العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه رأيك فى التجديد ده..؟
كويس قوى 66 89.19%
مش بطال 8 10.81%
المصوتون: 74. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 20-06-2011, 03:46 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يوميات سيترونتى........ الـ AX

مجهود جبااااا
و صبر رهييييب
ما شاء الله
أنا أحييك بشدة

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 20-06-2011, 11:35 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادي مكرم مشاهدة المشاركة

ايه الحلاوة دي بس !
مش لاقيلك وصف بصراحة
مجهوووووووووووووود كبييييييييييييييييييييييي ر بجد
يعني لو ليك صبر تظبط العربية
كمان موضوع ورفع صور وكتابة ع الصور
بجد بجد ربنا يقويك ويباركلك فيها

فكرة تفكيك العربية حتة حتة دي فى بالي من زمان
وبعد ماشفت الموضوع الرائع دة... سخنت اكتر

سؤال بقى: كنت حاطط ميزانية كام ؟
والعمرة دى رش برة وتظبيط , ولا موتور وعفشة وكهربا (عمرة كاملة يعني) ؟

وتحياتي ليك جدا جدا كتير كتير ع المجهود
شكرا يا فادى باشا ع الكلام الجامد قوى ده بالنسبة لى تقدير وجنى ثمرة تعب
الله يبارك لك
بص يا سعادة الباشا انا كنت حاطت ميزانية لا تتعدى 4000 على اساس الم دوكو وسروجى ةكهرباء(كماليات)زجاج خلفى ووحة رفع والاضاءات الزيادة وكده
لكن وانا شغال لقيت العملية بدات توسع وظهرت من اولها نزلت اجيب شوية كماليات وحبشتكنات (كلام فاضى يعنى) رجعت من غير الباكو تخيل؟؟؟؟
بس جبت حاجات كتير برضه يعنى مش خسارة وفى نفس اليوم الشكمان عملها معايا والعلبة الوسطانية شخشخت(المصفة اتكسرت) قلبت الشكمان كله م الاول للاخر 220 ج ا كانوش فى الحسبان قبلها بأسبوع على طول قولت اشيك على العفشة واظبط صوت طقطقة وعملت حسابى مش هاتعدى 200 بالكتير لاقيتها فتحت فى كبالن ومساعدين وجلب وكاوتش مقصات (وخصوصا ان الراجل اللى بتعامل معاه ما بيحبش يصلح بيغير على طول لانه ورشة ميكانيكا وعفشة بالاضافة لقطع الغيار) المهم القصة وصلت 750ج توتو على كبوتى انا بقى ههههههه
ماطولش عليك صرفت حوالى 6000ج فى الموضوع ده وممكن يزيد كمان 200 او 300ج
لكن الحمد لله الميكانيكا A1 من ساعة ماجبتها مابعملش اكتر من انى اغير زيت وانظف الحوض مش اكتر من كده لذلك ماصرفتش شلن ع الميكانيكا والعفشة برضه ايدى فيها على طول مابخليش اى حاجه حتى تشاور عقلها لكن الغرض من العملية الاخيرة هى التنظيف والترويش وتجديد الصالون على وجه الخصوص
نقطة فك وتركيب دى مش معضلة خالص.....
شوفت ناس افاضل هنا فى المنتدى كانو بيعملوا حاجات كتير بنفسهم فى عربياتهم ويشرحوا اللى عملوه وانا اتعلمت منهم الحكاية كلها انك لما تفك مسمار تفضل فاكر فكيته منين بس (ترتيب التركيب) اوعى تتلخبط ويا سلام لو معاك كاميرا وتصور كل حاجه وهى فى مكانها عشان تبقى الصورة مرجع ليك
ان شاء الله هاتعمل كل حاجه بنفسك وصح كمان على الاقل لو فصصت دواخل العربية وجبتها على الصاج (بدون ماتعمل اى تجديد فى اى حاجه) نظف وركب على نظافة وانت نفسك هاتحس نفس الاحساس المشابه لـ( دش بارد جميل بعد يوم رطوبة وعرق وتراب) تخيل الفيلينج هههههه
اه والله انا كنت متضايق جدا لان كان فيه كميه تراب فى حتت مزنقة استحاله اوصل لها من غير فك الحاجات دى والحمد لله ربنا قدرنى ونفذت اللى فى دماغى
يعيب الموضوع ده حاجتين (محتاج وقت طويل- وواحد يساندك ويسليك)
انا عانيت قوى خلال 15 يوم متواصلين من غياب النقطتين دول كنت لوحدى ومش لاقى حد تى يصور جزء معين وانا بفكة والوقت كان بيعدى هوا وكنت محتاج النهار جدا لانه اوضح فى كل شىء مهما كان نور اللمبه قوى نور ربنا لا يعلى عليه

معلش انا رغيت كتير ووجعت دماغك
واخيرا دى ماكانتش عمره دى كانت حمله نظافة وتطهير ههههههههههه
اتمنى تنفذ اللى انت عايزة وانا فى الخدمة

