العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 01-03-2012, 05:00 AM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: معاك ايه تحمى نفسك بيه لقدر الله فى حالة السرقة تحت تهديد السلاح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة

: 010104~171:
شكرا ليك يا فندم ، والله نفسي ارخص حي

وعايز اقول لاستاذ كريم حاجة : حضرتك كلنا معانا ربنا بس ده ميمنعش ان احنا ناخد بالاسباب ، ونحاول ناخد حذرنا ونعرف ازاي نحمي نفسنا وحضرتك طبعا فاهم ان الانعدام الامني زايد شوية

وهقول حاجة فعلا المسدس اللي معايا خلاني اتجنب كذا موقف ملوش لزمة والله اعلم لو مكانش معايا كان ايه اللي هيحصل ، و لله الواحد بيحاول يبعد عن المشاكل علي قد ميقدر بس الواحد لازم يحاول ياخد حذره واحتياطاته صح ولا انا غلطان

مع احترامي الكامل ليك ولرأيك طبعا
قديم 01-03-2012, 05:14 AM
الصورة الرمزية crime
crime crime غير متواجد حالياً
من انا؟: متخصص توظيف سيارات وومركز خدمه معتمد كيا
التخصص العملى: مروج سيارات للسفارات وشركات السياحه والهيئات الحكوميه
هواياتي: .جديد السيارات .الكتب سماع القران الكريم

crime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الشوق كاديلك مشاهدة المشاركة

وعايز اقول لاستاذ كريم حاجة : حضرتك كلنا معانا ربنا بس ده ميمنعش ان احنا ناخد بالاسباب ، ونحاول ناخد حذرنا ونعرف ازاي نحمي نفسنا وحضرتك طبعا فاهم ان الانعدام الامني زايد شوية

وهقول حاجة فعلا المسدس اللي معايا خلاني اتجنب كذا موقف ملوش لزمة والله اعلم لو مكانش معايا كان ايه اللي هيحصل ، و لله الواحد بيحاول يبعد عن المشاكل علي قد ميقدر بس الواحد لازم يحاول ياخد حذره واحتياطاته صح ولا انا غلطان

طبعا حضرتك معاك حق بالذات ف الانفلات الامنى والاخذ بالاسباب بس
1 اعتقد ان انت مدنى يعنى مش مؤهل تاهيل كامل لاستخدام سلاح نارى وناس كتيير كده
2 ف بلدنا المحترم هوا اللى بيتعب وحقوا مهدور تقدر تقولى يا باشا لو حد ف شاف معاك المسدس ده هيعمل ايه مش هايقولك والله عندك حق ولا هيتفهم الموقف بالعكس ده انت هيتعملك محضر وهاتروح القسم وهتتبهدل اخر بهدله والله اعلم
ربنا يسترها عليك وعلينا وعلى امه المسلمين اجمعين

تقبل تحياتى
قديم 01-03-2012, 05:25 AM

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة crime مشاهدة المشاركة

2 ف بلدنا المحترم هوا اللى بيتعب وحقوا مهدور تقدر تقولى يا باشا لو حد ف شاف معاك المسدس ده هيعمل ايه مش هايقولك والله عندك حق ولا هيتفهم الموقف بالعكس ده انت هيتعملك محضر وهاتروح القسم وهتتبهدل اخر بهدله والله اعلم

تقبل تحياتى
1- حضرتك استخدامه مش صعب وسهل جدا تتدرب علي استخدامه ، وكمان حضرتك مجرد انك ترفع السلاح وتعمره ، او تضرب طلقتين في الهوا ده كافي عشان يخوف اللي بيحاول يثبتك
2- حضرتك المسدسات نوعين ، مسدس حي وده بيحتاج ترخيص

ومسدس صوت و فيه مسدس رش ( بيضرب الرش بتاع العصافير ، وفيه منه بيضرب رمان بلي) وده حضرتك مش محتااااااااج ترخيص بدون ترخيص
زيه زي بندقيه الرش بتاعت صيد العصافير ،

