العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 12-10-2011, 03:46 AM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تغيير زيت فتيس اللانوس المانيوال بالصور

جزاك الله خيرا على هذا الموضوع الجميل
مجهود رائع

عليك بالاستغفار فانه المفتاح السحرى لكثير من المشاكل
وكان النبى الكريم صلى الله عليه وسلم يحب دعاء سيدنا يونس :
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
وكان يقول عنه انه دعاء اخرج الله به يونس من ثلاث ظلمات ، ظلمة بطن الحوت وظلمة الليل وظلمة البحر .

خالص الدعاء لك ولاسرتك الكريمة بالستر والصحة وراحة البال .
ربنا يباركلك والف شكر على دعائك الجميل

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا
قديم 12-10-2011, 03:50 AM
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute

مشكور على مجهودك الرائع

بجد موضوع مميز ويستاهل التثبيت. على فكرة الشغلى العملى دة مفروض يكون أعلى تقيم لهذا يستاهل خمس نجوم.. ربنا يشفى زوجتك ويخلى لك اولادك ويسدد دينك...

جزاك الله كل خير اخي الكريم واجاب الله دعائك ونفع بك ورمضان كريم عليك وعلي كل اسرتك اللهم امين بسراحه الموضوع ده في غايه الاهميه ولاني مهتم بموضوع الصيانه الدوريه وبحب اعمل كل حاجه اقدر اعملها للعربيه من غير ما اروح للميكانيكي يعني تقدر تقول العبد لله هاوي وبيحب يعمل كل حاجه بايده بس موضوع تغيير زيت الفتيس ده مكنتش افتكر انه سهل للدرجادي لان الميكانيكي كان بيعمل فلم هندي علي ما بيغيره بس الحمد لله انا دلوقتي اقدر اغيره واللفضل لله ثم ليك انت اخي الكريم جزاك الله كل خير وشفي لك زوجك وسدد عنك دينك اللهم امين كل عام وانتم بخير

بجد شرح رائع و موضوع جميل
تقبل تحياتى

شكرا لك على الموضوع الرائع وبالشفاء العاجل ان شاء الله لزوجتك

موضوع يستحق التقدير
تسلم ايدك

اللهم امين يارب العالمين

الله انت هايل احلا حاجه فيك انك بتعمل كل حاجه على ايدك الواحد لما بيروح للمكانيكى ويدفعلو اللى هو عاوزه وكمان بقشيش وبرضه ميعملهاش كويس

اللهم اشفى زوجتك وبارك فى اولادك ويعطيك الصحه والعافيه
اللهم بارك لكم وفيكم

اللهم تقبل منى ومنكم الدعاء الصالح

اللهم آمين

ابو فارس
01006898520
قديم 12-10-2011, 03:51 AM

ممكن سؤال؟ هو كل انواع الفتيس المانيول بتاخد نفس القدر من الزيت،، يعنى الكمية لكل السيارات هى 1800 سنتى مكعب....
اكيد لآ

كل عربيه وليها مقدار مختلف

ارجع لمانيوال عربيتك

ابو فارس
01006898520
قديم 12-10-2011, 04:06 AM

موضوع جميل و مجهود رائع يا استاذ عصام و عندى اضافه لو تسمحلى و لو تحب تعمل تعديل فى الموضوع الاصلى لتوضيحه ان الطبه العليا الموجوده فى الصوره انت كاتب انها بتتربط كويس يا ريت توضح للناس انها بتتربط كويس لكن مش جامد لان الطبه دى المنيوم و بتتربط على كبايه الفتيس و خامتها ايضا المنيوم و لو ربط الطبه خفيف بعض الشئ و رجعت بعد فتره تفكها هاتلقيها مربوطه جامد و عن تجربه شخصيه انا ربط الطبه دى جامد فى عربيه لانوس قبل كده و الكبايه بتاعه النقلات اتشرخت بسبب الربط ( علما ان مهنتى تستدعى ربط مسامير كتير يعنى انا مش جديد فى الربط بس الانسان هايفضل يتعلم طول عمره ) لان الكبايه خفيفه جدا من عند مكان الطبه و ممكن تتشرخ بسهوله .

بالنسبه للناس المعترضه على تغيير زيت الفتيس انا شايف انه يوجد عموما خلاف دائما فى الموضوع ده و انا شايف انه يتغير و خلاص لكن انا معترض على شئ واحد و هو نوعيه الزيت المستخدمه و خصوصا فى السيارات المستورده لان بيكون فيها زيت مختلف تماما عن الزيوت المشهوره فى مصر و من غير ما نقول انواع زيت لكن يوجد فرق شاسع بين زيت فتيس الكيلو فيه ثمنه 19 جنيه و بين زيت فتيس الكيلو فيه ب 300 جنيه و على فكره الفرق مش فى السعر بس انت لو نزلت زيت بعد فتره هاتلاقى ده لونه اسود لكن فيه انواع ممكن تمشى بيها 150000 و 200000 كم و لو نزلتها هاتلاقيها بنفس اللون و بنفس الريحه و من اكبر التوكيلات فى مصر و خارجها كل فتره بينزل الزيت من الفتيس و يصفيه على 3 مراحل من الرواسب و يعبيه تانى فى نفس الفتيس النازل منه لكن لو انت بتستخدم الزيوت المتداوله و المعروفه فى السوق اعتقد لو تقدر تغيرها كل 10000 كم يكون احسن اضافه انه بيفرق جامد فى عمر الفتيس و الزيوت دى موجوده فى مصر لكن غير منتشره طبعا بسبب السعر .

و اعتقد ان زيت الفتيس مواصفاته و ظروف تشغيله مختلفه تماما عن زيت الموتور و قادر على التشغيل لمده اكثر بكثير من زيت الموتور و الممكن يفيدك فى الموضوع ده رأى خبراء الزيوت الموثوق فيهم و الجهات المعتمده و ده ممكن اى واحد يبحث فى الموضوع ده .
اتفق معك فى كل ما قلته

واشكرك على الأضافه والتنبيه

ابو فارس
01006898520
قديم 12-10-2011, 04:06 AM
الصورة الرمزية crime
crime crime غير متواجد حالياً
من انا؟: متخصص توظيف سيارات وومركز خدمه معتمد كيا
التخصص العملى: مروج سيارات للسفارات وشركات السياحه والهيئات الحكوميه
هواياتي: .جديد السيارات .الكتب سماع القران الكريم

crime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond repute

تقرير روعه ومجهود اروع
تسلم الايادى يا باشا