العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 21-01-2010, 09:36 AM
mohammedmoustfa mohammedmoustfa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير انتاج

mohammedmoustfa has a spectacular aura aboutmohammedmoustfa has a spectacular aura about
افتراضي رد: اسبرانزا تيجو - مميزات و عيوب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mag_magic مشاهدة المشاركة

فى الحقيقه حزنت عندما دخلت على موقع www.speranza620.com واحمد الله على سلامه صاحب هذه المشكله هو واسرته وربنا يعوض عليه فى العربيه واقترح عليه فعلا بالتوجه إلى حمايه المستهلك ورفع قضيه على الشركة حيث انى وجدت فعلا اكثر من واحد فى مواقع اخرى يشكون من وجود عيب فى تيش الفرامل وهو الذى يتسبب فى هذة الحوادث .
أما بالنسبة للسياره التيجو و الأسبرانزا عمتاً فأن شخصيا املك واحده
( تيجو 1600 ) وليا صديقى ايضا‘ معه ( تيجو 2000 ) والسياره اكثر من ممتازة بالنسبه لسعرها وبالفعل فيها بعض عيوب البسيطه فى التفنيش مثل صعوبه غلق الأبواب وبعض الكلام الأخرى غير المؤثر بالسنبه لى ولكنها عاليه على الأرض وحجمها كبير جدا يساعدنا فى نقل العديد من الأشخاص داخلها تصل ألى ( 9 أشخاص )
والعديد من البضائع وهذا هو الذى شجعنا انا وصديقى لشراء هذة السياره وخاصتأ ان كان معانا دايو لانوس وكنا نعانى بشده من أنخفاض السياره والأحتكاك الدائم فى الأرض والمطبات .
وحقيقه نسافر بالسياره كثيرا وصديقى لا يمشى اقل من 180 كم وهى معه من شهر 9 / 2009 م وحتى الأن ربنا سترها .
وبالنسبه لموضوع الحوادث بسبب سوء التصنيع فهذا امر وارد فلى صديق من 3 سنوات وربما اكثر اشترى سيارة رينو وكانت فى ذلك الوقت فرنساوى الصنع وتقفيل فرنساوى وبعد اقل من شهر وعلى طريق سفر انكسر الجزء اللى بيمسك العجل اليمين والشمال مش عارف اسمه ايه ( المقص ولا ايه ... ) والعربيه انقلبت بشكل هستيرى لدرجه ان صديقى ايده ورجله انكسره ومراته الحوض انكسر وكسور مضاعفه مش عاديه .
ومن اقل من سنة نفس الموضوع ولكن فى سياره افيو كورى وبعد استلام صديقى ليها ب 3 اسابيع .
فبصراحه كده الموضوع مش خاص بعربيه معينه ولكن هذه اخطئ وارده وهذه عيوب الات عمتاً .
وربنا يسترها علينا وعلى الجميع وانصح الجميع ( اى حد يشترى عربيه جديده حتى لو المانى يأمن عليها لان عيوب التصنيع وارده فى كل المصانع سوء مصرى او كورى او يابانى او حتى اوربى )
بس للاسف في شركات تامين في مصر ترفض التامين علي السيارات الصيني
قديم 21-01-2010, 04:14 PM
mag_magic mag_magic غير متواجد حالياً

mag_magic will become famous soon enoughmag_magic will become famous soon enough

بالنسبة لموضوع التأمين أنا امنت بسهوله خالص مع شركة المهندس للتأمين وليا صديقى اللى معاه ال 2000 امن بسهوله برضك يعنى انا معرفش شركة تأمين ترفض التأمين على السيارات الصينى ( من توكيلات محترمه مثل اسبرانزا أبو الفتوح - البافاريه - ..... الخ ) وليس السيارات الصينيه مجهوله الهويه التى بلا توكيل .

أما بالنسبة للعيوب فهى كما ذكرها صاحب الموضوع تماماً فى اول موضوعه صفحه 1 وهى عباره عن اشياء بسيطه مثل الأبواب وخلافه ( التوكيل ضبط الأبواب لصديقى ولكن انا لم اطلب منه ضبط الأبواب ) أما بالنسبة للعفشه والموتور فأنا اعنقد انا أحسن ما فى هذة السياره هى العفشه والموتور
بالنسبة للفرامل فأنا حتى الأن أرى انها جيده ولا يوجد بها اهتزاز او خلافه
العربيه معايا داخله على ال 10000 كم اغلبيته سفر
أستهلاك البنزين بالنسبة لل 1600 حوالى صفيحه ( 20 لتر ) لكل 200 كيلو داخل البلد على الطريق السريع تصل إلى من 250 إلى 275 كيلو
ال 2000 أستخدمها اكتر داخل البلد حوالى 170 كيلو وطريق سريع 220 كيلو للصفيحه ( 20 لتر )

و اخير موضوع الصوت والعزل بعد غلق الزجاج انا شخصيا ً لم اواجه هذه المشكله وذلك لانى اعتقد انها انهم ادركوا ذلك العيب وتم علاجه فى السيارات الحديثه موديل 2010 ( موديل 2010 بدا طرحه من 9 / 2009 م )
سعر السياره الأن ( 1600cc )فى التوكيل 82900 وذلك من 1/1/2010 بدل من 79900 بعد تعديل الزجاج الخلفى وزجاج الأبواب الخلفيه ( أصبح فاميه ) واستلام خلال شهر .
يمكن أن تجد السياره ارخص فى المعارض ب 82000 ولكن الموديل بدون زجاج فاميه ( بالزجاج الفاميه 85000 ) وطبعاً أستلام فورى

بالنسبة للسيارات ال 2000 cc سواء مانيوال او اتوماتيك فهى ارخص فى المعارض عن التوكيل واستلام فورى. ( 92000 بدل من 95000 سعر توكيل
102000 الف بدل من 105000 سعر توكيل ) .

كما أنك ممكن تلاقى حد جايب 2000 cc وبيبعه كسر زيرو وتنزل 10000 جنيه مثلا من السعر ( ومش عارف ليه بيبعها صراحه )
لكن 1600 لا متلاقيش

التعديل الأخير تم بواسطة mag_magic ; 21-01-2010 الساعة 04:43 PM
قديم 25-01-2010, 09:15 AM
islam lasheen islam lasheen غير متواجد حالياً

islam lasheen is on a distinguished road

انا عندي تيجو هي العيوب بيتاعتها مش مؤثرة اوي بس مميزاتها اكتر من عيوبها في ناس بتتكلم عن الأبواب بس دي مش مشكلة لان لما تقفل الباب جامد مبتسمعش صوت الصاج دا صوت الجلد و انا شايف انها صفقة كويسه بالنسبه للكمليات اللي فيها و كعربية عائلية و ايضا بالنسبة لملائمتها للشوارع المصرية كم حيث العلو و العفشة و هي لازم تتجرب لمدة لا تقل عن سنة
قديم 04-02-2010, 05:00 PM
mag_magic mag_magic غير متواجد حالياً

mag_magic will become famous soon enoughmag_magic will become famous soon enough

فى ناس بتتكلم على عضه فى الفيتس وبعض العيوب فيه ياريت اللى معاه المشكله دى او ظهرت عنده يقول فعلا فى مشكله ولا لاء وهل التوكيل حلها ولا لاء ؟؟
قديم 07-02-2010, 07:58 PM
amrsd amrsd غير متواجد حالياً

amrsd is on a distinguished road

الأخ Kholio ،
شكراً جزيلاً على تقييمك الموضوعى، لقد وجدت عرض وافى للمميزات و العيوب التى سمعت عنها أو رأيتها من قبل.
عمرو