العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 17-07-2012, 01:40 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: احسن عربيه مستعملة بـ 70000 جنية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waled_26 مشاهدة المشاركة

متشكر يا جماعة على الاهتمام بس انا اسمع عن الرينو ان قطع غياره مش متوفرة وغاليه واعادة بيع مش تمام وبعدين انا بعيد عن القاهرة يعنى هتعذب كده فى الصيانات فلو ممكن ترشحو لى حاجه تانيه ولو كلامى غلط ارجو التصحيح
شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـراُ
بص ياباشا
حاليا اللوجان قطع غيارها انتشرت وفي محل في جسر السويس عنده قطع غيار الرينو رخيصة
اما بخصوص اعادة البيع خش ياباشا على كونتاكت كار وابقا شوف بنفسك اعادة البيع وسعرها
وعلى فكرة فيه عربيات رينو هيا اللي قطع غيارها غالية واعادة بيعها مش تمام زي الميجان والفلوانس
انما اللوجان عكس كده تماما
وتقبل تحياتي

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 17-07-2012, 01:13 PM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

بص يا باشا
فى رينج السعر ده فى اختيارات متعدده بس انا هتكلم على العربيات السيدان اللى انا اعرفها :
عندك اللوجان ناس كتير بتشكر فيها بس انا شخصيا مش عجبانى بحس انها الداتشا بس على جديد ( وجهة نظر )
عندك كمان الفيرنا واللانوس ودول حمير شغل وقطع غيار مرميه فى الشوارع واى حد بيشتغل فيهم بس بنفس ثمنهم ممكن تشترى عربية اوبشن كتير
عندك كمان البى واى دى ناس كتير جدا جدا بتشكر فيها واكيد انت بتشوفها تاكسى ماليه البلد وواسعه وشنطه وامكانيات ميه ميه بس مشكلة الصينى عامة سعر اعادة البيع لو مش هتفكر تبيع قبل 5 سنين مثلا او اكتر يبقى مفيش مشكله
فى كمان عندك البريليانس ال fsv ودى فى منها فئتين الهاف منها ب 73000 والكامله ب 78000 طبعا الكلام ده للمانيوال بس بصراحه عربية جميله جدا جدا اه هى صينى لكن توكيل البافاريه لكن المشكله انها غير متوافره بالاسواق ولو لقيتها يبقى عليك بيها مع ملاحظة ان قطع الغيار مش هتكون منتشرة بكثرة خارج التوكيل .
ارجو ان اكون افدتك
قديم 17-07-2012, 01:44 PM
الصورة الرمزية mostafa mamdouh
mostafa mamdouh mostafa mamdouh غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Specializing in cars
هواياتي: wrestling

mostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond repute

بص انا راى تبعد عن المستعمل خالص ... وتجبلك حاجة زيرو .....وابعد عن اللوجان الاتوماتيك ..علشان الاتوماتيك بتعها مش مظبوط وفية مشاكل ....وناس كتير اشتكت منه ...دة غير ان سعرها اعلى بكتير من الى انت عيزه
فاحسن عربية تجبها زيرو .....فل اوبشن ....اتوماتيك .........
هى بروتون ساجا
عربية جميلة ........اعادة البيع ...كويسة ......اسعار قطع الغيار ,,,ولا هى غالية ...ولا هى رخيصة.....اسعار معقوله ........... الاوتوماتيك بتعها من شركة متسوبيشى... مفهوش اى مشاكل...دة غير انها تقفيل بلدها وبتنزل مواصفات خليجى ....مش زى اللوجان تقفيل مغربى...وعلى فكرة التقفيل المغربى زية زى المصرى والى يقولك غير كدة يبقى بيضحك عليك....... وعلى نفسه
هى الساجا مش منتشرة اوى.....بس دة مش لعيب فى العربية...بس تقدر تقول سوء حظ وسوء دعايا
وتقدر حضرتك تدخل على قسم الساجا ....هتلاقى الناس كلها بتشكر فيها....وهتلاقى كل المعلومات الى انت عيزها
والله الموفق والمستعان

قديم 17-07-2012, 02:14 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

والله يا اخي السيارة ام 11 75000ج
فوق الممتازة السيارة مع اخي
وانا ان شاء الله ناوي اجبها في القريب ان شاء الله

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 17-07-2012, 03:19 PM
waled_26 waled_26 غير متواجد حالياً

waled_26 is on a distinguished road
جديد رد: احسن عربيه مستعملة بـ 70000 جنية

والله يا جماعه انا مكنتش متوقع الاهتمام دا 1000 شكر لكل من ساهم معى فى موضوعى لكن انا كده دائرة الاختيارات اتسعت وحيرتى زادت
خصوصا لانى مش بفهم كويس فى العربيات انا عاوز حاجه تريحنى من الحر والبهددله
بس انا رايح اشوف الافيو 2011 كامله اتوماتيك ماشية 35 الف كيلو متر انتو ايه رايكم ولا اصرف نظر عنها لانها هى اللى ادامى دلوقتى

وكل سنة وانتم طيبين جميعا