العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 07-12-2011, 07:42 PM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عيوب الشاهين السيئه حبيبه الملايين

انا حاسس انكم بتقارنوا حاجات مختلفه ببعضها الشاهين عربيه محترمه بلاشك عاليه عن الارض ولا يعيبها غير بعض الاوبشن اللي مش موجوده وده ناس كتير بتضحي بيه مقابل ان العربيه تكون جامده مش اي حادثه تخليك تغير نص

اللانوس كويسه بس واطيه يا جماااعه قووووووووووي لدرجهه تخنق زي اي عربيه جديده وده عشان لو هي ف علو الشاهين اكيد هيكون ثباتها ف البطيخ خاالص
د

الفيرنا بقي بامانه مش باحبها خااالص عشان الفرامل بتاعتها وحدش يقول فراملها مش ضعيفه لالالالالالا ضعيفه ونص كمان انا باسوق كورولا 93 علي طووول وسقت فيرنا 2010 وما باخدش فرامل غير قريب زي ما باعمل ف الكورولا قامت واكله المطب الفيرنا فراملها ضعيفه ع السرعات البطيئه والعاليه بس ف البطيئه هتفرمل بدري سنه لكن ف العاليه ربنا يرحمك

للو انا باشتري عربيه جديده زييييييرو

هيبقي لانوس ثم لانوس ثم لانوس

لو باشتري عربيه مستعمله

هيبقي لانوس ثم لانوس ثم شاهين
وده عشان انا شاب وباحب البرستيج
لكن لو عندي زوجه ودسته عيال
هاجيب سواء زيرو او مستعمل
شاهين ثم شاهين ثم شاهين

وارجو محدش يزعل من كلامي واسف لكل الفيرناويه
قديم 16-12-2011, 05:38 PM
bassem_fencer bassem_fencer غير متواجد حالياً

bassem_fencer will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

الموضوع ده يتكرر فى عدة اماكن مثل دودة الكمبيوتر,
و للأسف فيه الكثير من المغالطات و المبالغات و هو غير صحيح تماما,
كما أن كاتبه من الواضح أنه يفتقد للمصداقية و الحس الوطنى.

فى النهاية تحية للشاهين فخر الصناعة المصرية.
انها حقا سيارة الرجال.
أخى فادى
الشاهين حقاً
هى كارثة من كوارث الزمن
و بغض النظر عن كل المميزات الى انت بتقولها
فهى مافيهاش أى ميزة
سوى انها حتة حديدة ماشية
بتخبط بيها فى أى حد شايف نفسة
و بصراحة هى قليلة الاعطال على الطريق فعلا
لأنة ليس هناك ما يدعوا للتوقف
يعنى من الاخر مافيش أى الكترونى او كومبيوتر او حساس لا سمح اللة فى العربية
حتى التكيف بتاعها ( زينة) اذا اردت تشغيلة
فأنت تتنازل عن 1500 cc من أصل 1400
يعنى أنزل زق احسن
أما الكارثة الحقيقية فعلا كما يقولوا الاخوة الاعضاء
هى (الكورونة)
فلك أن تتخيل فادى
انى قد صرفت قرابة ال 3000 جنية فى أصلاحها كى أخفى الونة الى فيها
و شحتطة يمين و شمال
و مازال الصوت كما هو حتى يومنا هذا
كل الى أقدر أقولة
انها عربية مصنوعة على أيدى هواة
و أخيراً أخى
الشاهين ليست صناعة مصرية
بل تقفيل مصرى فى شركة النصرعلى غرار نيسان صنى
و كل ما فى الامر ان الشاهين تأتى أكثر تفكيكاً عن أى سيارة أخرى يتم تجميعها هنا
لذا أطلقنا عليها صناعة مصرية
............
الحقيقة لو فضلت أعدلك المصايب
مش هنخلص
قديم 16-12-2011, 05:50 PM
bassem_fencer bassem_fencer غير متواجد حالياً

bassem_fencer will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el gendy مشاهدة المشاركة

