العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما رأيك في فكرة إحياء السيارة بيجو 504 ؟؟
موافق وأشجع هذا الفكر الذي يصب في مصلحة مصر والمصريين 44 57.14%
لا أوفق وأستنكر إحياء سيارات قديمة تفتقد لمعامل الأمان والتطور 30 38.96%
لدي رأي آخر سأكتبه في ردي 3 3.90%
المصوتون: 77. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 04-09-2009, 01:01 PM
شادي2007 شادي2007 غير متواجد حالياً

شادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant future
افتراضي رد: التفكير في إعادة إنتاج بيجو 504 مرة أخرى بواسطة أباظة بعد مرور 35 سنة على مولدها!!!

انا اوافق بشدة علي انتاج العربية 504 بس مع بعض التحفظات
اولا يجب علي المصنع ان بغير في شكل السيارة العام حتي يواكب التطور و ايضا يضفي لمسة جمالية و مقاومة احتكاك الهواء
ثانيا يجب ان يهتم المصنع باضافة وسائل الأمان و الرفاهية حتي و لو محدودة
ثالثا يجب ان يتم تحديث الموتور ب واحد اخر 2 كامة و 16 صباب
يجب ان يتم تصنيع السيارة علي شاسيه و ليس علي سلاحان بمعني يفهمه السمكرية ان السيارة البيجو القديمة يخرج منها سلاحان يوضع عليهما الموتور و متصلين بالكارتيراو دا انا باعتبره عيب
يعني من الأخر تنزل موديل يتماشي مع الزمن الحالي و بنفس قوة تحمل البيجو القديمة
علي فكرة انا كان عندي واحدة 504 مو 1977 و افهم فيها كويس
:wavingptmnlo123per122ptm nlo123per1147

لا تقل يارب عندي هم كبير
قل ياهم عندي رب كبير
ptmnlo123per154
ptmnlo123per122
قديم 04-09-2009, 01:17 PM
الصورة الرمزية د./أليشع ثابت
د./أليشع ثابت د./أليشع ثابت غير متواجد حالياً

د./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond repute
افتراضي رد: التفكير في إعادة إنتاج بيجو 504 مرة أخرى بواسطة أباظة بعد مرور 35 سنة على مولدها!!!

هى العربية بالفعل عملية جدا و ثابتة وجودها حتى الان

و هى السيارة الوحيدة الى شغالة أجرة بين المحافظات

لقوتها و تحملها و هى أعتقد 2000 سى سى يعنى قوية كموتور أيضا

فا ممكن يكون فية حل وسط و علمى

بمعنى أعادة تصنيعها أوكى

مع بعض الأضافات الحديثة

كفرامل ال ABS و عدد 2 AirBag

و تطور العداد الى نظام ال RBM

وهى بطبيعة الحال سهلة جدأ تكيبفها و ذلك لقوة الموتور أيضا

أعتقد لو عملو كدة هتلاقى نجاح أوسع و أشمل

بجد موضوع ممتاز شكرا يا بشمهندس احمد

_________________________ _________________________ _________________
أحبوا أعداءكم باركوا لاعنيكم. أحسنوا إلى إلى مُبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم

التعديل الأخير تم بواسطة د./أليشع ثابت ; 04-09-2009 الساعة 01:19 PM
قديم 06-09-2009, 04:19 PM
الصورة الرمزية سمير الحلوانى
سمير الحلوانى سمير الحلوانى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصمم جرافيك
هواياتي: الفن

سمير الحلوانى is just really niceسمير الحلوانى is just really niceسمير الحلوانى is just really niceسمير الحلوانى is just really niceسمير الحلوانى is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شادي2007 مشاهدة المشاركة

انا اوافق بشدة علي انتاج العربية 504 بس مع بعض التحفظات
اولا يجب علي المصنع ان بغير في شكل السيارة العام حتي يواكب التطور و ايضا يضفي لمسة جمالية و مقاومة احتكاك الهواء
ثانيا يجب ان يهتم المصنع باضافة وسائل الأمان و الرفاهية حتي و لو محدودة
ثالثا يجب ان يتم تحديث الموتور ب واحد اخر 2 كامة و 16 صباب
يجب ان يتم تصنيع السيارة علي شاسيه و ليس علي سلاحان بمعني يفهمه السمكرية ان السيارة البيجو القديمة يخرج منها سلاحان يوضع عليهما الموتور و متصلين بالكارتيراو دا انا باعتبره عيب
يعني من الأخر تنزل موديل يتماشي مع الزمن الحالي و بنفس قوة تحمل البيجو القديمة
علي فكرة انا كان عندي واحدة 504 مو 1977 و افهم فيها كويس
:wavingptmnlo123per122ptm nlo123per1147
مع إحترامى لو كل ذكرتة حضرتك أتغير بما فيهم
الشكل هايبقى إية لازمتها تكون 504

بعد كل دة هتكون أى مسمى أخر بدليل 128 واللادا مازالوا ينتجوا بنفس الشكل

وأنا ضد إنتاجها وضد شراء سيارة من 30 سنة بأمكانيات محدودة مثل 128 مثلا وبالسعر دة !!

