العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 08-11-2010, 11:57 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute
للاهمية عايز ارخص العربية باسمى وصاحب العربية معا توكيل انا عايز ارخصها باسمى

انا عايز اعرف دلوقتى انا اشتريت لانوس 2002 1500cc كاملة مانيوال عايز ارخص العربية باسمى وصاحب العربية معا توكيل انا عايز ارخصها باسمى وطبعا لازم تتدخل فحص فعايز اجدد 3 سنين فكنت عايز اعرف تكلفة الترخيص 3 سنين كام وعايز اعرف اجراءت نقل الملكية اى وتكلفة كام والخطوات الصحية اى للترخيص باسمى يعنى عايز اعرف البلغ كلة للترخيص 3سنين وننقل الملكية واذهب الاول الى الشهر العقارى ام المرور والاجرات والمبالغ بالظبط لو سمحتو حد يرد عالية لانى مش معاية وهستلف المبلغ الاى هتقولو عالية ارجوكو
قديم 08-11-2010, 11:58 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز ارخص العربية باسمى وصاحب العربية معا توكيل انا عايز ارخصها باسمى

اة نسيت المبلغ هو 43 الف جنية
قديم 24-06-2011, 01:28 PM
الصورة الرمزية أبو زيزو المصري
أبو زيزو المصري أبو زيزو المصري غير متواجد حالياً
من انا؟: العبد الفقير إلى الله
التخصص العملى: مدير موارد بشرية
هواياتي: القراءة

أبو زيزو المصري will become famous soon enough
افتراضي رد: عايز ارخص العربية باسمى وصاحب العربية معا توكيل انا عايز ارخصها باسمى

بالنسبة لترخيص عربيتك:
1_ لو معملتش العقد النهائي لازم تعمله في الشهر العقاري وتكلفة تسجيله في الشهر العقاري حوالي 1000 جنيه.

2_ بعد كدة هتطلع بالعقد على المرور القديم اللي تابعة ليه العربية ومعاك العقد النهائي والرخصة والتوكيل اللي باعلك بيه العربية، ومن الأفضل إنك تستنى لحد لما الرخصة تنتهي, وهتقول لهم عاوز أنقل ملكية.

3_ هتدخل ترفع بصمة و هتاخد شهادة بيانات للعربية وتطلع بيها على مرور حلوان تفحص هناك و تطابق البصمة .

4_ بعد كدة تطلع على المرور القديم هياخدو منك النمر القديمة ويا ريت لو تعرف تطلع براءة الذمة من المرور القديم, وهيدوك شهادة بيانات تمشي بيها لمدة 15 يوم لحين ورود الملف لحلوان.

5_ تطلع بقى على مرور حلوان بالكلام ده كله وتقول لهم على شهادة البيانات وانك عاوز تعمل الترخيص وبعد 10 أيام تروح لهم تاني هيكون الملف وصل وترخص عادي جدا .

6_ تكلفة الحوار ده: وثيقة التأمين لمدة سنة بحوالي 110 جنيه وضريبة السنة الواحدة 234 جنيه وشوف بقى انت عاوز ترخص كام سنة , أما المصاريف الجانبية من استمارات وانتقالات وخلافه هتعملها حوالي 150 جنيه.

7_ طبعا ده موال أزرق ومنيل بس للأسف هي دي بلدنا.

وبالتوفيق إن شاء الله

SADAT, THE GREAT MAN OF HIS TIME
قديم 28-01-2012, 10:18 PM
الصورة الرمزية ماجد شاهين
ماجد شاهين ماجد شاهين غير متواجد حالياً

ماجد شاهين is a name known to allماجد شاهين is a name known to allماجد شاهين is a name known to allماجد شاهين is a name known to allماجد شاهين is a name known to allماجد شاهين is a name known to all

الله ينور يا ابو زيزو وربنا يكون فى عوت اى حد يقرب ناحيه اى مرور فى مصر
قديم 19-02-2012, 11:41 PM
بدر الجندى بدر الجندى غير متواجد حالياً

بدر الجندى is on a distinguished road

بلدنا بلد الكوسة لو لك خفير فى المرور حيعمك اللازم فى نصف ساعة مالكش اقف فى الصف الطويل والروتين اللى مابينفض وهية دى بلدنا