العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 19-06-2010, 10:03 AM
نادي ربيع نادي ربيع غير متواجد حالياً

نادي ربيع is on a distinguished road
رد: كل ما يخص الشهر العقارى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr/medo مشاهدة المشاركة

يا اخى الفاضل والله عارف الفرق بين التوكيلات واجراءاتها واستخدامتها .وكمان انا مقولتش ان الصفه مش هتتكتب فى العقد لانها اكيد هتتكتب فى العقد طبعا ، وبعدين حضرتك بتقول الصفه بالصيغه دىمينفعش تتكتب فى التوكيل العام وانا قولتلك لا مينفعش تتكتب فى التوكيل العام هى بتتكتب فى الدفتر ومقولتش بتتكتب فى العقد لان دا شىء طبيعى ان اللى هيتكتب فى العقد هو اللى هيتكتب فى الدفتر .

بص حضرتك انا مضطر انهى المناقشه لان واضح انى مش قادر اوصل اللى انا عايز اقوله لحضرتك .

لكن اخيرا الكلام اللى انا قولته سليم من الناحيه القانونيه وانا متاكد تماما من كلامى .

وكمان فى نقطه تانيه عايز اوصلهالك ان انتوا فى المصالح الحكوميه ماشيين بمبدأ كل شيخ وليه طريقه والقانون بيتنفذ على حسب فهم الموظفين وكل مكتب وليه نظام مختلف عن التانى وانا جربت دا بنفسى . يعنى ممكن تروح لمكتب معين تلاقى فيه اجراءات وتروح لمكتب فرع تانى تلاقى فيه اجراءات مختلفه تماما ورغم ان الموضوع واحد والقانون اللى بيحكم الموضوع واحد والتعليمات واحده . وممكن الممنوع فى مكان تلاقيه مسموح فى مكان تانى . بل ان ممكن داخل المكتب الواحد تلاقى موظف ليه راى ووموظف تانى ليه رأى تانى خالص ودا حصل معايا فعلا ان اتنين موظفين واحد يقول ممنوع وواحد يقول لا مش ممنوع والاتنين اتخانقوا مع بعض ومسكوا فى بعض و هذه هى الحكومه المصريه والروتين الحكومى المصرى .

واخيرا فالخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه .

وتقبل تحياتى
قال رسول الله صبى الله عليه وسلم
أنا زعيم (ضامن) ببيت في الجنة لمن ترك المراء (الجدال) وهو محق. صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
قديم 19-06-2010, 10:14 AM
نادي ربيع نادي ربيع غير متواجد حالياً

نادي ربيع is on a distinguished road
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

أ محمد السلام عليكم
اشتريت سيارة بيجو 405 - 1600 سي سي موديل 93 .
رحت اعمل توكيل وجد ان بطاقة صاحب السيرة منتهية وحضرتك علرفتنا البدائل جزاك الله خيرا
في حالة عمل عقد البيع ما هي رسوم التسجيل؟
وحضرتك ما قلتش نعرف من فين ان كانت السيارة محلي او مستورد
عذا على الاطالة لاني جديد في هذه المواضيع
قديم 19-06-2010, 04:09 PM
Emgrand Emgrand غير متواجد حالياً

Emgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond repute

الف الف شكر على الموضوع الجميل ده
ياترى ممكن حضرتك تقولنا اجراءات شراء (او حسب الاجراء المتبع) للتاكسى الابيض اللى عليه اقساط للبنك
قديم 20-06-2010, 05:23 PM
الصورة الرمزية elsaidy
elsaidy elsaidy غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: موظف بالشهر العقارى والتوثيق
هواياتي: القانون

elsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond repute

اشتريت سيارة بيجو 405 - 1600 سي سي موديل 93 .
رحت اعمل توكيل وجد ان بطاقة صاحب السيرة منتهية وحضرتك علرفتنا البدائل جزاك الله خيرا
في حالة عمل عقد البيع ما هي رسوم التسجيل؟
وحضرتك ما قلتش نعرف من فين ان كانت السيارة محلي او مستورد
عذا على الاطالة لاني جديد في هذه المواضيع

الانتاج المحلى والستورد تعرف من المرور يعنى تجيب شهادة بيانات
الرسوم 220

بعد الثورة هتسيب حقك
لا للفساد - للمحسوبية - للرشوة - للظلم - للاستغلال - للقهر

عندما تقطع اليد ويخرس اللسان يدعوا القلب واذا مات القلب فانت لست انسان بل......
نعم للعطاء والحب والاخوة ونصر بلادنا العربية
وأحياء البشرية

قديم 20-06-2010, 05:27 PM
الصورة الرمزية elsaidy
elsaidy elsaidy غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: موظف بالشهر العقارى والتوثيق
هواياتي: القانون

elsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond repute

الف الف شكر على الموضوع الجميل ده
ياترى ممكن حضرتك تقولنا اجراءات شراء (او حسب الاجراء المتبع) للتاكسى الابيض اللى عليه اقساط للبنك
للاسف ليس لى علم بهذه الاجراءات

بعد الثورة هتسيب حقك
لا للفساد - للمحسوبية - للرشوة - للظلم - للاستغلال - للقهر

عندما تقطع اليد ويخرس اللسان يدعوا القلب واذا مات القلب فانت لست انسان بل......
نعم للعطاء والحب والاخوة ونصر بلادنا العربية
وأحياء البشرية