العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 01-10-2012, 01:45 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن وحده الرفع

بالفعل وحده الرفع بتدي كهرباء للمكن اللي راكب عليها سواء مفتوح او مقفول وفكره فصله هيا وحدة الاوفر لود بمعني ان لو الزجاج مقفول ومكنت الازاز اشتغلت علشان تقفله هتبزل مجهود اكبر علشان تقفله وهو فعلا مقول فهنا الاوفر لو بيشتغل ويقوم فاصل الكهرباء
اما الزجاج المفتوح فتقوم وحدة الرفع باخراج الكهرباء لها فيقوم الماتور بغلق الزجاج وهنا استهلاك الكهرباء عادي حتي يتم غلق الزجاج كاملا تفضل الماتور شغال يقوم يستهلك كهرباء اكبر فيعمل الاوفر لود بفصل الكهرباء هيا ده فكره عمل وحدة الرفع
وعلي حد علمي وحدة الرفع الواحده ترفع عدد 2 زجاج كهربائي فقط يعني الاربع ابواب بتحتاج 2 وحدة رفع

قديم 01-10-2012, 03:37 AM
الصورة الرمزية tata33
tata33 tata33 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

tata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud of

انا ركبته عندى فى اللانوس لمدة 6 سنين كانوا زى الفل هقولك على استخدام مهم ليهم استحالة ييجى على بال حد . مرة كنت فى اسكندرية وكنا فى الصيف يعنى اللى بيلاقى ركنة للعربية بيسجد سجدة شكر المهم مروح بليل الساعة واحدة ونص ومعايا الاسرة المهم وصلنا للشارع وكالعادة مش لاقى ركنة فقلت لهم اطلعوا وانا بقى ربنا يتولانى وفضلت رايح جاى فى الشارع ادور على خرم ابرة مش لاقى وزهقت وعايز اطلع انام لاقيت ركنة كده بس يادوب على قد العربية بالضبط طب لو دخلت هفتح الباب ازاى وجت لى الفكرة رحت ضابط العربية ستريت على الفتحة بالضبط ورحت راكن وبعدين رحت طالع بجسمى من الشباك وهوب نطيت على الارض وبعدين رحت قافل بالريموت العربية سوجرت والقزاز طلع وطلعت نمت

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 01-10-2012, 04:11 AM
john.wair john.wair غير متواجد حالياً

john.wair will become famous soon enough

'طب و تانى يوم عملت عملت ايه فتحت بالريموت
قديم 01-10-2012, 06:23 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة john.wair مشاهدة المشاركة

'طب و تانى يوم عملت عملت ايه فتحت بالريموت
- انا برضو عايز اعرف عملت اية تانى يوم
- بس ياريت متكونش الاجابة انك لقيت العربيات اللى جنبك طلعت لانى بتطلع روحى علشان الاقى ركنة فالصيف

- انا فعلا ً اتقلى فالتوكيل ( لانسر ) انها خطر على الكهرباء ووحدة الكمبيوتر لان الانواع الموجودة فالسوق رديئة وممكن تعلق ومتفصلش وتعمل مشكلة فالكهرباء
- لكنى اقنعت بها وباهميتها خصوصا وانا بنسى كثير الازاز مفتوح وناوى اركبها ان شاء الله

......................... ......................... ...
***ما ندمت علي شئ ندمي علي يوم***
***غـــــــــربت شمـــــــــــــــــــسه***
نقص فيه اجلـــــــي***ولم يزد فيه عمــلي
قديم 01-10-2012, 01:49 PM
بلاشانت بلاشانت غير متواجد حالياً

بلاشانت is just really niceبلاشانت is just really niceبلاشانت is just really niceبلاشانت is just really nice

طيب ايه رايكم فى وحده الوولف