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 20-06-2011, 11:39 AM

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alymonir مشاهدة المشاركة

مجهود جبااااا
و صبر رهييييب
ما شاء الله
أنا أحييك بشدة
الف شكر يا على بك الكبير على مشاركتك ومرورك الطيب

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 20-06-2011, 03:01 PM
الصورة الرمزية فادي مكرم
فادي مكرم فادي مكرم غير متواجد حالياً
من انا؟: Fady Makram
التخصص العملى: Mechatronics Engineering
هواياتي: Mechanics , Robotics

فادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond repute

فعلا لما تنوي تعمل حاجة ف العربية بتعمل حاجتين
وانا برضه نفس الطريقة اروح مثلا اجيب مسمار ولا لمبة , اقوم جايب فلتر هوا و مساحات و مش عارف ايه
بس كله للمصلحة العامة ^^

امبارح قعدت بتاع ساعتين كدة فى موضوعك الحلو دة
وعندى استعداد اقراه من الاول
وكنت كلمتنى يا باشا اجيلك اسليك واشتغل معاك

ان شاء الله فى الصيف :
لو توفرت فلوس يعني
1. اخلع الموتور وارمي .... و هسقط واحد 3000 جنيه
2. سمكرة ودوكو " يوميات مازداوي ".................. هنافسك
3. نظافة الصالون وشغل كهربا بسيط , نركيب " ستنر انذار وزجاج امامي كهربا , وهفكر فى الخلفي "
4. هظبط الاكصدامين الكاوتش دول .... الامامي بينازع والخلفى ممتاز

يعنى ميزانية كدة بتاع حوالي 6 برضه

أسألكم الدعاء لوالدي بالرحمة

It's Nice to be Important but, It's More Important to be Nice

قديم 20-06-2011, 03:30 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادي مكرم مشاهدة المشاركة

فعلا لما تنوي تعمل حاجة ف العربية بتعمل حاجتين
وانا برضه نفس الطريقة اروح مثلا اجيب مسمار ولا لمبة , اقوم جايب فلتر هوا و مساحات و مش عارف ايه
بس كله للمصلحة العامة ^^
الله يفتح عليك .... مانت مجرب اهوه
امبارح قعدت بتاع ساعتين كدة فى موضوعك الحلو دة
وعندى استعداد اقراه من الاول
ده بس من ذوقك
لوكنت كلمتنى يا باشا اجيلك اسليك واشتغل معاك
مانحرمش منك ابدا ان شاء الله فى الشّدة الجايه وعليك خير ههههههههه
ان شاء الله فى الصيف :
لو توفرت فلوس يعني ربنا يوسع عليك
1. اخلع الموتور وارمي .... و هسقط واحد 3000 جنيه
اسأل فى كذا مكان عن الموتور وماتجيبش الا من حد موثوق فيه وعلى ضمان لو فيه اى حاجه ترجعه خللى بالك من النقطة دى الموتور يعنى العربية

2. سمكرة ودوكو " يوميات مازداوي ".................. هنافسك
طبعا يا باشا يشرفنى انك تنافسنى بس اكيد هاتغلبنى انا لسه جديد فى الـ CAR
وبعدين انا عامل يوميات سيتروينتى (ستروين بتاعتى) مش ستروينى وعلى هذا الاساس ان شاء الله هاتعمل يوميات مازدايتى (يعنى مازدا بتاعتك) هههههههههاو زى ماتحب تدلع عربيتك

3. نظافة الصالون وشغل كهربا بسيط , نركيب " سنتر انذار وزجاج امامي كهربا , وهفكر فى الخلفي "
كل الكلام ده بسيط بس خللى بالك برضه من شغل الكهرباء عشان تركيب الزجاج الكهرباء بيدخل على الضفيرة ومش اى كهربائى يلعب فى الضفيرة

4. هظبط الاكصدامين الكاوتش دول .... الامامي بينازع والخلفى ممتاز
ان شاء الله هاتتظبط وتبقى عروسه طالما انت بتحب عربيتك وعايز تديها هى كمان مش هاتخذلك وهاتديك نتيجه ممتازة بإذن الله

يعنى ميزانية كدة بتاع حوالي 6 برضه
مبلغ محترم ويخلوها تمام التمام وعلى الفكرة انا صرفت من ضمن الـ 6 بتوعى حوالى 300 شاى وقوه ومشاريب وسجاير وخلافة لانى كنت قاعد مع الصنايعية باستمرار ولازم اوجب معاه عشان يشتغل بمزاج ..... ده غير ان من ضمن المبلغ اشتريت نواقص كماليات اصليه فى العربية (عوامة بنزين - زراير تابلوه- هوايات تكييف- وكلام فاضى كده بس عمل معايا مبلغ برضه
ربنا ييسرلك الحال وماتنساناش فى التقرير بقى وابقى اعزمنا على موضوعك يا بوب

اتمنى لك كل الخير

صلى على رسول الله
---------------------

الكلمات الدليلية
ax سيتروين