العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Siena

قديم 17-12-2009, 08:54 AM
omarsami2009 omarsami2009 غير متواجد حالياً

omarsami2009 is a glorious beacon of lightomarsami2009 is a glorious beacon of lightomarsami2009 is a glorious beacon of lightomarsami2009 is a glorious beacon of lightomarsami2009 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: كل اللى بيفهم فى السينا يخوش

والله يا جدعان انا ماعارف اقول ايه متشكر جدا الى كل اللى ردو عليا و متشكر للتقرير الجامد ده ptmnlo123per171بس ماعلش انا ليا سؤال تانى عرف انى تقلت عليكمهيا العربية دى قطع غيارها معمره ولا ذى ال128 كل يومين عند الميكانيكى وده باردو الللى خنقنى فى الكورى
قديم 17-12-2009, 08:56 AM

omarsami2009 is a glorious beacon of lightomarsami2009 is a glorious beacon of lightomarsami2009 is a glorious beacon of lightomarsami2009 is a glorious beacon of lightomarsami2009 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

ربنا يكرمك يا هندسه .. ده بس من ذوقك ... وخلو الفيزيتا عليا المره دي
لا والله لازم تبقا عليا يبقى تقرير جامد كده و مافيش فيزيتاptmnlo123per111
قديم 17-12-2009, 09:03 AM

و معلش اخر سؤال عشان اتوكل على الله و انزل السوق بكره السؤال المره دى للاستاذ سام و المره دى استشاره يعنى مافيش فيزيتاptmnlo123per1127 هيا الصيانه بتعتها فى مراكز الخدمه غاليه؟؟؟ و كمان حاجا انا شوفت وحده 1600 معروضه على 32000 بس لسه ماشوفتهاش عايز اعرف اشوفها ولا اخلينى فى ال1400 و اخر حجا معلش انا شكلى حضرب من كتر الاسئله ptmnlo123per1116ايه البدائل فى نفس الفئه دى
قديم 17-12-2009, 01:58 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarsami2009 مشاهدة المشاركة

والله يا جدعان انا ماعارف اقول ايه متشكر جدا الى كل اللى ردو عليا و متشكر للتقرير الجامد ده ptmnlo123per171بس ماعلش انا ليا سؤال تانى عرف انى تقلت عليكمهيا العربية دى قطع غيارها معمره ولا ذى ال128 كل يومين عند الميكانيكى وده باردو الللى خنقنى فى الكورى
يا ريس ال 128 دي عربيه بقالها 40 سنه .... كانت طفره في وقتها وكل حاجه ... بس كل وقت وله ادان فصعب اوي نقارن عربيه موديل سبعينات بعربيات موديل 2000
حتى لو بنتكلم عن اعتماديه وقطع غيار
الكوري يعتبر جديد بالنسبه لمجال العربيات مقارنه بالاوروبي او حتى الياباني لكن اعتماديته ارتفعت كتير في السنين الاخيره
عربيه زي الانوس مثلا مبنيه على الاوبل (كورسا على ما افتكر ) و مسمعتش عن حد اشتكى من الفيرنا مثلا انها كل يوم و التاني عند الميكانيكي
فبصراحه انا مش عارف ايه هي العربيات اللي خنقتك من الكوري

في واحد يقدر يبهدل مرسيدس وواحد تاني يحافظ على سيات

لكن اللي اقدر اقوله ان السيينا استحملت استخدامي 7 سنين عملت فيهم 115 الف وكنت بكبس على الموتور و اجري و البس مطبات وامشي في مدقات .. لكن في نفس الوقت كنت بعمل الصيانه في ميعادها ومسيبش حاجه في العربيه لحد ما تبوظ

خلي بالك ان العربيات دلوقتي التعامل معاها بقى غير زمان
ال 128 كانت بتتشد و تتظبط ب 500 جنيه و تاني يوم ادورها زق علشان الابلاتين لدع !!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarsami2009 مشاهدة المشاركة

و معلش اخر سؤال عشان اتوكل على الله و انزل السوق بكره السؤال المره دى للاستاذ سام و المره دى استشاره يعنى مافيش فيزيتاptmnlo123per1127 هيا الصيانه بتعتها فى مراكز الخدمه غاليه؟؟؟ و كمان حاجا انا شوفت وحده 1600 معروضه على 32000 بس لسه ماشوفتهاش عايز اعرف اشوفها ولا اخلينى فى ال1400 و اخر حجا معلش انا شكلى حضرب من كتر الاسئله ptmnlo123per1116ايه البدائل فى نفس الفئه دى

اغلب الميكانيكيه مش بيحبو السيينا علشان الحوض صغير و بيغلبهم في الشغل
وال 1600 اصعب من ال1400 ... افتح كبوت ال 1600 و ال 1400 و شوف الفرق
ال 1600 واكله الحوض
الصيانه في المراكز مشكلتها في المصنعيه العاليه و الضريبه اللي بيضيفوها على الاسعار سواء المصنعيه او قطع الغيار
لكن ممكن الشغل العادي اللي يتعمل في مراكز الخدمه تعمله بره عند اي حد كويس ( ميكانيكا - عفشه - ...) وتبقى تروح لمركز الصيانه لو عايز تظبيط على الجهاز
وانا كذا مره غيرت تيل وزيوت وفلاتر و ربطت عفشه بره عند ورش عاديه ...
لكن كنت بحب اروح مركزالصيانه علشان بيشيكو على العربيه كلها وطبيعه مشاويري و مكان سكني مش بتاعت مقالب

الرينج ده ممكن تلاقي فيه - شاهين -لانوس 1 - كيا برايد - فيليشيا -
لكن الاهم من ده كله ... الحاااله ثم الحاله

وشوف برضو رأي بقيه الزملا

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 17-12-2009, 02:01 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pro mada مشاهدة المشاركة

تقرير هايل عن العربيه يا سامح باشا
ربنا يخليك يا برو ...
بس حلوه تقرير دي ptmnlo123per1127

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

أنا قولتلكوا مفيش حد حيدلنا قد الباشمهندس sam ram
كالعاده ياهندسه رأي متوازن وبدون إنحياز وكلام موزون من شخصيه تجبرك على إحترامها ....ألف شكر ياهندسه
ياهندسه الكلام ده كتير اوي عليا
ده بس من ذوقك و اخلاقك العاليه
حتنقض امتى على اكتوبر ... و لا اعملها انا و اطب عليك

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &