العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 31-10-2008, 03:03 AM
DRSAMEHHABIB DRSAMEHHABIB غير متواجد حالياً

DRSAMEHHABIB is on a distinguished road
افتراضي رد: حقائق عن سيارات المعاقين

الاخ العزيز payoo
سمعت إن ممكن السيارة تترخص بإسم المعاق بدون رخصة قيادة مع دفع مبلغ 2500 جنيه تقريباً (كلام ناس أنا غير متأكد منه)
وبعد كده فك الحظر ونقل ملكيتها لك

ايه رايك في هذا الكلام
<!-- / message --><!-- sig -->
قديم 31-10-2008, 02:29 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DRSAMEHHABIB مشاهدة المشاركة

الاخ payoo
معلش عايز اعرف التفاصيل لو اخي اشتري سيارة وطبعا هيبعتها علي ميناء السويس باسم المعاق طبعا المعاق
هيروح يستلمها
لو معاه رخصة يعمل ايه بالتفصيل و
ولو معاهوش رخصة يعمل ايه
انا عارف اني تقلت عليك
ثانيا اعتقد ان العربيات هناك مختلفة تماما حتي لو سعرها زاد شوية افضل من المستعمل هنا
ايضا عايز اعرف بالتفصيل ازاي انقل ملكية العربية فورا
أنا تحت امرك

أولا
المعوق لازم يروح المجالس الطبيه عشان يعمل كشف على أعاقته واللجنة هي التي تحدد ما مدى اعاقته وإن كان يستحق سيارة معفاه من الـ20 ألف جنيه حمارك أو لا
واللجنه دي عشان تنعقد يجب أن يدفع 200 جنيه وينتظر مدة من 6 إلى 10 أشهر
وإن كان مستعجل يدفع 500 جنيه وتنعقد اللجنه بعد 1 شهر أو شهرين بحد أقصى

بعد أن يكشف المعوق ينتظر مدة شهر تقريبا لكي يأخذ النتيجة

وبعد أن يأخذ النتيجة ويكون مكتوب في التقرير أنه يستحق سيارة معاقين بها التجهيزات كذا وكذا وكذا
يذهب بعد ذلك غلى بورسعيد أو أسكندريه (حسب أختيار المعوق حينما قام بملئ الاستمارة)

وبعد أن يشتري السيارة يأتي إلى القاهرةلكي يقوم بتجهيز السيارة كما هو مكتوب في تقرير اللجنه بالظبط
ثم يذهب إلى وحدة المرور لكي يقوم بإصدار رخصة قيادة خاصة له لأنه لن يتم ترخيص السيارة إلا إذا كان يملك رخصة قيادة خاصة (وحتى لو قلت لهم أنك هاتأمن على سواق هايرفضوا برضه وهايقولولك إذا كان هو عنده مقدرة يجيب سواق يبقى عاوز عربية معوقين ليه؟)
وعشان تطلع رخصة القيادة الخاصة يبقى لازم تكشف تاني من الاول وجديد في حتة تانيه قبل مجرى العيون مش فاكر أسمها دلوقتي
المهم المعوق يكشف تاني نظر وعظام وبعد كده يروح المرور يمتحن وياخد على عربيته المجهزة وياخد رخصة القيادة الخاصة وبعد كده يرخص العربيه باسمه

وبعد كده تروح أنت وهو "مصلحة الجمارك" في شارع الطيران في مدينة نصر وتقوم بدقع 9600 جنيه مصالحة مع الجمارك لكي يقوموا بالسماح للمعوق أن يبيع السيارة

ثم يقوم ببيعها لك في الشهر العقاري بعقد مسجل بحوالي 1500 جنيه تقريبا "على حسب العربيه "

وبعد كده تروح المرور وترخص لنفسك من الأول وجديد باسمك بعد ما تشيل كل التجهيزات الخاصة بالمعوق إللي في العربيه وترجع العبيه زي ماكانت بالظبط

وبصراحة مش فاكر بالظبط إذا كانت دي هي كل الخطوات ولا أنا نسيت حاجه

بس على العموم لو أفتكرت حاجه هاجي أبلغك على طول

التعديل الأخير تم بواسطة Payoo ; 31-10-2008 الساعة 02:36 PM
قديم 31-10-2008, 02:35 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

الاخ العزيز payoo
سمعت إن ممكن السيارة تترخص بإسم المعاق بدون رخصة قيادة مع دفع مبلغ 2500 جنيه تقريباً (كلام ناس أنا غير متأكد منه)
وبعد كده فك الحظر ونقل ملكيتها لك
ايه رايك في هذا الكلام

أنا سمعت الكلام ده برضه لكن مش متأكد منه على العموم دي نمرة الأستاذ عبدالوهاب من إدارة المعوقين في مصلحة الجمارك بشارع الطيران تقدر تسأله على كل حاجه بالظبط وهو هايفيدك بالتأكيد
0101990694
قديم 31-10-2008, 07:25 PM
DRSAMEHHABIB DRSAMEHHABIB غير متواجد حالياً

DRSAMEHHABIB is on a distinguished road

الاخ العزيز payoo
اشكرك شكرا جزيلا وانا في انتظار اي تفاصيل تحب تضيفها
قديم 29-11-2008, 02:49 AM
الصورة الرمزية الزيبق
الزيبق الزيبق غير متواجد حالياً

الزيبق has a reputation beyond reputeالزيبق has a reputation beyond reputeالزيبق has a reputation beyond reputeالزيبق has a reputation beyond reputeالزيبق has a reputation beyond reputeالزيبق has a reputation beyond reputeالزيبق has a reputation beyond reputeالزيبق has a reputation beyond reputeالزيبق has a reputation beyond reputeالزيبق has a reputation beyond reputeالزيبق has a reputation beyond repute

ptmnlo123per1127نحن السابقون وانتم اللاحقون
بس انتة عندك الجرأة عنى ان شربت مقلب طلع من نفوخى فى بورا 2003
ونفسى انسى مش عارف واللة ياعم هانى ساعات بكلم نفسى
ياللة على كل حال هو دة اخر الطمع
والنبى متقلبش علية المواجع

التعديل الأخير تم بواسطة الزيبق ; 29-11-2008 الساعة 02:56 AM

الكلمات الدليلية
سيارات المعاقين