العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هو افضل انواع زيوت المحرك ؟ و لماذا ؟
زيت موبيل 1 27 45.76%
زيت شيل هيليكس 24 40.68%
زيت توتال 7 11.86%
زيت بترومين 1 1.69%
المصوتون: 59. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 25-02-2010, 10:16 AM
deed deed غير متواجد حالياً

deed is on a distinguished road
افتراضي رد: ما هو افضل انواع زيوت المحركات ؟ و لماذا ؟

هو الموقع ايه اللى حصل ليه.؟؟ .... شكله فى شخص هكر الموقع ... نرجو من أداره الموقع سرعه التصرف
قديم 25-02-2010, 10:01 PM
المناور المناور غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Network Administrator

المناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to behold

أنا جربت موبيل وكان كويس قوى وحسيت بفرق فى العربية ، بس الحق أنا مجربتش غيره فمش عارف هل فيه احسن منه ولا لأ .
قديم 25-02-2010, 10:56 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

انا مش فاهم انتم اية المرجع اللى من خلاله ممكن تفضل الزيت معين عن زين نوع اخر حتى لو كان الكلام صحيح اية هو المعيار وازاى حد حس انة احسن ؟ طبعا لون الزين والخ وتغيير خواصة دة بعتمد على عدة عوامل من اهمها حاله الموتور مثلا وتغير الزيت ديما مش كل حاجة لكن على سبيل المثل ديما بيكون الزيت التخليقى افضل من الزيت المعدنى لكنة اغلى فى نفس الوقت بفرق مش قليل وفى اغلب الاحيان معظم الصانعيين بيوصى باستخدام زيت ذات ماركة معينة ده مثلا من المفروض يكون مرجع لينا وطبعا خواص الزيت مش الماركة لكن احنا كمالكى سيارات ولسنا متخصصين يتوجب علينا اتباع اتباع معيار يتبع SAE وهى اختصار لجمعية مهندسى السيارات بالاشتراك مع اصحاب مصانع الزيوت المعدنية والتخلقية وهو فى كل الاحوال بعتمد على معامل اللزوجة لكى لا يحدث اختلاط مالكى السيارات لكن فى الحقيقة بالنسبة للزيوت فبيكون الاعتماد على معاملات اخرى بجانب اللزوجة على سبيل المثال الكثافة درجة الحرارة نوع الوقود الخ
على كل الاحوال الزيوت باختلاف ماركتها التجارية المعدنى ولتخليقى منها هى اكثر الزيوت استخدما وافضلها لعدة اسباب
تتغير بدرجة بسيطة عند تعرضها للهواء ولا تتفحم الا قليلا او نادرا وتعمل على سرعة ادارة المحركات الخ
ولكم منى الشكر والاحترام اعضاء منتدى مصر موتورز الكرام ودمتم
قديم 26-02-2010, 12:34 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

انا مش فاهم انتم اية المرجع اللى من خلاله ممكن تفضل الزيت معين عن زين نوع اخر حتى لو كان الكلام صحيح اية هو المعيار وازاى حد حس انة احسن ؟ طبعا لون الزين والخ وتغيير خواصة دة بعتمد على عدة عوامل من اهمها حاله الموتور مثلا وتغير الزيت ديما مش كل حاجة لكن على سبيل المثل ديما بيكون الزيت التخليقى افضل من الزيت المعدنى لكنة اغلى فى نفس الوقت بفرق مش قليل وفى اغلب الاحيان معظم الصانعيين بيوصى باستخدام زيت ذات ماركة معينة ده مثلا من المفروض يكون مرجع لينا وطبعا خواص الزيت مش الماركة لكن احنا كمالكى سيارات ولسنا متخصصين يتوجب علينا اتباع اتباع معيار يتبع SAE وهى اختصار لجمعية مهندسى السيارات بالاشتراك مع اصحاب مصانع الزيوت المعدنية والتخلقية وهو فى كل الاحوال بعتمد على معامل اللزوجة لكى لا يحدث اختلاط مالكى السيارات لكن فى الحقيقة بالنسبة للزيوت فبيكون الاعتماد على معاملات اخرى بجانب اللزوجة على سبيل المثال الكثافة درجة الحرارة نوع الوقود الخ
على كل الاحوال الزيوت باختلاف ماركتها التجارية المعدنى ولتخليقى منها هى اكثر الزيوت استخدما وافضلها لعدة اسباب
تتغير بدرجة بسيطة عند تعرضها للهواء ولا تتفحم الا قليلا او نادرا وتعمل على سرعة ادارة المحركات الخ
ولكم منى الشكر والاحترام اعضاء منتدى مصر موتورز الكرام ودمتم
الكلام اللى بتقوله ده مش هيفهمه كتير من ملاك السيارات وانا منهم لكن الواحد بيحس بعربيته وده كلام هتعرفه وتفهمه يعنى انا بحط الزيت الفلانى لما بحط غيره بحس ان العربية حصل فيها تغيير معين للاسوا او الاحسن والموقف ده حصل معايا بس فى البنزين يعنى انا عربيتى نيسان صنى 2008 غيرت نوع البنزين من92 الى 90 تمهيدا لل80 فوجئت بيها كركرت وسحبها قل وجريت ع التوكيل فقالو انت غيرت نوع البنزين قلت اه فرغوه كله وحطو شوية بنزين 92 يوصلونى لاقرب محطة وقالو متعملهاش تانى ده اللى اقصده كلنا بنتكلم من منطق احساسى بالعربية بقت احسن بقت اسوا محصلش تغيير كده يعنى
قديم 26-02-2010, 05:25 AM
الصورة الرمزية gerges_jo
gerges_jo gerges_jo غير متواجد حالياً
من انا؟: jo
التخصص العملى: sales
هواياتي: work/ net /

gerges_jo will become famous soon enoughgerges_jo will become famous soon enough

بعد السلام والتحيه
امتللك سياره 127 توب 900 سى سى ومن يوم ما اشترتها من حوالى سنه ونصف وانا بستخدم زيت شل هيلكس 3000 الاحمر وبصراحه زيت 10 على10 لانى اوقات بكسر ال3000 وبروح اكشف على الزيت يقولى تعالى كمان اسبوع ..