العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 14-08-2011, 11:36 AM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تغيير زيت فتيس اللانوس المانيوال بالصور

موضوع يستحق التقدير
تسلم ايدك

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 15-08-2011, 01:55 PM
hanafyx hanafyx غير متواجد حالياً

hanafyx is on a distinguished road

الف شكر عالمجهود دا و ربنا يجازيك خير عالموضوع الرائع ..بس ليا سؤال ..الجوان دا بيتجاب منين يعني من البنزينة و لا عند قطع الغيار ولا فين ؟؟؟ تاني حاجة مش عارف فين طبة مقياس الزيت دي ..ياريت لو في صورة موضحاها يبقي تمام اوي ...و لو انا عايز الموضوع دا الصراحة مش عارف اوقف العربية فين عشان اعرف انزل تحتها
قديم 30-08-2011, 04:02 AM
خالدصالح خالدصالح غير متواجد حالياً

خالدصالح is a glorious beacon of lightخالدصالح is a glorious beacon of lightخالدصالح is a glorious beacon of lightخالدصالح is a glorious beacon of lightخالدصالح is a glorious beacon of light

ادعولى ربنا

يشفى زوجتى ويسدد عنى دينى

اللهم آمين

اللهم امين يارب العالمين
قديم 01-09-2011, 01:42 PM
spare parts spare parts غير متواجد حالياً

spare parts has a spectacular aura aboutspare parts has a spectacular aura aboutspare parts has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام غنايم مشاهدة المشاركة

هنركب الطبه تانى ونربطها كويس ومننساش نركبلها غطاها البلاستيك مانع الأتربه
موضوع جميل و مجهود رائع يا استاذ عصام و عندى اضافه لو تسمحلى و لو تحب تعمل تعديل فى الموضوع الاصلى لتوضيحه ان الطبه العليا الموجوده فى الصوره انت كاتب انها بتتربط كويس يا ريت توضح للناس انها بتتربط كويس لكن مش جامد لان الطبه دى المنيوم و بتتربط على كبايه الفتيس و خامتها ايضا المنيوم و لو ربط الطبه خفيف بعض الشئ و رجعت بعد فتره تفكها هاتلقيها مربوطه جامد و عن تجربه شخصيه انا ربط الطبه دى جامد فى عربيه لانوس قبل كده و الكبايه بتاعه النقلات اتشرخت بسبب الربط ( علما ان مهنتى تستدعى ربط مسامير كتير يعنى انا مش جديد فى الربط بس الانسان هايفضل يتعلم طول عمره ) لان الكبايه خفيفه جدا من عند مكان الطبه و ممكن تتشرخ بسهوله .

بالنسبه للناس المعترضه على تغيير زيت الفتيس انا شايف انه يوجد عموما خلاف دائما فى الموضوع ده و انا شايف انه يتغير و خلاص لكن انا معترض على شئ واحد و هو نوعيه الزيت المستخدمه و خصوصا فى السيارات المستورده لان بيكون فيها زيت مختلف تماما عن الزيوت المشهوره فى مصر و من غير ما نقول انواع زيت لكن يوجد فرق شاسع بين زيت فتيس الكيلو فيه ثمنه 19 جنيه و بين زيت فتيس الكيلو فيه ب 300 جنيه و على فكره الفرق مش فى السعر بس انت لو نزلت زيت بعد فتره هاتلاقى ده لونه اسود لكن فيه انواع ممكن تمشى بيها 150000 و 200000 كم و لو نزلتها هاتلاقيها بنفس اللون و بنفس الريحه و من اكبر التوكيلات فى مصر و خارجها كل فتره بينزل الزيت من الفتيس و يصفيه على 3 مراحل من الرواسب و يعبيه تانى فى نفس الفتيس النازل منه لكن لو انت بتستخدم الزيوت المتداوله و المعروفه فى السوق اعتقد لو تقدر تغيرها كل 10000 كم يكون احسن اضافه انه بيفرق جامد فى عمر الفتيس و الزيوت دى موجوده فى مصر لكن غير منتشره طبعا بسبب السعر .

و اعتقد ان زيت الفتيس مواصفاته و ظروف تشغيله مختلفه تماما عن زيت الموتور و قادر على التشغيل لمده اكثر بكثير من زيت الموتور و الممكن يفيدك فى الموضوع ده رأى خبراء الزيوت الموثوق فيهم و الجهات المعتمده و ده ممكن اى واحد يبحث فى الموضوع ده .

لا اله الا الله محمد رسول الله
قديم 30-09-2011, 11:15 AM
الصورة الرمزية ahmedShafie
ahmedShafie ahmedShafie غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اعمال حره
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

ahmedShafie is a glorious beacon of lightahmedShafie is a glorious beacon of lightahmedShafie is a glorious beacon of lightahmedShafie is a glorious beacon of lightahmedShafie is a glorious beacon of lightahmedShafie is a glorious beacon of light

والله انت هايل احلا حاجه فيك انك بتعمل كل حاجه على ايدك الواحد لما بيروح للمكانيكى ويدفعلو اللى هو عاوزه وكمان بقشيش وبرضه ميعملهاش كويس

اللهم اشفى زوجتك وبارك فى اولادك ويعطيك الصحه والعافيه

ابو حماده