فلو اتمسكت بيه مفيش محضر ولا فضية ولا اي حاجة ، وممكن لو ظابط رخم اخره خالص ياخده منك

وطبعا انا فاهم وجهة نظر حضرتك تماما ومحترمها جدا ، بس انا قبل الثورة عمري محطيت قصافة في العربية ، بس حضرتك الظروف بتاعت البلد بتفرض عليه انه يقدر يحمي نفسه وعشان انا انسان مدني عارف اني مش هقدر ادافع عن نفسي من غير سلاح وفي حدود القانون

وتحياتي
قديم 01-03-2012, 01:20 PM
باسم لانسر باسم لانسر غير متواجد حالياً

باسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to all

انا معايا ربنا

والله انا لو شايل معايا دبابه لو ليا نصيب انى اشوف حاجه هاشوفها
بسم الله الرحمن الرحيم قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا صدق الله العظيم
بس ربنا كمان قالنا ناخد بالأسباب
يعنى منرحش نرمى نفسنا فى البحر ونقول لو لنا نصيب نغرق هنغرق
كامل الشكر والاحترام والتقدير لمرورك الكريم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 مشاهدة المشاركة

ربنا يسترها على الكل
فى مشكلة انا معايا سلاح بس ما اظنش انه هيجلي قلب استخدمه لاننا مش مجرمين يا جماعة حتى لو تعرضت لهجوم ومعالك اسرتك الموضوع بيبقى مفاجأ يا اخوانا ومحدش يعمل فيها ابو السبع رجالة احسن حاجة الجرى وافرم اى شئ فى طريقك هى دى الجدعنة كلها وربنا ما يكتبها على حد يا رب
عموما افضل سلاح هو حماية ربنا وستره معانا ودى احسن حاجة
انا متفق مع حضرتك
احياناً بنكون مسلحين بس مش عندنا الجرأة اننا نستخدم السلاح , اظهار السلاح هيكون شئ امره سهل ودا ممكن يسبب لنا مشاكل كتير يعنى مع اى خلاف مع اى سواق هتلاقى نفسك طلعت السلاح من غير حتى ما تستخدمه بس دا هيكون له انعكاسين : الاول ان اللى ادامك يقلق فعلاً ويمشى ولو انه هيعمل فيها بردو ميكروباص رجالة
والانعكاس التانى ودا الغالب فى عصر البلطجيةة انه يوريك انه بلطجبى ومعاه سلاح هو كمان وساعتها الموضوع هيكبر

مش اى حد بيعر يستخدمه فعلاً و لابد من تدريب , تابعنى فى الرد لإنى عاوز استفسر من حضرتك على حاجة بس اعذرنى والله المنتدى هنا فيه مشكلة ومش بيرتب الاقبتاس

تقبل تحياتى
انا بتفق معاك برده ولازم كمان نكون هاديين جداً ويكون اللجوء للسلاح دا آخر حاجة
وبتفق معاك ان فعلاً فى ناس كتير معندهاش خبرة فى الاستخدام ودا له عواقب وخيمة ممكن حتى على الابرياء المحاوطين بالمنطقة الى فيها اى حوار وكدا

1- حضرتك استخدامه مش صعب وسهل جدا تتدرب علي استخدامه ، وكمان حضرتك مجرد انك ترفع السلاح وتعمره ، او تضرب طلقتين في الهوا ده كافي عشان يخوف اللي بيحاول يثبتك
2- حضرتك المسدسات نوعين ، مسدس حي وده بيحتاج ترخيص

ومسدس صوت و فيه مسدس رش ( بيضرب الرش بتاع العصافير ، وفيه منه بيضرب رمان بلي) وده حضرتك مش محتااااااااج ترخيص بدون ترخيص
زيه زي بندقيه الرش بتاعت صيد العصافير ،

فلو اتمسكت بيه مفيش محضر ولا فضية ولا اي حاجة ، وممكن لو ظابط رخم اخره خالص ياخده منك

