العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > دايهاتسو Daihatsu

قديم 17-08-2011, 02:51 PM
ahmad_abdulghany ahmad_abdulghany غير متواجد حالياً

ahmad_abdulghany will become famous soon enough
رأى زراير في التيريوس عاوز أعرف بتعمل إيه؟

اشتريت عربية تيريوس 2008 أوتوماتيك الحمد لله امبارح

وصاحبها قاللي إنها دفع ثنائي (مش رباعي)

بس أنا شفت فيها زرار حسيت إنه بيبدل من دفع ثنائي لدفع رباعي.. صورته زي دي كده .. حد يعرف الزرار ده بتاع إيه؟ وإيه الوضع الأمثل له؟ (ياريت لو فيه مرجع أو لينك ممكن يشرح لي أكتر عنه بالعربي أو الإنجليزي - والإنجليزي أفضل)

الزرار التاني في جنب الفتيس الأوتوماتيك مكتوب عليه O/D مش عارف برضه بيعمل إيه واستخدامه الأمثل إيه؟ هل ليه علاقة بالقيادة في وسط المدينة أو في الطرق السريعة؟ وهل بيأثر على استهلاك الوقود؟

وشكراً مقدماً على مساعدتكم

- أحمد
قديم 17-08-2011, 03:08 PM
الصورة الرمزية Muhammad A
Muhammad A Muhammad A غير متواجد حالياً

Muhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond repute
افتراضي رد: زراير في التيريوس عاوز أعرف بتعمل إيه؟

لو مش عارف السيارة بها دفع رباعي او لا
قم برفع السيارة فانكان هناك كرونه عند العجل الامامي اذا السياره دفع رباعي وان لا يوجد فهي دفع ثنائى
وبنسبه لهذا المفتاح قد يكون له علاقه بنظام التعليق
قديم 17-08-2011, 03:23 PM
sasa3 sasa3 غير متواجد حالياً

sasa3 has a spectacular aura aboutsasa3 has a spectacular aura about

الزرار التانتى 0/d ده بيخلى العربيه سرعتها متذيدش عن 120 او 100 بس يعنى من عوامل الامان لو فكيته العربيه هتسحب معاك لحد ما تجيب اخرها
قديم 17-08-2011, 03:45 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

الزرار الاول ...... عند الضغط عليه

تظهر نفس الصوره اللى على الزرار ..... فى تابلوه السياره ...... ووقتها يشتغل نظام الدفع الرباعى ......
الزرار التانى ......... عند الضغط عليه وانت على سرعه عاليه ........ تحس ان السياره ..... سرعتها نزلت شويه ..... كأنك فى السياره المانيوال ..... نزلت الغيار درجه

اللهم احفظ بناتنا ونسائنا فى كل مكان من شياطين الانس
قديم 17-08-2011, 07:09 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

فعلا الاولاني بتاع ال 4X4
التاني بتاع فصل الاوفر درايف
لو دست عليه لمبة الاوفر درايف أوف حتنور في التابلوه
و الاوفر درايف معناه ترس صغير زي الخامس في المانيوال و يمكن اصغر لدرجة ان عدد لفات الماتور بتبقي اقل من عدد لفات العجل و من هنا جت التسمية ان انت بتدرايف حاجة بحاجة ابطيء
و فايدة الاوفر درايف ان العربية لما تثبت علي سرعة عالية فوق ال 65 مثلا الكنترول بينقل علي الترس ده يقوم ال RPM يوطي و العزم يقل بس استهلاك بنزين اقل و عمر اطول للفتيس و الماتور
اما فصله عن طريق دوس الزرار و اللمبة الصفراء اوفر درايف اوف تنور في التابلوه كده الكنترول مش حينقل علي الترس ده و العزم حيفضل عالي
و فايدة فصله لو قاطر حاجة او ماشي علي طريق سريع كله مطالع كتير
غلط تفصله كتير حفاظا علي الفتيس

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا