العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 24-04-2012, 02:31 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي هل الى بيحصل دلوقت بعد العمرة مشكله ام لا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عملت عمرة للماتور بس من غير خراطه

بمعنى
جبنا بساتم وهلايل و شنبر و جوانات كامله و كل شىء فى الماتور جبناه جديد بمعنى الكلمه بس من غير ما نخرط ووش السلندر عملناله روديه

بس المشكله اللى انا فيها ومش عارف هيا مشكله ولا لا

ان الفايظ بيطلع دخنة بسيطه

والزيت بينقص

يعنى دلوقت الزيت بقى عند النصف تماما مع العلم انى كمان مش حاطط زيت متعدد الدرجات الخفيف لا انا حاطط زيت شل ريميولا التقيل اووى وما ادراكم ما هو زيت الريميولا
فالمشكله انى زى ما بقولكم فيه بخره بسيطه بتطلع من الفايز و الزيت بقى فى نصف العلامه بعد عمل حوالى 750 كيلوا وفاضل 250 كيلوا و اخلص التلين مع العلم انا روحت للميكانيكى قالى الفايز كده كده هيطلع بخره بردوا بس بسيطه فانا مش عارف هل كده فيه مشكله ولا لا مع العلم فى الصباح الباكر اول ما بشغل العربيه مفيش دخان بيطلع ولا حاجه خالص والعربيه مبتدخنش خالص من الشكمان حتى لو بزود بنزين مفيش اى دخان او اى لون طالع من الشكمان نهائيا فهل كده انا عندى مشكله فى العمرة ديه ولا لا ولا كده تمام والدنيا مظبوطه

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 24-04-2012, 08:16 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل الى بيحصل دلوقت بعد العمرة مشكله ام لا

و الزيت بقى فى نصف العلامه بعد عمل حوالى 750 كيلوا وفاضل 250 كيلوا و اخلص التلين

وما ادراكم ما هو زيت الريميولا
مش لازم تنتظر ال250 كم دول

غير نوعية الزيت ...مع فلتر جديد

وهتلاقى خيرا بإذن الله

وخليك مع الزيت المتعدد

وليكن التعاون الأصفر SL

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 24-04-2012, 09:06 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

فى حاجة غريبة جدا
طالما اشتريت بساتم جديدة لية مجبتهاش زيرو 10 وعملت اربع شمايز عليهم واكتفيت انك تجيب بساتم نفس الزيرو .......عاوز تفهمنى ان البساتم طالعة حالتها وحشة لكن الشمايز لا جديدة وحلوة ..... مش ممكن طبعا لان الاتنين شغلهم مع بعض

لو قلنا العلامة ما بين الماكس والماين واحد لتر زيت يبقى العربية فى 750 كم نقصت نصف لتر
وبحسبة بسيطة هتلاقى انك قبل الزيت ما يكمل الوقت بتاعة هاتضر تزودة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 24-04-2012, 09:23 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

فى حاجة غريبة جدا
طالما اشتريت بساتم جديدة لية مجبتهاش زيرو 10 وعملت اربع شمايز عليهم واكتفيت انك تجيب بساتم نفس الزيرو .......عاوز تفهمنى ان البساتم طالعة حالتها وحشة لكن الشمايز لا جديدة وحلوة ..... مش ممكن طبعا لان الاتنين شغلهم مع بعض

أحـــــــــيــــــــــك
قديم 24-04-2012, 09:49 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
جديد رد: هل الى بيحصل دلوقت بعد العمرة مشكله ام لا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عملت عمرة للماتور بس من غير خراطه

بمعنى
جبنا بساتم وهلايل و شنبر و جوانات كامله و كل شىء فى الماتور جبناه جديد بمعنى الكلمه بس من غير ما نخرط ووش السلندر عملناله روديه

بس المشكله اللى انا فيها ومش عارف هيا مشكله ولا لا

ان الفايظ بيطلع دخنة بسيطه

والزيت بينقص

يعنى دلوقت الزيت بقى عند النصف تماما مع العلم انى كمان مش حاطط زيت متعدد الدرجات الخفيف لا انا حاطط زيت شل ريميولا التقيل اووى وما ادراكم ما هو زيت الريميولا

فالمشكله انى زى ما بقولكم فيه بخره بسيطه بتطلع من الفايز و الزيت بقى فى نصف العلامه بعد عمل حوالى 750 كيلوا وفاضل 250 كيلوا و اخلص التلين مع العلم انا روحت للميكانيكى قالى الفايز كده كده هيطلع بخره بردوا بس بسيطه فانا مش عارف هل كده فيه مشكله ولا لا مع العلم فى الصباح الباكر اول ما بشغل العربيه مفيش دخان بيطلع ولا حاجه خالص والعربيه مبتدخنش خالص من الشكمان حتى لو بزود بنزين مفيش اى دخان او اى لون طالع من الشكمان نهائيا فهل كده انا عندى مشكله فى العمرة ديه ولا لا ولا كده تمام والدنيا مظبوطه
خليك متابع الزيت ويفضل انك تزوده ووارد جدا انه يكون فى أويل سيل بيسرب أو جوان عشان كده الزيت بينقص ، طالما مفيش أى دخان لا قدر الله
هيا الشمايز كانت حالتها اه ؟؟