العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 07-12-2012, 10:44 PM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رفع اداء المحرك 60 حصان بدون فلتر وتربو وووووووو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly shalby مشاهدة المشاركة

ياباشمهندس هذا التعديل لايصلح معك اذا كان الموضوع بجد لايمكن لاحد يعرف عن الادا اكثر منى نصيحة لوجة الله يوجد فرق فى سرعة الموتور وسرعة السيارة يمكن ان تسرع من الماتور كما تشاء وذلك على حساب تاكلة ولكن سرعة السيارة. انت محكوم بفتيس بطيء وخصوصا فى لادا 1200س س بالاضافة الى كورونة السيارة بطيئة اذا كانت على كبالن كنت ممكن اصدق ---- اكثر من ذلك فعلتة مع الادا -- فهذة السيارة غير مخصصة للسرعات
للاسف كلامك مش مظبوط الفتيس والكرونه ما هي الا اداه لنقل الحركه وليس توليدها بمعني لو الطاقه اللي جايلها كبيره الخرج حيبقي كبير لو الطاقه اللي جايلها ضعيفه حيبقي الخرج ضعيف
الاساس هو المحرك ومع ذلك الفتيس والكرونه لها قدره احتماله بس عشان تتخطاها فعربيه زي اللادا يبقي علي الاقل عايز موتور v8 مزرد ب 2 شاحن توربيني

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128
قديم 08-01-2013, 09:43 PM
amrelweekil amrelweekil غير متواجد حالياً

amrelweekil will become famous soon enoughamrelweekil will become famous soon enough
اعلان رد: رفع اداء المحرك 60 حصان بدون فلتر وتربو وووووووو

السلام عليكم جميعا انا يعتذر عن انى فى غلطة فى الكتابة فى طريقة عمل التعديل وهى ان انت تعمل الشق بعمق 4 ملى او 5 مش واحد سم انا اسف جدااا
والاخبار الجديدة انى عملتها على عربية فيات رجاتا 1500 وكانت عملة طقم شمير ولين عليها وكانت زى الفل ومسخنتش المكنة فى التلين وبتقوم علطول فى الدوارة ان شائ الله حرفع الصور واسع على الغيبة دية
لو حد عاز اى مساعدة يكلمنى على الرقم دة 011124121267
وشكراا ليكم جداا
قديم 30-01-2013, 02:54 AM
wwael12345 wwael12345 غير متواجد حالياً

wwael12345 will become famous soon enough

طيب ينفع نجرب على الموتسكل
و لا ميجبش نتيجة
قديم 31-01-2013, 04:18 PM
amrelweekil amrelweekil غير متواجد حالياً

amrelweekil will become famous soon enoughamrelweekil will become famous soon enough
للاهمية رد: شرح كيفية عمل التعديل فى تعديل فى المقاسات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrelweekil مشاهدة المشاركة

السلام عليكم جميعا الصور الى حطيت لنكتها دية انا رفعتها للشرح والتوضيح وفيها صور الموتور بتاعى الى عدلتة
خلونى الاول اشرح وبعدين تشوفو الصور لتاكيد الشرح.
اولا:بالنسبة لنوع الموتور:
مش شرط نوع الموتور اية اى كان بينفع على كل الانواع المهم ان يكون فية مساحة يتعمل فيها الشق فى الوش .
ثانيا : المقاسات: باختصار شديد ودون الدخول فى حسبات وتعقيدات ان الشق الى بيتعمل دة مش بيضعف من اى حاجة فى الموتور لكن كل الموضوع كانك عندك لوح خشب وبتعمل فية مجرى صغير اكيد دة مش حيكسر اللوح دة قصدى ان المجرى الصغير دة مش بيعمل حاجة فى الموتور ودة مرتبط بالمكان او المساحة الى بين الجوان بتاع وش السلندر والمكان الى جنب السوبابات وانت مربوط بالمساحة دية لو كبيرة او صغيرة يعنى
بالنسبة للمقاسات فى مقاس ثابت ومقاس حسب المساحة لو محتاج تكبر مفيش مشكلة

والمساحة دية بتكون بعمق 0.5 سم على طول المجرى وتكون موازية للبوجية اظبتها بالمسترة لو ميلة سنة مش مشكلة المهم تكون موازية للشمعة بالظبط وطول المجرى مرتبط بمساحة المكان بس اهم حاجة اوعى توسع لبعد الجوان حاول تبعد عنة بنص سم عشان تضمن الجوان مينفس بالنسبة للعرض لو زاد عن 1 سم مفيش مشكلة يعنى لو زادت 2او3 من عشرة مفيش مشكلة وبعدين بعد ما تخلص المجرى سنفرة بسنفرة حدادى لتنعيم المجرى .
سواء انت حتعملها بمنشار حدادى للتوسيع او مبرد حدادى مفيش مشكلة ولو عملتها عند خراط مفيش مشكلة بس حاول الاربع مجارى فى الاربع بساتم يبقو مقاستهام متساوية
وبكدة يبقى خلصت والف مبروك
ملحوظة للعربيات القديمة بعد ما تقفل اظبط هوا وكهربا تانى
هااااااااام
قديم 31-01-2013, 05:13 PM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrelweekil مشاهدة المشاركة

السلام عليكم جميعا انا يعتذر عن انى فى غلطة فى الكتابة فى طريقة عمل التعديل وهى ان انت تعمل الشق بعمق 4 ملى او 5 مش واحد سم انا اسف جدااا
والاخبار الجديدة انى عملتها على عربية فيات رجاتا 1500 وكانت عملة طقم شمير ولين عليها وكانت زى الفل ومسخنتش المكنة فى التلين وبتقوم علطول فى الدوارة ان شائ الله حرفع الصور واسع على الغيبة دية
لو حد عاز اى مساعدة يكلمنى على الرقم دة 011124121267
وشكراا ليكم جداا
عازين نعرف ايه الاخبار و حاسس بفرق ولا لا