العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 03-12-2010, 03:17 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير عن مشاكل وعيوب نيسان صني 2009 - 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Khaled Youssef مشاهدة المشاركة

انا لسة شارى صنى 2011
العيب الوحيد فيها وجود رعشة و ترتيلة فى الموتور بتسمع فى العربية
يعنى لما تبص على الموتور تلاقيه كل ثانيتين يتهز هزة
ولو قاعد فى السيارة تحس بالرعشة فى الدركسيون
الرعشة بتزيد لو شغلت التكييف مثلا او نقلت على ال d او r
انا عامل بالعربية اربعمائة كيلو فقط وحجزت ميعاد يوم الخميس القادم عند يونايتد جروب اللى فى الدراسة
حاجة تحرق الدم فعلا
الحكاية دىحصلت معايا اول م اشتريت العربية فعلا وحتى فى يونايتد جروب استغربو عليها لكن مع الوقت اختفت ويبدو انها بتاخد وقتها لحد ميكانيزم العربية م يتظبط

انتقل الى رحمة الله .. ونسأل الله له الرحمة والغفران
قديم 03-12-2010, 07:44 PM
Dr.Khaled Youssef Dr.Khaled Youssef غير متواجد حالياً

Dr.Khaled Youssef has a spectacular aura aboutDr.Khaled Youssef has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

الحكاية دىحصلت معايا اول م اشتريت العربية فعلا وحتى فى يونايتد جروب استغربو عليها لكن مع الوقت اختفت ويبدو انها بتاخد وقتها لحد ميكانيزم العربية م يتظبط
انا عرفت سر الحكاية يا باشا
عيب فى تصميم كهرباء العربية
توجد هزة بسيطة فى موتور السيارة كل ثانيتين تقريبا
انت لا تشعر بهذة الهزة التى تزيد قوتها شيئا ما عند عمل المروحة ال low
مع عمل السرعة الhigh للمروحة تزيد شدة الهزة
المحصلة انك هاتتجنن لما تلاقى الهزة بتروح و تيجى
طبعا معظم الوقت مش هاتكون السرعة الhigh شغالة لذلك هايتهيألك ان الهزة راحت و ان العربية (طبعت على بعضها) و دى الجملة اللى بيضحكو بيها فى التوكيل و فى منتديات تانية على اللى بيشتكوا من العيب دة
بيستنى لما المروحة تفصل و يقولك بص (العربية زى الفل يا باشا)
انا حاليا مش عارف اعمل ايه فى الموضوع دة بعد ما عرفت سببه
اكبر دماغى
ولا احاول اخلى جهاز المستهلك يتدخل
قديم 03-12-2010, 08:06 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

واضح ان اللى قال لك السر الخطير ده معندوش فكرة عن كهرباء السيارة
لانى اصلا مكنتش بحس بيها الا وهى دايرة وواقفة مكانها وكان صوت الموتور بيروح وييجى وانا عمرى م سقت سرعات بطيئة غير اول 1000 كيلو فقط وكان البطىء بتاعى 90 او 100
لكن انا مبجريش اقل من 140 او 150
ثم انت طبعا زيك زى معظم الملاكى مبتركبش كتير يعنى تلاقيك مثلا عملت ال 400 كيلو دول فى شهرين او تلاتة مثلا او اقل شوية لكن انا عملت 80 الف فى سنة
وعموما اسأل تانى

قديم 03-12-2010, 08:52 PM
Dr.Khaled Youssef Dr.Khaled Youssef غير متواجد حالياً

Dr.Khaled Youssef has a spectacular aura aboutDr.Khaled Youssef has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

