العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 29-07-2012, 03:48 AM
بنت مسلمة بنت مسلمة غير متواجد حالياً

بنت مسلمة is on a distinguished road
افتراضي حد يفيدني في الماروتي ارجوكم

يا جماعة انا لسه شارية عربية ماروتي موديل 94 من كام يوم وحالة العربية تقريبا كويسة بس المشكلة اني لسه مبتدئة اصلا في السواقة وجايبة دي عشان اتعلم فيها بس مش فاهمة في العربية لسه اي حاجة ياريت حد يفهمني يا جماعة لو سمحتوا في تابلو العربية لاني لسه مش فهماه وكمان الفتيس في مشكلة جامدة جدا اني مش عارفة اتعامل معاه ولما اجيب غيار بيكون زي وضع المور اني احركه يمين شمال يتحرك معايا وانا كنت في العربية اللي بتعلم عليها بعرف المور من اني لاحرك الفتيس يمين وشمال طب لو عايزة اغير الفتيس كله عشان يريحني او حتي اصلحه ايه اللي ممكن والاسعار ايه لو سمحتم وشكرا ليكم
قديم 29-07-2012, 07:04 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حد يفيدني في الماروتي ارجوكم

من فضلك وضحى العيب اكثر
اما التابلوة من الممكن احد مالكى الماروتى يرفع صورة له للتوضيح من الاعضاء الكرام

قديم 30-07-2012, 12:13 AM
بنت مسلمة بنت مسلمة غير متواجد حالياً

بنت مسلمة is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

من فضلك وضحى العيب اكثر
اما التابلوة من الممكن احد مالكى الماروتى يرفع صورة له للتوضيح من الاعضاء الكرام
انا بشكر حضرتك اولا علي الرد

ثانيا العيب ان الفتيس تقيل اولا ولما اكون عالاول او عالتاني مفروض الفتيس يكون ثابت لكن المشكلة اني لو حركته يمين وشمال بيتحرك معايا (طبعا مش بقصد حركة الغيار نفسه ) يعني المشكلة ان الفتيس علي اي وضع سواء المور او الاول او اي وضع سااااااايب جداااااا مش ثابت لو حركته كدة حركة بسيطة يمين او شمال بيتحرك مش ثابت لكن الطبيعي يكون ثابت مش عارفة كدة وضحت المشكلة ولا لا وكمان وصعب جدااااا عليا اني اجيب مارشدير لانه تقيل جداااااااااا فيه ودة طبعا هيضرني يعني بمجرد النظر للفتيس مش مش بيكون واضح اوي هو علي اي وضع معرفش بقي المشكلة فيا ولا فيه لانه مفروض يكون باين جدا
بالنسبة للتابلوه اتمني حد يفيدني فيه والف شكر لحضرتك
قديم 30-07-2012, 01:33 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

بصى حضرتك لازم تكونى عارفه انتى ماشيه على اى غيار من غير النظر الى الفتيس .. لسبب بسيط جدا هو ان حضرتك اللى جايبه الغيار ده مش حد تانى ههههههه

انا عارف ان حضرتك لسه بتتعلمى واحيانا بتتلخبطى فى الغيارات وكده .. وده وضع طبيعى فى الاول ...

ممكن الفتيس عند حضرتك يكون محتاج تربيط عالبارات بتاعته بس .. اى ميكانيكى كويس يظبطهولك بسهوله جدا ... بس ممكن تكون طبيعته اصلا كده والعيب من حضرتك ....

بالنسبه لتابلوه الماروتى فأعتقد مفيش فيه اى حاجة تحير خالص ..

عموما حضرتك صورينا التابلوه صور واضحه واحنا نقولك كل تفاصيله بالظبط ......

ومبروك يا فندم العربية ربنا يعطيكى خيرها ويكفيكى عن شرها وشر الطريق ........

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 30-07-2012, 03:04 AM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

العصاية فيها بوش

وفعلا اى ميكانيكى شاطر

يخليه مايتحركش يمين وشمال

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/