العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 08-10-2009, 01:47 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute
افتراضي تجربتى مع بنزين 80 فى الفيرنا

فى البدايه دى تجربه شخصيه و لو حد جربها لنفسه انا مش متحمل اى عواقب

طبعا زى ما كلنا عارفين ان غلو اسعار البنزين خلت الناس تتجنن و انا منهم

بس اعمل ايه معروف ان الفيرنا ضغط الموتور بتعها بيوصى ببنزين 91 على الاقل

انا معايا واحد صحبى فى الشغل معاه شاهين و دى عادى لما تحطلها 80 مابتقولش لا و كذا مره اكون معاه و هو بيحط بنزين و الاقى فيرنا و لانسر و لانوس و تويتا و حاجات حديثه كتير بتحط 80

فى مره سالت واحد من ملاك الفيرنا اخباره معاك ايه قالى زى الفل العربيه ممتازه و مافيهاش اى مشاكل خالص و من هنا ابتدت الفكره تلعب فى دماغى

و بصراحه حسبتها لقيت فرق فى التفويله الواحده حوالى 35 جنيه برضو مبلغ بدل 70 بدفع 35 فرق كبير

توكلت على الله و روحت حطيت 80 و كانت العربيه فاضيه خالص فولتها ب 37 جنيه

و مشيت طول الطريق من الرحاب الى مدينه نصر الحب كويس و العربيه ماشيه تمام مافيش مشاكل خالص

جيت اول ماركنت العربيه و بطلتها لقيتها تمام برضو مافيش مشاكل

جالى مشوار بليل دورت العربيه حسيت برعشه خفيفه جدا تكاد تكون غير محسوسه قولت عادى و لسه بقول بسم الله

و بكبس بنزين سمعت صوت تصقيف المحرك قولت برضو عادى اظبط رجلى شويه و هايروح و فعلا ظبط رجلى و الصوت راح

بس برضو مارحش قوى مع اى كبسه او مطلع جامد ماتكونش كابس فيه العربيه بتكركر معاك

و شائت الصدفه انى تانى يوم اروح احمل العربيه حاجات كتير من البيت لمصر الجديده و جيت طالع طلعتى العاديه سمعت برضو صوت الكركره المحترم

و بما ان الكهرباء فى العربيه الكترونى فامينفعش انى ااخر الشراره او اقدمها خالص

المهم قولت اتعايش مع الصوت شويه و اعلى الكاست و مش هاسمعه

جيت فى يوم بعديها ابويا خرج بالعربيه و لقيته راجع من الشغل بيقولى العربيه دى مش عربيتى انت عملت فيها ايه لا انا متعود ادوس العربيه تجرى معايا و لما اكبس تستجيب انت موتها

انا لما قولت ان السحب و الكبس كان عادى معايا لانى بحسب الكبس بعد 3 ار بى ام لكن والد لما بيكبس بيكبس على 2 ار بى ام و دلا كفيله انها تبينله جميع الاصوات و تحسسه ان العربيه بطه بلدى

من الاخر عمليه الكركره دى مالهاش حل خالض و و كترها بيودى الى انهيار البيلات و الصباب فنصيحه محدش يحط ال80 فى العبيه دى خالص اخرك 92 كمان

من الاخر هتلاقوا مركز شباب الشيشه فى الموتور قاعد بيكركر

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

التعديل الأخير تم بواسطة AHMEDCAR ; 18-10-2009 الساعة 02:05 PM
قديم 08-10-2009, 02:11 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع بنزين 80

انا جربت بنزين 90 و كان شغال مفهوش مشكلة

بس قلبي مجمدشي اني اجرب بنزين 80

و بعدين لقيت الفرق بريزة ما بين 92 و 90 فقلت مش مستاهله

قديم 08-10-2009, 02:13 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

طيب تعرف يا احمد ان صديق ليا بيحط 90 فى فرنته و بيقوله انه احسن علشان مش بيطير بسرعه عكس ال92 اللى بيطير بسرعه

وجهه نظر

®AHMEDCAR

اذكروا الله
قديم 08-10-2009, 02:42 PM
salahabdelnabi salahabdelnabi غير متواجد حالياً

salahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these parts

خليك كده ياقرصان ورا العربية جننها
لحد لما هاتخليها عربية فول وبليلة

عجبي علي العجب العجيب العجاب
لما الحقيقة تطل بعد احتجاب
و تروح و تحلا وفجأة تصبح مفيش
كمثل طراطيش بحر ياما خد و جاب

عجبى !!( صلاح جاهين )
قديم 08-10-2009, 02:43 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR

ياسيدى هو لقب القرصان ده جيه من شويه ما هو انا لازم اضحى بعربيتى علشان باقى الفيرنات تعيش

®AHMEDCAR

اذكروا الله

الكلمات الدليلية
تجربتى, بنزين