واضح ان اللى قال لك السر الخطير ده معندوش فكرة عن كهرباء السيارة
لانى اصلا مكنتش بحس بيها الا وهى دايرة وواقفة مكانها وكان صوت الموتور بيروح وييجى وانا عمرى م سقت سرعات بطيئة غير اول 1000 كيلو فقط وكان البطىء بتاعى 90 او 100
لكن انا مبجريش اقل من 140 او 150
ثم انت طبعا زيك زى معظم الملاكى مبتركبش كتير يعنى تلاقيك مثلا عملت ال 400 كيلو دول فى شهرين او تلاتة مثلا او اقل شوية لكن انا عملت 80 الف فى سنة
وعموما اسأل تانى
طبعا يا باشا انا زيك برضة ما بحسش بالموضوع دة الا و السيارة واقفة او على الd و r بدون الضغط على دواسة البنزين(يعنى و العربية ماشية لوحدها بسرعة بطيئة جدا)
انا مش فاهم ايه وجه الخلاف بيننا
وماذا تقصد بموضوع ال 400 كيلو و الشهرين و ايه علاقته بالموضوع؟
عموما انا دخلت جوة التوكيل و شفت شاشة السكانر فعلا عدد لفات الموتور بيزيد و يقل اكتر لما المروحة تكتب low و تحش بهزة بسيطة و بعدين لما يكتب high تلاقى العداد الديجيتال بتاع الrpm اللى على السكانر بيتغير بطريقة اسرع و اكتر فوق و تحت و تحس بالهزة اشد
و علشان اتاكد خليت المهندس عمل وصلة بحيث السرعة العالية ما تفصلش و فعلا الهزة فضلت مستمرة
قديم 03-12-2010, 09:16 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة

اقصد بموضوع الكيلو متر ان ميكانيزم العربية بيتظبط غالبا بعد 6000 كيلو تقريبا وبعد ال10000 كيلو ميكانيزم العربية بيكون اتظبط تمااااااااااااما
الغلطة اللى بيعملها المصريين او غالبيتهم انه بيحسب الحكاية بالمدة مش بالكيلو متر
مثلا
واحد يقول
انا بقى لى 10 سنين بسوق واانا معايا رخصة من 10 سنين
كلام جميل
لكن السواقة نفسها كام كيلو متر
وعندنا واحد جارنا راكن عربيته ليل نهار تحت البيت وبيروح الشغل بالمترو وعربيته موديل 2005 ومعملتش 5000 كيلو على بعض
فأنت ممكن تكون عملت ال 400 كيلو فى كام شهر ومتخيل ان العربية فى كام شهرم اتظبطتش مع انها كل اللى مشيتهم 400 كيلو فقط
مالهاش علاقة بالمدة وانما بحركة التروس ودورة العربية نفسها من ميكانيكا الى كهربا وخلافه
طبيعى ان اى حاجة جديد ة ليها شىء اسمه الميكانيزم او بتتطبع بلغة اهل الصنعة او الفنيين
والميكانيزم ده بياخد وقت طبعا حسب الحاجة
زى م انت مثلا بتكون صاحى من النوم جسمك كله فى حالة ارتخاء مش ممكن هتعمل نشاطك المعتاد اللا بعد تهيئة الجسم نفسه
حتى لو حبيت تعمل تمارين رياضية لازم تعمل شوية سويدى الاول وتمارين خفيفة لتهيئة العضلات والا يحصل لها تمزق عند بذل اى مجهود مفاجىء
وكذلك العربية واى شىء ليه حركة ميكانيكية او كهربية له فترة تشغيل تحتسب بالكيلو متر مش بالمدة بعدها جميع العيوب بتختفى
ولذلك اول 1000 كيلو متر مفروض سرعاتك لاتزيد عن 80 او 90 كيلو بالكتير فى الساعة
ثم حتى صيانة ال5000 سرعتك لاتزيد عن 120 بعدها تقدر ترفع السرعات زى م انت عايز
ولذلك دايما اول صيانة لاى عربية بعد 1000 كيلو للاطمئنان على الميكانيزم والتانية بعد 5000 يعنى بعد 4000 كيلو من اول صيانة وبعد كده كل 5000 كيلو لان الميكانيزم بيبتدى يتظبط
مش مسألة انهم بيغيرو زيت وخلاص زى م معظم الناس فاهمة