انا حاسس انكم بتقارنوا حاجات مختلفه ببعضها الشاهين عربيه محترمه بلاشك عاليه عن الارض ولا يعيبها غير بعض الاوبشن اللي مش موجوده وده ناس كتير بتضحي بيه مقابل ان العربيه تكون جامده مش اي حادثه تخليك تغير نص

اللانوس كويسه بس واطيه يا جماااعه قووووووووووي لدرجهه تخنق زي اي عربيه جديده وده عشان لو هي ف علو الشاهين اكيد هيكون ثباتها ف البطيخ خاالص
د

الفيرنا بقي بامانه مش باحبها خااالص عشان الفرامل بتاعتها وحدش يقول فراملها مش ضعيفه لالالالالالا ضعيفه ونص كمان انا باسوق كورولا 93 علي طووول وسقت فيرنا 2010 وما باخدش فرامل غير قريب زي ما باعمل ف الكورولا قامت واكله المطب الفيرنا فراملها ضعيفه ع السرعات البطيئه والعاليه بس ف البطيئه هتفرمل بدري سنه لكن ف العاليه ربنا يرحمك

يا باشا الشاهين فراملها فى البطيييييييخ
انا عشان اقف و انا ماشى على السريع ( مغامرة)
لازم يبقى فية مسافة لا تقل عن ال 1 كم بينى و بين الى قدامى

اما الثبات فماشاء اللة
تحفة
أوتوبيس نهرى
قديم 16-12-2011, 05:59 PM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

لو الشاهين فخر صناعتنا فى مصر يبقى بلاش منه واشمعنى الشاهين عربية الرجال تحديدا؟ يااستاذ فادى بلاش تعصب لعربية اوفئئة بذاتها الموضوع انها عربية موتور وشاسيه عربية حلوة اولا مش مشكلة بس بلاش نكبر موضوع قابل للنقاش

وانا لو بختار بين عربيتين احدهم مريحة وسهلة القيادة وكاملة الكماليات وبتستحمل والتانية مش مريحة زى الشاهين والادا اكيد الدنيا بتتقدم والانسان بيخترع ليتقدم وشكرا

واستاذ فادى انت متعصب للشاهين وفيات بوجه عام ومابنفعش ننقل تعصبنا لصفحات المنتدى لان الناس هنا اللى فاهم فى العربيات واللى مش فاهم بيقرا ويتعلم من هنا وكمان حضرتك مشرف قدير ولا احد ينكر ده فالحيادية افضل شئ لاننا مسئولين عن كل كلمة وانت من الناس المسموع كلمتهم فى مصر موتورز (ماشاء الله) فبالتالى التعب والدفاع تجاه نقطة واحدة حاجة مش لطيفة لانها حتحسس ان الموضوع ماشى فى اتجاه واحد ارجو منك تقبل كلماتى بصدر رحب وشكرا
بارك الله فيك يا استاذ بدر ومتفق معك فى كل كلمه قلتها فى تعليقك عن الرد او بخصوص السياره الشاهين .

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431
قديم 18-12-2011, 04:23 PM
prof.moka prof.moka غير متواجد حالياً

prof.moka is on a distinguished road

يا جماعة أنا معايا شاهين 2005 وبصراحة العربية دي حمالة قسيه
العربية فيها كرونه وده لأني بحكم شغلي بحمل فيها حاجات ثقيلة جدا و بعمل بيها بتاع 100 - 150 كم كل يوم
العربية قلبت عداد معايا عداد بتاع 4 مرات لحد دلوقتي وبمشي عليها علي 170 كم وبسافر بيها من مصر للغردقة وهي فييها كرونة من 6 شهور

يمكن تكون ضيقة شويه بس لا أظن ان فيه عربيه تانيه هتستحمل اللي أنا بعمله فيها