العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 23-07-2012, 01:40 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي أوبل أسترا 1996 - التكيف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المشكلة ببساطة شديدة ان بشغل التكيف في يوم من الايام لقيته دفاية مش تكييف
المروحة شغالة زي الفل بس مفيش تبريد خالص، الهوا اللي بياخده بيطلعه زي ما هوا
ودينا العربية عند واحد بتاع تكيف عربيات قالك الغاز مفهوش مشكلة، ممكن يكون الكمبروسور

لما سألنا عن الكمبروسور جديد مالقيتش، لقيت واحد مستعمل وماعجبنيش السعر
فضربت فمخي فكرة، ليه ماجبش كمبروسور بتاع تكييف عربية ياباني واركبو، انا كنت سمعت زمان ان في واحد عمل حركة زي كده على مرسيدس c200 ونفعت
حاولت ادور على النت عشان اعرف ايه اللي ممكن يركب على الاسترا، معرفتش اوصل لحاجة
بس لاحظت ان الكمبروسور في الاسترا والكورولا متشابه جدا، بس طبعا معرفش المقاسات، ده غير انهم ممكن يكون كلهم نفس الشكل والاختلاف من جوة

ياريت اي حد عندو ولو نص معلومة ميبخلش عليا، انتو عارفين الحر بيعمل ايه مش محتاج اقولكم
اسئلتي كالتالي:
- هل المشكلة فعلا في الكمبروسور؟
- ايه الموديل الياباني اللي ممكن يركب عندي؟
- هل الفكرة كلها كويسة، ولا اجيب القطعة بتاعة العربية نفسها احسن؟

معلومات العربية:
أوبل استرا - 1996 - اربعة سلندر 1.4 - مانيوال - هاتش باك - ماشية فوق ال 200 الف بكتير
لونها احمر

وألف شكر مقدما

I love my MaDa
قديم 29-07-2012, 04:47 AM
الصورة الرمزية 3bd0

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي رد: أوبل أسترا 1996 - التكيف

اخر التطورات

بعد اللف كعب داير وسؤال الصنايعية
الكمبروسور الوحيد اللي ممكن يركب عليها هوا بتاع حاجة اسمها دايو "ريسر" لأن الماتورين زي بعض بالظبط
امبارح كنت بلف على المستعمل والحمدلله ولا واحد كان سليم،
وبالنسبة للجديد برضو الحمدلله لا التوكيل ولا محلات قطع الغيار فيها، عندي النهاردة 3 محلات عاوز اروح اسأل فيهم وان شاء الله في امل الاقي فيهم
واحد منهم اشترى كل قطع غيار الدايو قبل ما يقفل، والتانيين متخصصين في قطع غيار مكيفات العربيات
لو لاقدر الله ملقيتش، يبقى ان شاء الله العربية هاتتركن لحد الشتا

I love my MaDa
قديم 29-07-2012, 07:33 PM
moca_moca moca_moca غير متواجد حالياً

moca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond repute

ربنا يعينك ويوفقك .... دايما بلغنا بالتفاصيل
قديم 29-07-2012, 10:14 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

خليك فى الكمبريسور بتاعها افضل .. ده لو اصلا العيب منه ..

وعلى فكره لو مش موجود كده ممكن يتعمله طقم اصلاح ويشتغل ..

انت شكله مش محتاج تغير الكمبريسور قد ما انت محتاج تغير الورشه اللى انت رحتلها .. شوف حد بيفهم ومعروف ومتخصص تكييف واعرض العربية عليه تانى وشوف هيقولك ايه .......

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 29-07-2012, 10:25 PM
الصورة الرمزية 3bd0

رحت والله لكذا واحد وكلهم بيحطو الجهاز اللي بيقيسو بيه ده وعلى طول يروحو قايلين الكمبروسور لازم يتغير

انا على العموم لاقيت واحد مستعمل في اخر محل خالص بعد ما كنت فقدت الامل، وطبعا عشان صاحبه عارف انو مفيش غيره، اضطريت اخدو بالغالي
ربنا يسهل، بكرة العربية تجهز ونشوف اضحك علينا ولا كلو في السليم

I love my MaDa