العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 07-04-2011, 09:36 AM
AMMI AMMI غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو

AMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to behold
افتراضي رد: تعونوا معنا للتصدي للمعاملة السيئة في أقسام المرور

اقتراح اخر

ان اجراءات استخراج الرخصه لا يتبع وزارة الداخليه ويوكل الى اى هيئه اخرى مدنيه

الموضوع ده ملوش علاقه بالشرطه
من ضمن اسباب عدم السيوله المروريه ان الشرطه بتعمل اقتراحات لتسيير المرور اغلبها غير علميه
وللعلم بالشىء ان تصميم الاشارات المروريه وتحديد الكثافه المروريه والحل الامثل للزحام هو علم مختص بدارسى كلية الهندسه قسم مدنى
قديم 07-04-2011, 02:05 PM
tarmum tarmum غير متواجد حالياً

tarmum will become famous soon enoughtarmum will become famous soon enough

انا لسه مجدد الرخصه بتاعتى من مرور ابيس النهارده
الحمد لله الوضع اختلف تماما بعد الثوره انا وانا ماشى مكنتش مصدق نفسى انا خلصت كل الاجراءت فى اقل من ساعتين رغم انه مرور ابيس تم اضافه مرور محرم بيه اليه لحين الانتهاء من اعمال ترميم محرم بيه
والامناء بقوا بيحترموا المواطنين ومبياخدوش رشاوى زى الاول
بس اللى كان مضايقنى هموا الموظفين الستات لانهم كبار فى السن وخلقهم ضيق شويه
بس على العموم هما ارحم من ايام زمان ايام ما كانو بيتخلقو على الناس وكان يحسسوك انهم بهوات وانك بتشتغل عندهم
ملحوظه مهمه ياريت محدش يدى اى رشاوى لا اى حد فى المرور لان ده شغلهم اللى بياخدوا عليه مرتبهم ولو المرتب مش مكفيهم يبعنوا شكاوى لرؤسهم مش احنا اللى ندفع الفرق بالرشاوى
قديم 07-04-2011, 02:15 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

المشكلة الأكبر دلوقت إن فى بعض الإدارات المرورية ( زى مرور محرم بك فى اسكندرية ) اتحرقت فيها كل ملفات السيارات وأصبح مفروضاً على كل واحد يعمل ملف جديد لسيارته وهنا تظهر مشاكل لا حصر لها خاصة فى نقل الملكية أو التجديد ، بس الحاجات دى مع الوقت ها تتظبط إن شاء الله

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 07-04-2011, 02:17 PM
AMMI AMMI غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو

AMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

المشكلة الأكبر دلوقت إن فى بعض الإدارات المرورية ( زى مرور محرم بك فى اسكندرية ) اتحرقت فيها كل ملفات السيارات وأصبح مفروضاً على كل واحد يعمل ملف جديد لسيارته وهنا تظهر مشاكل لا حصر لها خاصة فى نقل الملكية أو التجديد ، بس الحاجات دى مع الوقت ها تتظبط إن شاء الله

المفروض الحكومه الذكيه كانت الملفات ديه كلها يكون معمول ليها scan وموجوده على اسطوانات
قديم 24-04-2011, 06:09 AM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

مش بس كده ده المفروض زى ما بيحصل بره انك ممكن تسلم او تبعت ورقك ويجلك ورقك تانى بالبريد وتدفع عند الاستلام

فيه حاجات كتير ممكن تتحسن بقرار بسيط عايزين افكاركم واقتراحتكم
ههههههههههههههههههههههههه عاوز تجدد الرخصة بالبريد فى مصر هههههههههههههه انت اكيد بتهزر مش اما البريد يتصلح الاول و يبقى بريد اهو البريد الى حضرتك بتقول علية تبعت فية ورقك الى لو ضاع هادوخ و تلف مش لانة غلطة البريد لا لانك وثقت باحدى مؤساسات الدولة المنتهية من 20 سنة غير بقى انك بتبقى موجود فى المرور و بتتاخر و اكنك مستنى نتيجة الثانوية العامة شوف بقى لو بعت فىالبريد حلنى بقى يعنى تبعت الترخيص مثلا 2011 يوصلك 2013 يا رجالة انسف حمامك القديم من طلب الرشوة لن ينصلح حالة و لو بعد 50 سنة الفصل من الخدمة + المقاضاة الجنائية + تنفيذ الحكم = دولة محترمة

عمرو احمد
01003388954