العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 27-05-2010, 05:35 PM
abu muhannad abu muhannad غير متواجد حالياً

abu muhannad is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مساعده في الاكسارا انا جاهز

السلام عليكم اخ محمود
معلش ممكن توضحلى معنى إنجكشن يعنى إيه
قديم 27-05-2010, 06:24 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

الانجكشن فى اى عربيه بيقوم بحقن البنزين فى الموتور وخلطه بالهواء الازم للاشتعال وده البديل للكربراتير فى العربيات القديمه والفرق انه بيستهلك وقود اقل واعطاله اقل بس المهم تستخدم بنزين كويس وتهتم بتغيير الفلاتر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 28-05-2010, 12:21 AM
foda330 foda330 غير متواجد حالياً

foda330 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع جميل جداا والاجمل شرحك الوافى وعدم البخل باى اجابه يااستاز ايمن (ابو نورا)
وعاوز اخد رائى سيادتك فى عربيه معروضه عليا عاوز اجبها
اكسارا 2 مودل 2003 كامله اتوماتك فابريكه من الداخل والخارج لون اسود
بيقولى صاحبها موتور n7 زى بتاع ال c4 وعامله 190000 كيلو وطالب 50الف ايه راى سيادتك ؟؟؟؟ الكلام ده مظبوط انه مطور c4و307
ولي طلب لو تكرمت رقم تلفونك اكلم حضرتك لو تكرمت ...
واعرف انها تمام او ملعوب فيها ازاى؟؟؟؟
وقولى اجبها ولا اعمل ايه ؟؟ويوم ما افكر ابيع اعرف اطلع منها ولا لا؟؟؟؟
وجزاك الله خير وبارك فيك ... اخوك فودة محمد من المنصورة

التعديل الأخير تم بواسطة foda330 ; 28-05-2010 الساعة 12:27 AM
قديم 03-06-2010, 01:17 PM
amrmaismail amrmaismail غير متواجد حالياً

amrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmaismail مشاهدة المشاركة

السلام عليكم استاذ محمود

عندي تسريب في خرطوم جاي من التكييف وغالبا اللي بينزل منه مياه بس انا خبرتي ضعيفه فكنت عايز اعرف الوضوع عادي ولا إيه العربيه اكسارا ١ موديل ٢٠٠١ ارجو الافاده
[IMG]http://www.**********.net/Nile/images/statusicon/wol_error.gif[/IMG]هذه الصورة بحجم اخر انقر هنا لعرض الصورة بالشكل الصحيح ابعاد الصورة هي 1280x1024.

دي صوره عامه للمكان

[IMG]http://www.**********.net/Nile/images/statusicon/wol_error.gif[/IMG]هذه الصورة بحجم اخر انقر هنا لعرض الصورة بالشكل الصحيح ابعاد الصورة هي 1280x1024.

دي صوره مقربه والصاموله اللي قاصدي عليها اللي لونها نحاسي ومعدي فوقها علي طول سلك كهرباء زي ما باين فالصوره

وشكرا للجميع
السلام عليكم أخي الكريم
الخرطوم اللي بسأل عليه في الصور طلع خرطوم زيت الباور اللي جاي من طرمبة الباور واللي بيرشح منه زيت وكان عندي مشكله اني سامع صوت زى كركره خفيفه عند إدارة الدركسيون ولما بدوس بنزين وانا بلف الدركسيون بيروح الصوت فقلت ان اكيد طرمبة زيت الباور فيها مشاكل لاكن لما الميكانيكي شاف الخرطوم ده قاللي ان دا مش الاصلي بتاعها واكيد ان هوا دا اللي عامل المشكله بتاع الصوت واكدلي انه هايجيبلي الخرطوم الاصلي فياريت لو حد يقدر يبعتلي صورته علشان الميكانيكي ما يخمنيش ويركبلي واحد اي كلام برده وأرجع لنفس المشكله

والف شكر لمجهودك معايا وللأخوه الكرام
قديم 03-06-2010, 02:39 PM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foda330 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع جميل جداا والاجمل شرحك الوافى وعدم البخل باى اجابه يااستاز ايمن (ابو نورا)
وعاوز اخد رائى سيادتك فى عربيه معروضه عليا عاوز اجبها
اكسارا 2 مودل 2003 كامله اتوماتك فابريكه من الداخل والخارج لون اسود
بيقولى صاحبها موتور n7 زى بتاع ال c4 وعامله 190000 كيلو وطالب 50الف ايه راى سيادتك ؟؟؟؟ الكلام ده مظبوط انه مطور c4و307
ولي طلب لو تكرمت رقم تلفونك اكلم حضرتك لو تكرمت ...
واعرف انها تمام او ملعوب فيها ازاى؟؟؟؟
وقولى اجبها ولا اعمل ايه ؟؟ويوم ما افكر ابيع اعرف اطلع منها ولا لا؟؟؟؟
وجزاك الله خير وبارك فيك ... اخوك فودة محمد من المنصورة

بالفعل جميع المواتير الخاصه بالسى فور وال307 والاكسارا 2 تحمل اسم n7 فالموتور فى الموديلات السابق واحد مع اختلاف طفيف فى طلمبة الباور فى الموديل اكسارا2 طلمبة الباور زيت هيدروليك بالكامل اما فى السى فور وال 307 طلمبة الباور عباره عن كهربا وهيدروليك معا.

اما بخصوص الاسعار فمن المستحب الكشف على السياره عند متخصصين لمعرفة مابها من عيوب وخلافه والتحقق من صلاحية الكنترولات والفتيس والبى اس آى BSI.
فى حالة وجود عيوب من هذا النوع اتركها فورا وان لم يكن فحاول تنزل بالسعر حتى 45 الف.

اما اعادة البيع فهو صعب شويه بس هتبعها برضه لو صبرت شويه

ملحوظه : انا ايمن مش ابو نورا
الاستاذ ابو نورا هو الاستاذ وائل مجدى مؤسس المنتدى

أبو الفتوح رئيسأ