العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 01-04-2010, 05:53 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: الريجاتا بتطبل معايا عند سرعة 80 تحديدا

انا تقريبا المشكله دى عندى فى عربيتى ببقى ماشى ومره واحده تقطع و تنتش بس مش لازم تفصل لما بقرص عليها بنزين بتكمل
وهيا دلوقتى عند الميكانيكى بتتصلح

قديم 02-04-2010, 01:19 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

برضه احتمال لو الكاربريتور فى بوابة تانية للسرعات العالية تكون مبتفتحش
لو فعلا الكاربريتور فيه بوابتين جرب فك العمة و بص و خلى حد يدوس دواسة البنزين على الاخر ( و العربية مبطلة )
و اتاكد ان البوابة التانية حتفتح مع دوسة الدواسة على الاخر
قديم 03-04-2010, 08:12 AM
الصورة الرمزية mansoub504
mansoub504 mansoub504 غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد منسوب
التخصص العملى: server administrator (IT)..
هواياتي: السيارات

mansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamaza81 مشاهدة المشاركة

طيب هو فرق الـ 80 من الـ 90 إيه ، لأن كل الناس بتقول الـ 90 أفضل وأنضف ويطول عمر الموتور ويخلي سحب العربية أحسن؟
بالنسبة للعربية هي كانت بتنتش في السرعات العالية وبتهدي وبتبطل وبتحتاج دوارة تاني.
أما بعد ما غيرت طلمبة البنزين فبقت تبطل في السرعات العالية من غير تنتيش وتمشي تاني زي الفل.

اللي انا فهمته كدة ان الموضوع برضة مازال في الكاربراتير بس بدل ما هو ضغط البنزين في السرعات العالية يبقى ضخ الهوا.
وشكرا على الإهتمام والمتابعة
فرق اوكتيان مش فرق نقاء وفي عربيات ينفعلها ال80 ومينفعش حاجه تاني وفي عربيات ينفعلها 90 وهكذا لان ده علي حسبة نسبه الانضغاط المطلوبه اللي بتأثر علي عملية الانحراق والانفجار اللي بينتج عنها حركه الماتور وفي موضوع ا/ لاكي مان شرح الموضوع ده بالتفصيل
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=22359

إن الملوك بلاء حيثمـا حلـوا فلا يكن لك في أبوابهـم ظـل
ماذا تؤمل من قوم ٍ إذا غضبوا جاروا عليك وإن أرضيتهم ملوا
فاستغن بالله عن أبوابهم كرمـاً إن الوقوف علـى أبوابهـم ذل
مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر
قديم 06-04-2010, 09:03 AM
hamaza81 hamaza81 غير متواجد حالياً

hamaza81 is a jewel in the roughhamaza81 is a jewel in the roughhamaza81 is a jewel in the roughhamaza81 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

طيب ممكن تجرب حاجة الأول ومش حتكلفك حاجة!!!
فك غطاء تانك البنزين وبعدين فك خرطوم البنزين اللى جاى من التانك وداخل على طلمبة البنزين
وانفخ هواء فى الخرطوم ده لمدة ثوانى (ثانيتين أو ثلاثة) ولازم تكون متأكد انك فاكك غطاء تانك البنزين.
ركب الخرطوم تانى فى الطلمبة واربط الكوليه ورجع غطاء التانك
ان شاء الله ستجد كل شئ أصبح تمام
جزاك الله خيرا
هو انا بصراحة بقلق من الحاجات دي وعموما أنا غيرت الميكانيكي والميكانيكي الجديد قالي بس هي غالبا خراطيم البنزين محتاجة نضافة ودا تقريبا اللي حضرتك قولته، إن شاء الله هابقى أعملها وأرد عليك.
قديم 09-04-2010, 11:00 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamaza81 مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا
هو انا بصراحة بقلق من الحاجات دي وعموما أنا غيرت الميكانيكي والميكانيكي الجديد قالي بس هي غالبا خراطيم البنزين محتاجة نضافة ودا تقريبا اللي حضرتك قولته، إن شاء الله هابقى أعملها وأرد عليك.
ان شاء الله بسيطة، حتلاقى سدد فى الخراطيم والمواسير الواصلة من تانك البنزين الى طلمبة البنزين وياريت الميكانيكى يشوف اذا كان هناك فلتر بجوار تانك البنزين يغيره بالمرة. وفى انتظار النتيجة.