وطبعا انا فاهم وجهة نظر حضرتك تماما ومحترمها جدا ، بس انا قبل الثورة عمري محطيت قصافة في العربية ، بس حضرتك الظروف بتاعت البلد بتفرض عليه انه يقدر يحمي نفسه وعشان انا انسان مدني عارف اني مش هقدر ادافع عن نفسي من غير سلاح وفي حدود القانون

وتحياتي
هنا سؤالى بقى ياباشا

مسدس الرش دا جايبه منين ؟

انا عندى بندقية رش وليا ولله الحمد خبرة جبارة فى الصيد والكلام دا
لكن اول مرة اعرف ان فى مسدس رش ياريت تقولى سعره وتقولى الذخيرة بتاعه رقم 1 ولا 2
ومتهيألى كمان ان صوته ضعيف يعنى انا عندى البندقية صوتها مش بيبقى قوى فى الضرب زى مسدسات الصوت والنار الحى وكدا لكن الرش دا صوته ضعيف جداً فى البندقية مابالك انت المسدس ؟؟
قديم 01-03-2012, 09:05 PM

هنا سؤالى بقى ياباشا

مسدس الرش دا جايبه منين ؟

انا عندى بندقية رش وليا ولله الحمد خبرة جبارة فى الصيد والكلام دا
لكن اول مرة اعرف ان فى مسدس رش ياريت تقولى سعره وتقولى الذخيرة بتاعه رقم 1 ولا 2
ومتهيألى كمان ان صوته ضعيف يعنى انا عندى البندقية صوتها مش بيبقى قوى فى الضرب زى مسدسات الصوت والنار الحى وكدا لكن الرش دا صوته ضعيف جداً فى البندقية مابالك انت المسدس ؟؟
بص يا استاذ باسم مسدس الرش بيتباع عند اي محل بيبيع اسلحة ، انا المسدس اللي معايا تركي وكنت شاريه من واحد صاحبي ب1000 ، بس معرفش النوع اللي معايا تمنه كام في السوق

مسدسات الرش حضرتك في منها بيضرب رش رقم(1)
وفي بيضرب رش رقم (2) ، وفي نوع بيضرب رمان بلي
المسدس اللي معايا بيضرب رمان بلي (كور حديد صغيرة )
وهوا بيكون فيه امبوبة صغيرة غاز بتتغير بعد ما تضرب بيه حوالي 30 مرة ده اللي بتعطي قوة الاندفاع للرش ، بعد تقريبا 30 مرة بيكون الغاز خلص فقوة الطلقة بتكون ضعيفة اوي

بص حضرتك المسدس اللي بيضرب رش رقم (1) سمعت انه افضل عشان بيجيب مسافة اكبر وسرعة الطلقة فيه اكبر
صوت الطلقة مش قوي اوي ، بس الطلقة بتاعته بتعور بعكس مسدس الصوت لازم مسافة قريبة جدا عشان يصيب الشخص
المسدس اللي معايا صوته عالي شوية قريب من صوت المسدس الحي وهو صاحبه كان معدل فيه ( بس بصراحة معرفش ايه التعديل ) بس مع واحد صاحبي نوع تاني صوته ضيف جداا

وبخصوص انك غاوي صيد ، انا كمان بحب الصيد جدااا
ابتديت مشواري مع الصيد بنبلة كنت بجيب بيها جوافة ومانجة من علي الشجر من وانا في 2 ابتدائي
لحد ما بقي عندي 14 سنة اشتريت بندقية رمسيس زي الزيفت كنت انشن علي حاجة والاقي الطلقة راحت حتة تانية خالص بس اصطدت بيها كتتتير وقضيت معايا احلي ايام
وبعد كده اشتريت بندقية جامو من واحد صاحبي مستعملة ب8050 جنيه وعدلت فيها شوية وبعد كده اسعار السلاح زادت جدا وكنت راكنها فترة بعتها من حوالي3 سنين ب1500 جنيه وكان تمنها جديدة ب3500 جنيه
فكرتني بالذي مضي كانت ايام
تحياتي : CONGRA~238: