطع غيارها رخيصة جداً ومتوفره فى كل مكان وفيه بدائل كورى ويابانى وصينى واستيراد

الفوانيس مثلاً هتلاقى فانوس اصلى فى حدود 200 جنيه وهتلاقى الصينى كامل بلمباته ب 70 - 80 جنيه وساعات ارخص فعامة قطع الغيار رخيصة

بالنسبة للتفضيل بينها وبين الهاتش باك فديه عربية 1300 سىسى وبشنطه واسعة الهاتش باك 1100 سىسى ومش فيها شنطة وده فرق جوهرى كبير بين الاتنين غير كده العربية هى هى كعفشة وصالون وكل حاجة
بس كان شائع فى الاول ان الهاتش باك احسن علشان الهاتش باك كانت كورى والسيدان كانت تقفيل مصرى وكان فيه عيوب تقفيل
بس الكلام ده لما كان الاتنين زيرو دلوقتى احنا بنتكلم فى مستعمل والفرق الاساسى هو الحالة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-03-2010, 03:25 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

نسيت اقولك ان مو 98 ديه يعنى كورى صناعة وتقفيل وبالتالى فهى زيها زى الهاتش باك ان مكانتش افضل لفرق الشنطة والموتور الاكبر
والسعر كويس بس المهم الحالة لازم تكشف عليها كويس سمكرة وميكانيكا

اخر موضوعاتى

قديم 14-03-2010, 10:17 PM
المناور المناور غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Network Administrator

المناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to behold

العربية ممتازة انا لسه شارى واحدة مستعملة من شهر 12 اللى فات وهى تعبتنى فى اول شهرين بسبب الميكانيكى اللى معايا ماكنش بيفهم فكان مبهدلنى بس لما روحت لواحد تانى بيفهم ظبطلى العربية وبقيت مرتاح معاها جدا موفرة فى البنزين بفولها مرة فى الاسبوع وبتفضل معايا لغاية اخر الاسبوع بروح بيها شغلى ومشاويرى صاحب العربية اللى قبلى كان ممشيها على 80 يعنى انت لو عايز تمشيها على 80 مش حاتقول لأ بس حاتفرق معاك فى السحب ، أنا نزيه شوية ومشيها على 92 وحاسس بفرق ملحوظ والفرق هو بريزة بين ال 90 وال 92 يعنى لو التانك فاضى وفولته 92 مش حايفرق عن ال 90 إلا ب 3 جنيه بس حاتحس بفرق فى السحب ، العربية ثابتة على الارض لو ماشى طوالى لو حاتاخد ملف لازم تهدى شوية ما تحاولش تاخده بسرعة حتلاقيها بتميل شوية يعنى أنا فى نفق الازهر لو اخدت ملفاته على 70 لغاية 80 شغال مفيش مشاكل انما المشاكل والميل يظهر لو اخدته على 90 فما فوق وبرضو لو بتاخد يوترن لازم تبطء قوى زيادة عن سرعة عربيات غيرى ، العربية عالية عن الارض وعمرها ما بتحك فى مطب مهما كان حتى لو العربية مليانة أنا ساعات بيركب فى العربية 6 غيرى يعنى كلنا بنبقى 7 فى العربية وبمشى بيها فى مدينة الشروق وما ادراك ما الشروق ومطباتها وعمرى ما بحك فى مطب ، بس مشكلتها انك لو عديت على زلطة أو ارض مكسورة حتحس بيه فى العربية ولو اخدته بسرعة حتلاقى راسك لزقت فى السقف علطول !! كمان العربية عندى اخرها 120 مابتجيبش أكتر من كده مش عارف ده عيب عندى ولا فى كل البرايد .

ويارب اكون افدتك وأنا حاولت فى كل حاجة اقولهالك اضربلك مثل من اللى بقايله علشان اقربلك الصورة وما تنساش انك تستخير ربنا علشان يباركلك فيها

التعديل الأخير تم بواسطة المناور ; 14-03-2010 الساعة 10:34 PM
قديم 18-03-2010, 08:07 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

مبروك عليك العروسة (البرايد) ياباشا وربنا يحفظهالك يارب

كل اللى قولته تمام بش مقولتش اللى معاك سيدان ولا هاتش باك

بالنسبة للاداء فى الملفات فممكن تحسن ادائها لحد 120 لو غيرت المساعدين باليبابانى بتاعها وعرضت الكاوتش وقللت ارتفاعة بس طبعاً ده هينشف العفشة اكتر

بالنسبة للسرعة القصوى انا بجيب بالبرايد الهاتش باك 140 بس تحرق على الغيارات لحد الرابع ما يعدى المية - 120 ولما المؤشر بتاع ال RPM يعدى الاربعة ويقرب على الخامسة جيب الخامس لان الخامس سحبه ضعيف جداً جداً ومش هيجيب معاك سرعات

بالنسبة للسيدان جبت بيها ل 160 وكسور بس بالانجكشن لو كربراتير ممكن تكون محتاجة تتنظف او تغير بوجيهات

اخر موضوعاتى