طالما هادفع فلوس زيرو يبقى أشترى راحة وآمان

لكن لو كان بسعر إقتصادى

يبقى كلام تانى خالص

ولو إن دة مبيحصلش عندنا !!

......................... ......................... ...............أذكر الله

.

اللهم يا مؤنس كلّ غريب ويا صاحب كلّ وحيد ويا ملجأ كل خائف ويا كاشف كلّ كربة أسألك لأن تقذف رجاءك في قلبي حتى لا يكون لي همُ ولا شغلُ غيرك وأسألك أن تجعل لي من أمري فرجاً ومخرجاً إنك على كـل شـيء قـديــر (آمين)
قديم 29-10-2009, 01:05 AM
eman 2009 eman 2009 غير متواجد حالياً

eman 2009 is on a distinguished road

سيارة لا تتواكب مع العصر االحاضر وهى من زمن زمن العصر الحجرى صحيح هى اقتصادية جدا ولا لها مشاكل بالمقارنة مع السيارات الحديثة ونحن دائما نميل الى الاشكال الجذابة المريحة مثلا مثل الهيونداى وعمهم اليانانى وهو يميل الى النعومة والانسابية وقمة الرفاهية المريحة اما 504 ماهى الا سيارات خشنة حتى الشكل الخارجى لا يوائم مع هذا العصر وخيرها فى غيرها او السيارات دائما فى تطور مع الوضع الحالى
قديم 29-10-2009, 04:40 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

مع احترامنا لكل اللى علقو لكن واضح انهم سمعو عن الموضوع بما فيهم كاتب الموضوع لكن انا شخصيا قريت كلام ممدوح اباظة وكيل بيجو فى مصر فى اهرام الجمعه من حوالى كام شهر والحكاية ان مشروع احلال التاكسى الجديد جاى وراه مشروع الميكروباس والمسالة ان كل البيجو اللى بيلف طول النهار بين المحافظات هيترمى كله وطبعا زى م حضراتكم عارفين العربية7 راكب ومفيش عربية 7 راكب بتتباع فى مصر اصلا الا العربيات الغالية جدا ومش اقتصادية وبالتالى نطت الفكرة فى نافوخ ممدوح لان كل عربيات الاقاليم دى هتترمى بدل ميشترو ميكروباسات كلهم هو ممكن يلحق جزء كبير من كعكة مشروع التاكسى وفعلا هو اتفق على تصنيع العربية فى مصر وهيبدأ الانتاج فى شهر يناير القادم وهيبتدى يسلم غالبا ان لم تخننى الذاكرة فى شهر مايو او يونيو لكن طبعا كلكو فكرتو فيها على انها الملاكى لكن هو مش باصص للملاكى وده من سياق كلامه لان عنده عربيات كتير وموديلات كتير والعربية غالبا تمنها لن يقل عن 100 الف ومش هيزيد كتير لان كلهم سواقين يعنى علشان القسط ميكبر ش عليهم والشكل هيختلف اختلافات بسيطة و ده وجهة نظرى بناء على الفولكس الخنفسة اللى اعيد انتاجها من حوالى 8 او 9 سنين وشكلها متغيرش كتير لكن ممدوح قال ان العربيه هيبقى فيها جميع التجهيزات الحديثة باور وسنتر وموتور قوى لكن لن يزيد عن 1600 علشان التكاليف اما حكاية المتانة فيجب ان نقول للجميع انسو هيبقى زيها زى اى عربية حديثة يعنى جسم بلاستيك وموتور جبار اما حكاية تصفيح وجسم قوى ودعامات معرفش ايه اللى بيقولو عليها فى الاعلانتا ده كلام فارغ بينصبو بيه على الناس وانا شخصيا لم اجد سيارة متينة الا الجيب الشيروكى والهامر والباقى بلاستيك بما فيهم المرسيدس واالبى ام دبليو وان كنت سمعت مجرد سمع ان السوبارو جسمها قوى لكن مشفتش ومعرفش اخيرا اشكركم جميعا ويارب اكون افدتكم