العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل انت تؤيد ام تعارض الغاء الدعم على البنزين ؟؟
نعم 12 21.82%
لا 43 78.18%
المصوتون: 55. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 22-04-2013, 10:35 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الغاااااء الدعم على البنزييين والرضوخ لصندوق النقد الدولى

[QUOTE=mohamed mahrane;875966]السلام عليكم اولا

اسف جدا لازم اتكلم واقول رائى
انا بقالى حوالى تمن تسع صفحات بتفرج على الكلام ومش بتكلم

بس مافش حاجه اسمها العربيه من الكماليات فى الوقت الى احنا فى دا وعلى فكرة انا مش متحايز ابدا لئى حد او اى شخص اتكلم وقال رائيو ولا مع مرسى ولا غير مبارك ولا غيرو كل الحكايه ان موضوع رفع الدعم موضوع محير جدا سعات بقول انو صح وسعات بقول انو غلط طب صح ليه وغلط ليه ؟؟

صح عشان فى ناس فعلا مستغله بتستغل الدعم لمصالحهم الشخصيه وبيعبو فى جيبهم وقرشهم على افه الشعب الغلبان وال ايه رايح يدعملى بنزين 95 الى اساسا مي بيحطو غير الناس الى راكبه بورش مثلا مرسيدس جاجوار شركات السياحه الى نفخين البلد الخخخخخخخخخ وعلى فكرة دا مش حقد لا سمح الله دى الحقيقه ومحدش يزعل طب هنقول غلط ليه عشان المفرود يرفع الدعم من على 95 بس ويلغى 80 دا خالص ويخلى التوفير دا لحساب ال 90 و 92 ويوفرهم باسعار مناسبه ومعقوله يخلى مثلا 90 ب 1.50 قرش 92 ب2.00 قرش 95 مثلا 4.00 وهو اصلا كان 3.75 قرش فا مش فرقه وكده يبقى الكل متراضى ومزعلناش حد خالص انا شايف انها مش فرقه كتير والى كان بيحط 80 كان بيحطو بجنيه عفيه مش زوق وكان بيراضى الى بيمون ويسبلو مثلا 2 او 3 جنيه على التفويله وكان ببيحط فى عربيتو زززززززززززفت مش بنزين ويرجع يصرف على الكربرتير صيانه وخلافه وتغير طلمبة البنزين كل شويه اثر سدد فيها وكل شويه ظبط كهربة وخلافى والللللللخ اللللللللخ بالعكس هيوفر مع 90 نضافه للعربيه توفير صيانه اداء السيارة هيفرق اوى اوى (السيارت القديمه طبها ) ودى فكرة كويسه بس تتنفز انما نقول لا وخلاص او اه وخلاص انا ضد الكلام دا وبصراحه لازم نتاكد الاول من الخبر عشان نبداء بالكلام او الفعل وساعتها انا اول واحد هضم صوتى لصوتكم انما العربيه من الضروريات مش من الكماليات وكفايه حمايتك انت وعيلتك من ارف الموصلات او انقاظ طفل ساعة فجريه للمستشفى او جار او احد من افارد العيله لا قدر الله وطبعا اللجوء الى الله اولا واخرا يحفظنا جميعا وييسرلنا امرنا ويعيننا على اى قرار وحفظ الله مصر للابد[/QUOTE

حضرتك ليه اسف لما تقول رايك ؟!! انا يسعدنى جدا اسمع اراى كل الناس عن المشكلة دى
و اتعلم من وجهات النظر المختلفة

ايه راى حضرتك ان عربيتى 8 سلندر ؟؟ و انا بحط بنزين 80 حتى الان .... لما يلغو الدعم ان شاء الله ... انا اعمل ايه ؟؟!!!! و عربيتى دى ساعاتها مش حتساوى جوز جنيهات ربنا يستر

قديم 22-04-2013, 10:51 PM
الكردي2000 الكردي2000 غير متواجد حالياً

الكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to behold

لابد من الغاء الدعم فعلا حتي نتحرر اقتصاديا , علي الاقل في المنتجات التي تأكل معظم الميزانيه مثل ( المحروقات أو الوقود ) لأن للاسف الدعم يصل الي غير مستحقيه , انظروا الي طوابير السولار يوميا لماذا ؟؟؟ لأن للأسف في ناس كتير واخداها سببوبه وبتقف في الطابور تملئ التانك وتروح تبيع بعد كده في السوق السوداء , وترجع تاني تقف في الطابور وهكذا , هو ده عملها طوال اليوم , طب السولار بيروح فين ؟؟؟, بيتهرب خارج البلد في النهايه واللتر بالشئ الفلاني وفي النهايه راح للبلاد اللي حوالينا , لذلك لابد من رفع الدعم وتوجيه للخدمات العامه مثل التعليم والصحه طبعا بالاضافه الي السلع الرئيسيه ( الزيت السكر الدقيق المكرونه ) وايضا استمرار الدعم للمواصلات العامه التابعه لهيئه النقل العام بعد تحديث اسطولها وزيادة عدده وبذلك نقضي علي أزمة نقص المواد البتروليه وبالتالي يصبح المواطن مدعوم في الغذاء والمواصلات العامه والتعليم والصحه , اعتقد كده الدعم هيوصل بنسبه كبيره جدا لمستحقيه وسنقضي علي السوق السوداء لأن الدعم سيكون موجه للخدمات اكثر من السلع المباعه , وكمان هنحل مشكلة الموازنه والعجز فيها ده مجرد رأي
قديم 23-10-2016, 01:31 AM
cars admire
Guest