العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 127 Fiat Ritmo

قديم 02-03-2010, 12:38 AM
ahmed shendi ahmed shendi غير متواجد حالياً

ahmed shendi will become famous soon enough
استفسارات بخصوص ال 127

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
أخواني أعضاء المنتدي الكريم
الأول عربيتي هي نصر 127 موديل 82
كان عندي بعض الأسئلة
أول سؤال :هو عدم اتزان العربية بعد ال80 ده طبيعي و لا كده يبقى فيه مشكله عندي هو صحيح أنا بوصل بيها ل 110 بس بحس اني بسيطر عليها بصعوبة
و لو ده الطبيعي بتاعها هل فيه حاجة تخليها تمشي على 110 من غير ما أقابل مشكلة في الاتزان بتاعها

تاني سؤال خاص بالفرامل أنا لما أكون ماشي أعلى من 80 و أفرمل ألاقي العربية بتحدف يمين يا ترى المشكلة ممكن تبقى في ايه

تالث سؤال اذا فيه حد يعرف سعر السوسته الخلفية يا ريت يقولي

ملحوظة أنا اشترتها من واحد كان غير كاوتشاتها و ركبلها مقاس أكبر

و جزاكم الله خيرا
قديم 04-03-2010, 04:19 AM
الصورة الرمزية gerges_jo
gerges_jo gerges_jo غير متواجد حالياً
من انا؟: jo
التخصص العملى: sales
هواياتي: work/ net /

gerges_jo will become famous soon enoughgerges_jo will become famous soon enough
افتراضي رد: استفسارات بخصوص ال 127

بص يا باشا عشان تمشى بالعربيه دى 110 واكثر لازم تكون مربط عفشه عالصح وظابط زوايا واتزان وبالنسبه للفرامل اعتقد انها نفس المشكله اما السوسته الخلفيه هو انت عايز تعلى العربيه من وراء دى اسمها ام سوسته اسمها كده وبالنسبه للكاوتش هو مركب فيها جنت كام 14 ولا اكتر عشان دى تعملك مشاكل وبالمناسبه انا معايا 127 top
قديم 04-03-2010, 06:03 AM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute

انا معايا 127 نصر موديل 1987
مش عايز أقولك أقصي سرعة جبتها بيها كان 145 كم \ ساعة
مفيش تعويمة و لا أي مشاكل بتحصل معايا الحمد لله
بالنسبة لمشكلة حدفة الفرامل دي كانت بتحصل معايا مش عايز أقولك روحت لخمس صنايعية بتوع فرامل في اماكن مختلفة و دفعت كمية فلوس و في الأخر روحت لعفشجي و و اخذ مقاس حوض الموتور لقا الكارتيرتين مقفولين قاللي روح لسمكري اتأكد برده روحت لقيت كلامه صح و هي ألآن عند السمكري ادعي لي المفروض هستلمها بعد اسبوع ان شاء الله هبقي اقوللك الفرق بعد ما اجربها هل الحدفة راحت و لا لاء
قديم 04-03-2010, 08:18 AM
الصورة الرمزية mansoub504
mansoub504 mansoub504 غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد منسوب
التخصص العملى: server administrator (IT)..
هواياتي: السيارات

mansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adham.com مشاهدة المشاركة

انا معايا 127 نصر موديل 1987
مش عايز أقولك أقصي سرعة جبتها بيها كان 145 كم \ ساعة
مفيش تعويمة و لا أي مشاكل بتحصل معايا الحمد لله
بالنسبة لمشكلة حدفة الفرامل دي كانت بتحصل معايا مش عايز أقولك روحت لخمس صنايعية بتوع فرامل في اماكن مختلفة و دفعت كمية فلوس و في الأخر روحت لعفشجي و و اخذ مقاس حوض الموتور لقا الكارتيرتين مقفولين قاللي روح لسمكري اتأكد برده روحت لقيت كلامه صح و هي ألآن عند السمكري ادعي لي المفروض هستلمها بعد اسبوع ان شاء الله هبقي اقوللك الفرق بعد ما اجربها هل الحدفة راحت و لا لاء
يا باشا الحوض لو قافل العربية تحدف معاك ده كلام مظبوط
بس بعد ما يظبطلك الحوض اعمل باره من الكرترتين عشان الحوض ما يقفلش تاني
زي ديه

إن الملوك بلاء حيثمـا حلـوا فلا يكن لك في أبوابهـم ظـل
ماذا تؤمل من قوم ٍ إذا غضبوا جاروا عليك وإن أرضيتهم ملوا
فاستغن بالله عن أبوابهم كرمـاً إن الوقوف علـى أبوابهـم ذل
مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر
قديم 12-03-2010, 03:27 PM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute

بس المشكلة انا البار أو الشداد في ناس كتير بتقوللي إعمله و ناس كتير برده بتقوللي غلط دة هيكسر الدنيا في الحوض
مش عارف أصدق مين بأمانة

في حاجة تانية نفسي حد يساعدني فيها
أولا حد يكون معاه 127 و ماتكونش بتعمل مشاكل معاه
مطلوب مقاس مضبوط من نصف المصمار إللي في منتصف البطاحة اليمني لغاية نصف المصمار إللي في البطاحة اليسري
و مطلوب أيضا مقاس الحوض علي هيئة حرف إكس X
بحيث أقارن المقاسات دي علي العربية عندي أثناء السمكرة عشان لو في تعديل ألحق أعمله لأن بأمانة مش بثق في أي صنايعي إلا لما أقيس بنفسي