العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 16-10-2010, 01:41 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

احنا حنقلبها طبيخ ولا اية ؟؟؟؟؟

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 16-10-2010, 01:47 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

لا ياعم ده السوق مش المطبخ
اعتبرها رحلة الي السوق

وبعيدن يمكن ربنا يكرمنا ويسخنوا علينا تاني خالد خليفة وحازم شاهين وحازم خضر ويشيلوا شوية ويحطوا بدالها حاجات مفيده
لو ان اسعار الخضار النهاردة مفيده
ههههههههههههههههههههههههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 16-10-2010, 06:20 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

لا ياعم ده السوق مش المطبخ
اعتبرها رحلة الي السوق

وبعيدن يمكن ربنا يكرمنا ويسخنوا علينا تاني خالد خليفة وحازم شاهين وحازم خضر ويشيلوا شوية ويحطوا بدالها حاجات مفيده
لو ان اسعار الخضار النهاردة مفيده
ههههههههههههههههههههههههه
بس الاسعار كدة غالية اوى يا ابو محمد

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 16-10-2010, 06:57 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

والله يااحمد زي ما انت شايف كده ولولا ان احمد قايلي ابقى بص مكنتش اخد بالي
في العادة انا بقف على جنب ومليش دعوة لما الحاجة تخلص مناقرة وتنقيه اروح اشيل وبس بس النهاردة كنت بركز وبسمع الكلام اللي بيدور

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 17-10-2010, 04:37 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

أوعى الردددددددد:-
أنا برضه أستغربت جدا لما دورت على معنى الكلمة, وأن الموضوع ميفرقش حاجة عن عصابة أعضائها بيحاربوا أعضاء العصابات التانية.

وفى موقع عربى بقى لقيت تعريف مصيبة, أخبط دى:-
التعريف ده كلام فارغ والتعريف الاصلى اللى قالو محمد على (ساد بيرد)
أما بالنسبة لموضوع الفن, فحضرتك قلت المفيد كله فى جملة واحدة

"
لكن اللي مش حلو انك تعرضها باسفاف وابتذال زي قضايا الزواج العرفي والعلاقات المثلية والمحرمات وزنا المحارم والعشوائيات اللي فلقنا بيها خالد يوسف"

أنا كنت داخل أكتب تعليق كبيييييييييير, بس قريت الجملة دى, وفيه حاجة مهمة قوى جت فى دماغى, لو مثلا أنا أتفرجت على فيلم, وشفت حاجة أنا مكنتش عارفها, هنسميها الشعكبوت, أيا كانت, فعل أو شئ, أول حاجة هعملها أنى هدور على الشعكبوت علشان أعرف أيه هو, وبييجى منين, وهكذا وهكذا, يعنى دلوقتى دورى تحول من توعية الناس بتصرف أو فعل مشين, لدفعهم للبحث عنه ومحاولة أيجاده, وأفلام خالد يوسف اكبر مثال ومشاهدها المشينة بالذات, ولو شلنا كلمة الشعكبوت وحطينا بدالها أى كلمة من اللى حضرتك ذكرتهم, يبقى ضاعت العفة والحياء اللى فى المجتمع, والتوعية ليها أصول برضه.

ومجيبش تصرفات فى الفيلم, زى شباب بيعاكسوا بنات, وأقول أنا بوعى بالقضية, مالشباب هيفتكر الموضوع عادى, ومش مشكلة أنى أعمله, وخاصة فى فيلم زى أوقات فراغ, الشباب عملوا وسووا, وفى الأخر محصلهمش حاجة تكفر عن اللى عملوه, وده بيدى رسالة غلط للمتفرج لو مفكرش كويس فى اللى شافه, أنك ممكن تعمل اللى هما عملوه وتطلع عادى من غير عواقب.

وحاجة كمان, لما أنا عايز أوعى الناس بحاجة, معملش فيلم وأجيب فيه مصر فى أسوأ صورة ممكنة, وأحشر فيه مشاكل الدنيا والأخرة, وأقول أن الفيلم بيعبر عن مصر, ويتعرض على روتانا مرة أو أثنين كل شهر علشان "يزيد وعى" الأخوان العرب بمشاكلنا, ولا أيه

التوعية هى دور الجمعيات الأجتماعية والدولة المغيبة, مش دور مخرج أو مؤلف المفروض أنه يقدم فن يرقى بالناس, ولما فيلم زى الناصر صلاح الدين ياخد لقب أحسن فيلم فى السينما العربية والناس هتفتكره لمئات السنين, مش هنفتكر حين ميسرة خالص أو هنفتكره بسمية الخشاب وغادة عبد الرازق , وأنا بكتب الكلام ده أغنية أنا بكره أسرائيل جت فى دماغى.

معلش أنا طولت قوى, بس أصلى مابصدق الاقى حتة أقول رأيى فيها فى موضوع معين. انا ريحت نفسى وقاطعت كل دول لان دول لادين ولا اخلاق يبقى هيقدمو لنا ايه

كل أناء بما فيه ينضح
يعنى معقول حلة الكشرى هتطلع منها لحمة
وحلة المية (المياه) لايمكن تنزل طبيخ
ودول احلة بتاعتهم مليانة زبالة هتطلع جواهر منين؟؟؟؟؟؟
وكل سنة وأنت طيب ياكبييييييييير, عقبال ماتفرح بأحفاد أحفادك, ونهنيك فى الموضوع ده برضه بعيد ميلادك.
كل سنة وانت طيب وبالف صحة وسلامة
بعدين أنتوا بتعملوا مقابلات وأجتماعات من ورانا ولا أيه, أنا عايز التفاصيل كلها تنزل فى الموضوع, عمال أقرى كنايات غريبة (أبو عمو وأبو دنيا)ورحلات بالعربيات وبتاع, هو فيه أيه بالظبط؟

ولامقابلات ولاغيره ببقى قاعد فى أكمان الله والاقي كورزير اتصل بيا الحق احمد بدر هنا
الحق ممد على هنا
الحق مش عارف مين هنا
بتيجى كده يعنى