العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 13-11-2011, 04:55 AM
YA122 YA122 غير متواجد حالياً

YA122 will become famous soon enough
عاجل رخصتى هتنتهى فى شهر 11 سنه 2012 ولكن انا تبع مرور حلوان ياريت الكل يدخل

كل سنه وانتم طيبين
والله مش عارف اعمل ايه
انا سمعت ان كل ملفات مرور حلوان اتحرقت
والى حتى مرخص 3 سنين بردو هيفحص حتى لو فاضل سنتين على الرخصه
من جديد وهيدفع من جديد!!!!!!!!!!!!!!!!!!

طيب انا دلوقتى واخد تصريح مؤقت
لان ملف العربيه كان تبع مرور القوات المسلحه
قعدو يدونى تصريح بسنه ثم تصريح بسنه
وباقى سنه اخيره الى المفروض اجدد بس التصريح المؤقت عشان انا دافع ل 3 سنين

ومش عارف هل الملف مارحش من القوات المسلحه ولا لآ اعمل ايه دلونى
قديم 13-11-2011, 10:16 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رخصتى هتنتهى فى شهر 11 سنه 2012 ولكن انا تبع مرور حلوان ياريت الكل يدخل

بالرغم من انى ما فهمتش سؤال حضرتك بس هانتكلم فى صلب الموضوع بغض النظر عن ان الملفات اتحرقت او لا
حضرتك بتروح مرور القوات المسلحة اللى تابع لية العربية وبتجيب من هناك حجتين اتنين
1- شهادة مخالفات او برائة زمة
2- عدد 1 شهادة بيانات موجهه للمرور بتاع حضرتك اى كان بقى حلوان او خلافة المهم المرور اللى انت تابع لية حضرتك من واقع البطاقة الشخصية .........ولو حضرتك معاك توكيل بلببيع فقط يعنى مش معاك عقد بيع مسجل لازم تجيب نفس شهادة البيانات موجهه للشهر العقارى عشان تقدر تعمل لنفسك عقد بيع مسجل
بتروح حضرتك المرور اللى انت تابع لية المذكور اعلاة وبتشترى نموذج فحص ونقل ملكية وتملة بياناته
وبترفع بصمة الموتور والشاسية ..... وبتختم ورقة شهادة صلاحية الطفاية وفى النهاية بتمضى كل الورق دة من مهندس الفحص ....وبعدين تتجه الى الشباك وتديلة نموذج الفحص مع شهادة المخالفات مع شهادة البيانات والتامين الاجبارى وبيدفع الضريبة وبامر الله تاخد رخصتك ودى كل الحكاية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 13-11-2011, 12:03 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رخصتى هتنتهى فى شهر 11 سنه 2012 ولكن انا تبع مرور حلوان ياريت الكل يدخل

- انا برضوا الملفات فغالمرور عندنا كلها اتحرقت
- واتقلى فالمرور حافظ على الرخصة وصورها واحتفظ بالصور
- لان اى تجديد هيكون بفحص جديد لعمل ملف كامل من واقع الرخصة القديمة
- وان كنت انا لما اشتريت العربية سحبت كل الورق ( فاتورة شراء - افراج جمركى - ...... حتى الفحص الفنى سحبتة قبل ما اسلمة ) على الاسكانر وممكن اطبعة ويبان كأنة اصل
- ولكن انا هأحتفظ بالورق دة واديلهم الرخصة

......................... ......................... ...
***ما ندمت علي شئ ندمي علي يوم***
***غـــــــــربت شمـــــــــــــــــــسه***
نقص فيه اجلـــــــي***ولم يزد فيه عمــلي