العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 22-07-2014, 01:47 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات الهيونداي والكيا ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

غير الجوانات
هو حضرتك اللي ان شاء الله هتشتغل فيها
انا تحت امرك في اي معلومة عايزها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

لا مش انا اللي هشتغل فيها مفيش مكان تحت ايدي قريب افك فيه لاني بركن ف الشارع
فهل الشغل ده عليه هيتغير الجوانات الخاصه بدورة الزيت
وهل في الاساس الشنابر و العمرات في المواتير الجديدة ينصح بها ولا نخلص على الموتور واجيب شورت بلوك زي ما واحد صاحبي بينصحني حسب ما بيقول العيب بيرجع تاني

انا رائي العربية ممشيتش كتير عشان تغير شورت بلوك

حضرتك كنت ذكرت ان في الامكان قياس كبس الموتور في بعض السيارات باستخدام كمبيوتر الاعطال فهل ينفع عندي وإزاي لان مفيش في محافظتي حد بيقيس كبس موتور وممكن اشوف حد عنده جهاز اعطال

فعلا لو الجهاز اللي عنده فادر علي ذلك
او عنده جهاز قياس الضغط علي الكومبيوتر
عملت اختبار كبس للموتور واحد في بنزينه في اخر عباس العقاد ودي كانت النتيجه ان كبس الاسطوانه الثانيه قليل شوية
وبعده بيوم عملت اختبار كبس تاني في مركز وولف للزيوت وكانت النتيجه ان كبس الاسطوانه الاولي قليل شوية
وحاليا الزيت مشيت عليه يجي 3500 كيلو و نقص شوية ( في نص المسافة بين الشرطتين على مقياس الزيت )

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 24-07-2014, 07:16 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات الهيونداي والكيا ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

ايه اخر الاخبار

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 10-09-2014, 03:24 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

غير الجوانات
هو حضرتك اللي ان شاء الله هتشتغل فيها
انا تحت امرك في اي معلومة عايزها
اقتباس:
لا مش انا اللي هشتغل فيها مفيش مكان تحت ايدي قريب افك فيه لاني بركن ف الشارع
فهل الشغل ده عليه هيتغير الجوانات الخاصه بدورة الزيت
وهل في الاساس الشنابر و العمرات في المواتير الجديدة ينصح بها ولا نخلص على الموتور واجيب شورت بلوك زي ما واحد صاحبي بينصحني حسب ما بيقول العيب بيرجع تاني
اقتباس:
انا رائي العربية ممشيتش كتير عشان تغير شورت بلوك
اقتباس:
حضرتك كنت ذكرت ان في الامكان قياس كبس الموتور في بعض السيارات باستخدام كمبيوتر الاعطال فهل ينفع عندي وإزاي لان مفيش في محافظتي حد بيقيس كبس موتور وممكن اشوف حد عنده جهاز اعطال
اقتباس:
فعلا لو الجهاز اللي عنده فادر علي ذلك
او عنده جهاز قياس الضغط علي الكومبيوتر
عملت اختبار كبس للموتور واحد في بنزينه في اخر عباس العقاد ودي كانت النتيجه ان كبس الاسطوانه الثانيه قليل شوية
وبعده بيوم عملت اختبار كبس تاني في مركز وولف للزيوت وكانت النتيجه ان كبس الاسطوانه الاولي قليل شوية
وحاليا الزيت مشيت عليه يجي 3500 كيلو و نقص شوية ( في نص المسافة بين الشرطتين على مقياس الزيت )

حاليا نقص الزيت مستمر بصورة بطيئه و توقف ظهور الدخان او البخار اللي كان بيطلع ساعه ما بسخن العربية الصبح وده بعد ما غيرت البوجيهات وحطيت على البنزين منظف انجكشن

Magdy Moharam
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S

التعديل الأخير تم بواسطة michohat ; 10-09-2014 الساعة 03:31 PM
قديم 14-09-2014, 02:09 PM
احمد اوتو احمد اوتو غير متواجد حالياً

احمد اوتو is on a distinguished road

السلام عليكم..فيرنا 1500 كشفت عليها بالكبيوتر اداني العطل التالي engine coolant temp sensor 1 circuite high p0118 ما معني هذا العطل مع العلم ان مروحة الريداتير شغاله باستمرار
قديم 08-11-2014, 10:50 AM
pepsawe pepsawe غير متواجد حالياً

pepsawe is on a distinguished road

شكرا جدا على الموضوع الرائع ده
اولا ::: انا معايا الينترا 2012 شاريها مستعمله ... فيها مشكله حاليا فى النو الواطى مش بيشتغل فى الفانوسين ... و لكن النور العالى شغال مفيش فيه مشكله عايز اعرف فين الفيوز بتاع النور الواطى ده عشان اغيره و لو المشكله مش فىى الفيوز ؟؟؟ تبقي المشكله فين بقي ؟؟؟ اروح التوكيل و لا عند اى كهربائي محترم ؟؟؟
و كمان الميه بتاعت المساحات مش شغاله برده ؟؟؟ و قالوا ليا هتلاقى الفيوز محروق هوا كمان ؟؟؟
ثانيا ::: انا عندى لما بفتح الباب بالريموت الاشارات بتنور مرتنين و مفيش صوت ولا ايه حاجه ... و لما بقفل الباب بالريموت الاشارات مش بتشتغل خالص و لا بيطلع اى صوت و لكن العربيه بتتقفل فعلا .... دا يبقي العيب فين بقي ؟؟؟