العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 10-08-2012, 09:15 PM
shooter22522 shooter22522 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب جامعى

shooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تحليل لحادثة على طريقة احمد على 1999 باشا :D

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

وعملوا دراسات على عربيه وطلعت انها بعد ال 140 وزنها لا يتجاوز 7 كيلو تخيلوا بقا راكب حاجه وزنها 7 كيلو وطاير بيها
انا اول مره اعرف المعلومه ديت
قديم 11-08-2012, 01:14 AM
eaglenest eaglenest غير متواجد حالياً

eaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to behold

ربنا يستر علينا ان شاء الله ويارب نتعظ بقا ونعرف ان السرعة مش شطارة ولا فهلوة وكمان بينك وبين اللي بيسرع وطاير بالعربية في الوقت في مصر انا حسبتهم اكتر من مرة يعني من ربع ساعة لنص ساعة على اقصى تقدير .. يبقى انا ليه اتعب نفسي واعرضها للخطر واتعب عربيتي واطفحها الكوتة علشان ربع ساعة فرق ,,,,فالله خير حفاظا وهو ارحم الراحمين
قديم 11-08-2012, 01:20 AM

eaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

حبيبى يا باشا
مخبيش عليك انا اتخضيت من العنوان افتكرت ان الحادثة على طريقتى هههههههههههه
بس لما قريت فهمت قصدك
و جزاك الله خيرا لثقتك الغالية
شجعتنى و الله
ههههه متقلقش بس انا وافقت الرأي ان العنوان بيشد اكتر علشان الناس تدخل تقرا وتستفيد .. وفعلا انا عجبتني طريقتك جدا في الشرح واهو علشان الناس اللي تقولك والدليل واثبت وكلام من ده يقتنعوا ....
قديم 11-08-2012, 01:26 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

العربيه اساسا معموله على اسس فيزيائيه
يعنى قانون القوه الطارده المركزيه معمول حسابه فى عملية وضع ابعاد العربيه
فمثلا حضرتك ماشى بسرعه معينه وبعدين حبيت تاخد ملف بنفس سرعتك
لازم تكون واخد بالك ان الملف واسع ومفيش حد جاى جنبك
لان ببساطه العربيه ساعتها بتبقى تحت تأثير القوه الطارده المركزيه فتلاقى العربيه بترمى معاك لبرا ولا قدر الله لو الملف مش واسع بتبهدل الدنيا وكذلك لو معاك واحد بيلف جنبك
ثانيا العربيه كلما زادت سرعتها اثناء المشى كلما تغلبت هذه السرعه على الجاذبيه الارضيه للعربيه
وبالتالى العربيه بيبدأ يخف وزنها بسبب ضعف قوة الجاذبيه الارضيه وعملوا دراسات على عربيه وطلعت انها بعد ال 140 وزنها لا يتجاوز 7 كيلو تخيلوا بقا راكب حاجه وزنها 7 كيلو وطاير بيها
الف شكر على الاضافة الاكثر من رائعة