العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 19-12-2010, 10:48 PM
ahmed mustafa ahmed mustafa غير متواجد حالياً

ahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to behold
عاجل اخيرا,,,,,,,,,,,, هل ده الحل لتقسيط اسلامي شرعييييي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الموضوع ده شغل ناس كتير و أنا منهم , إزاي الاقي تقسيط شرعي من غير أي شبهة حرام و ما أنساش أحد الإخوة الأفاضل اللي قال إنه جاب سيارة تبع بنك و كانت بتتخبط و هيه واقفه لحد ما استلف و كمل قسطها مع البنك و باعها بعد حتى ما دفع تمنها و أصبحت ملكه , افتكرت ساعتها الصحابي اللي نهاه الحبيب صلى الله عليه و سلم عن لبس الخاتم الذهب و ألقاه من يده و لما ذهب النبي صلى الله عليه و سلم قال له الناس خذه و انتفع بثمنه فقال فقال :- ما كنت لآخذه و قد طرحه رسول الله صلى الله عليه و سلم فلربنا يباركله و لكل من يتحرى الحلال , مش موضوعنا لكن تعالوا نشوف الموضوع ليه حرام مع البنك (أي بنك حتى لو مسمي نفسه بنك إسلامي):-
1- عشان البنك يبيع مالا يملك
2- عدم إنتقال السيارة لحيازة البنك.
3- إشتراط بعض البنوك ( كونتاكت كار بالذات بتعمل كده برضه) عمل توكيل من سيادتك لهم بالبيع و ده يجعل البيع مشروط بشرط باطل يفسد البيع.
4- التأمين التجاري الإجباري.
5- زيادة أقساط عند تأخير قسط فيصبح الأمر بيعتين في بيعة وهذا منهي عنه كما هو معروف.
إذن عندنا خمسة مشاكل أظن هي لب الموضوع و بتلاقي المسألة تتفاوت فتجد المشاكل كلها أو بعضها من بنك لآخر و من مكان لآخر . إيه الحل قبل ما حد يمل مني بدون ما اطول عليكم وأنا بقالي مدة ببحث و بسأل مشايخ أثق في دينهم من العلماء و طلبة العلم الرباني بقول إن ممكن حضر تك باختصار تتعامل مع بنكين اتنين هما البركة و أبو ظبي الإسلامي أولا انت بتدفع الفلوس ليهم من أول التعامل لآخره و بتروح تجيب عرض أسعار و تديه لهم و تجيب وصل النور و المية و البطاقة و مفردات المرتب و برنت التأمين بعد استعلام اسبوع تقريبا يردوا عليك و يدوك جواب للمعرض تستلم بيه العربية ,طب كده حلال و لا إيه تعالوا نشوف؛-
أولا:- البنك بيمتلك العربية و يبيعها لك على مسئوليته و الموضوع زي ما تروح تشتري حاجة من محل و يقولك مش موجودة اجيبهالك بكرة مثلا- و ده مظنش حد من أهل العلم حرمه - فالبنك اصبح معروف بتعامله في السيارات و بيجيبهالك من مكان وهي مش عنده وأتمنى أكون على صواب في النقطة دي .
2- عدم إنتقال السيارة لحيازة البنك و دي الإثم فيها زي ما الشيخ قاللي( و هو من طلبة الشيخ مصطفى العدوي) على البنك مش العميل.
3- البنك مبيطلبش توكيل بالبيع منك.
4- التأمين ممكن تعمله تكافلي و ده حلال و يبقى خلصنا من النقطة دي.
5- البنك مبيزودش إقساط و النقطة دي لازم تتأكد منها من البنك بنفسك أنا مش ضامن إذا كان البنك هليتزم بكده و لا لأه و لو حصل و التزم يبقى البيع جائز إن شاء الله.
و في الآخر أنا بحاول أدور على الحلال برضه لو حد شايف إني أخطأت يرد فورا والرد حق مشروع و الهدف هو النفع للجميع و اللي خلاني أكتب في الموضوع ده إني وجدت كتير كتبوا لكن تقريبا مفيش حل مطروح يحل المشكلة.
أخيرا الفايدة سنويا 7%.أو 7.5% لو دفعت نص التمن مقدم و على 5 سنين لأن أكيد الناس هتقول ما تقسط مباشر مع معرض و تخلص لكن طبعا المعرض بيأمن و ممكن ما يرضاش بالتأمين التكافلي و تاني حاجة الفايدة عالية و المدة قصيرة و القسط كبير. أخيرا أنا إن أريد إلا الخير و الله الموفق و صدري يتسع لكل الآراء خاصة من جهابذة المنتدى و أساتذته الذين أشرف بهم جميعاRO SE4U
قديم 19-12-2010, 11:26 PM
الصورة الرمزية اميركول
اميركول اميركول غير متواجد حالياً

اميركول is a name known to allاميركول is a name known to allاميركول is a name known to allاميركول is a name known to allاميركول is a name known to allاميركول is a name known to all
افتراضي رد: اخيرا,,,,,,,,,,,, هل ده الحل لتقسيط اسلامي شرعييييي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اخي العزيز الي انت بتقوله ده ونظام احسن في بنك ناصر الي انا جبت منه وبيديلك 6% ومفيش تامين روح واسأل وانت هتلاقي كلامي صح

اللهم اني عبدك ابن عبدك ابن امتك ماض في حكمك عدل فى قضائك اسألك بكل اسم هو لك سميت به نفسك اوعلمته احد من خلقك ان تجعل القرأن العظيم نور بصري وجلاء همي م/ايمن حسن
قديم 20-12-2010, 12:45 AM

ahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميركول مشاهدة المشاركة

اخي العزيز الي انت بتقوله ده ونظام احسن في بنك ناصر الي انا جبت منه وبيديلك 6% ومفيش تامين روح واسأل وانت هتلاقي كلامي صح
جزاك الله خيرا طب باقي الأمور ياريت توضحها لنا و تدينا تجربتك و ايه أخبار القسط و فيه ضامن ولا لأ و ايه الشروط
قديم 20-12-2010, 12:46 AM

أقصد هل بيزود القسط عند التأخير و لا لأه
قديم 20-12-2010, 10:41 AM
tifa_1979 tifa_1979 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Export Logistics supervisor
هواياتي: كرة القدم

tifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to behold

انا لا احلال المبالغ اى بيتزيد على قسط عند التاخير بس
لان فى بعض الحالات فى تعاملاتنا العادية بيتم دفع غرامة عند عدم السداد فى الميعاد
مثل رسوم الجمركية ( السماح الموقت) ( ضريبة المبيعات ) فيوجد غرامة
هل هذه الغرامة يمكن اعتبارها ربا والله اعلم