العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 01-02-2009, 09:32 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: *** تحذير لمالكي هيونداي من قطع الغيار المغشوشه ***

اكيد فيه قطع غيار مضروبه
بس طول ما انت بتشتري من محل معروف(مش بتاع قطع الغيار بتاع شريف قصدي الصفه مش الاسم )
يبقي ما تحطش في دماغك لان اي محل محترم بيخاف علي سمعته

بس انا فعلا قريت في منتدي اخر

واحد كان بيقول انه جاب تيل فيرنا اصلي

بمبلغ انا مش متذكره بالضبط بس اقل من 60 جنيه

اللي هوا بيتباع في التوكيل نوعيه ب 220 جنيه و نوعيه ب 350 جنية

بس الحذر واجب في الحاجات دي

اكيد التوكيل بيغلي في السعر

بس مش هيكون للدرجة دي

عموما انا قلت اعمل الموضوع ده عشان الناس تاخد بالها
ممكن اللي جاب التيل دا فاكره انه اصلي و ماعندوش خلفيه
او اللي باعه ليه قاله دا اصلي

حـازم خـضـر

قديم 01-02-2009, 09:49 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

كل إللي أتقال لحد دلوقتي في الموضوع ده من وجهات نظر صحيح 100%
ونمسك وجهات النظر واحده واحده
أحمد انور بيقول للناس أنك لو لقيت قطعة الغيار سعرها بينه وبين التوكيل فرق كبير جدا جدا يبقى أكيد القطعة مضروبه 100% حتى لو القطعة محطوطة في علبة قطيفة مش علبة التوكيل بس
وطبعا ده كلام مظبوط

وشريف قال أنه قبل ما يشتري عمل مقارنة بنفسه بين قطعة التوكيل وقطعة التاجر ووجد انه لافارق بينهم بتاتا وأيده في ذلك موظف التوكيل
واكد ان الفرق لم يكن كبير إلى الدرجة التي تجعل المشتري في حيرة
وغللي عمله من مقارنة قبل الشراء ده شيء مظبوط جدا عشان كده اشتى وهو متطمن ومعروف عن شريف طبعا انه من الناس الناصحة الواعيه وغللي مش ممكن أبدا يضر نفسه وعربيته عشان يوفر كام جنيه
يبقى غللي عامله شريف من مقارنه حيه في وقتها كان صحيح جدا

وحازم قال أنك طالما بتشتري من مكان له أسم وتاجر محترم ومعروف يبقى ماتخفش و ادفع وأنت متطمن وحذر من التجار التعبانه

أيه ده ؟ !!!! هو انا عملت أيه في المداخله دي ؟ انا ماضفتش اي حاجه !!!!!!!!!!! ptmnlo123per1127

صحيح لما يكون عندنا ناس زي أحمد انور وشريف المصري وحازم خضر والتلاته يتكلموا ورا بعض في موضوع واحد يبقى الواحد يدخل يقول ايه بس ؟ مش عارف ptmnlo123per144

طب ولا اكنكم شوفتوا المداخله دي يا رجاله

التعديل الأخير تم بواسطة Payoo ; 01-02-2009 الساعة 09:52 PM
قديم 02-02-2009, 02:18 AM
sh_masry sh_masry غير متواجد حالياً

sh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond repute

يا بايو باشا ده انت تفيد الدنيا كلها بخبرتك و اسلوبك اللى انا نفسى يكون عندى القدره على ربع اسلوبك حتى فى توصيل المعلومه.
بس لما توصل انك تشترى سيور و قطع غيار من التوكيل ب 2000 جنيه و تجيبهم همه همه ب 750و بتأكيد التوكيل انهم اصلى و مع مقارنه قطع الغيار و السيور الفعليه امامك و بالذات انها حاجات مضمونه و بنفس السيريال نمبر اللى عند التوكيل و نفس التغليف و نفس خامه قطعه الغيار فأكيد ده مكسب للشارى و كذلك للتاجر اللى باعلك .
و بكرر تانى ان التوكيل لازم و لابد يبيع بسعر اغلى من السوق علشان يخللى التاجر يبيع بضاعته و بالذات ان التاجر هايشترى من التوكيل بكميه كبيره و التوكيل لا يهمه العميل اللى هايشترى قطعه واحده و بالتالى سياسه التوكيل اللى عايز ال .... ما يقولش... لأن التوكيل كسب منك مكسب محترم فى الأول من العربيه ككل .......
و بمثال بسيط .... تيل فرامل الفيرنا هوه هوه تيل فرامل الألانترا و التوكيل بيبيع الفيرنا ب 250 جنيه و الألانترا ب 350 جنيه مع انه و بأكد تانى هوه هوه !!!!! ليـــــــــــــــــــــــ ـــــه ؟؟؟
علشان اللى عايز ال ... مايقولش ...
بــــــــــــــــــــــس خــــــــــــلاص......... .................

اى موضوع او اى تعليق ينم عن رأيي انا الشخصى و لكم جزيل الشكر ,,,
قديم 02-02-2009, 02:49 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sh_masry مشاهدة المشاركة

و بمثال بسيط .... تيل فرامل الفيرنا هوه هوه تيل فرامل الألانترا و التوكيل بيبيع الفيرنا ب 250 جنيه و الألانترا ب 350 جنيه مع انه و بأكد تانى هوه هوه !!!!! ليـــــــــــــــــــــــ ـــــه ؟؟؟
علشان اللى عايز ال ... مايقولش ...
بــــــــــــــــــــــس خــــــــــــلاص......... .................
انا علي فكرة يا باشا

باركب للفيرنا تيل ابو 350 جنية ،،

بس باكسف اقول علي المنتدي

اني بشتري تيل ب 350 جنية
ptmnlo123per144

و النوع التاني ابو 250 جنية ده بتاع الاكسنت القديمة

و بيركب برده علي الفيرنا

بس في التوكيل قالولي انتا عربيتك اوتوماتيك ركب التيل الغالي

ده موجود و ده موجود

قديم 02-02-2009, 04:28 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

يا هاني باشا مداخلتك برضه ليها وزنها
دا انت الخير و البركه.
...........
بالنسبه لاحمد باشا انور
انا اللي اعرفه انا الطنبوره بيركب عليها نوع واحد من التيل
كون ان التوكيل بيحاول يخدع الناس و يبقول دا للمانيوال و دا للاتوماتيك
يبقي ناس اي كلام
لان التيل قطعه بتركب علي اسطوانه فرامل و مستحيل قطعه مشابهه تركب علي نفس الخزنه
يبقي كده خونه فرامل الاكسنت و الفيرنا و الالنترا واحد
ممكن و الله اعلم يكون التيل اللي ب 350 اقوي او اعلي شويه
انما حتت ان توكيل يبقي عنده نوعين اوريجنال من نفس قطعه الغيار